sterke titel voor seo en social

Sterke titels voor SEO en social

Sterke titels voor SEO en social

Je pagina kan 3 verschillende titels hebben die gebruikt worden naargelang de omstandigheden:

  1. De titel die op je website te zien is bovenaan je pagina of blogpost
  2. En een speciale SEO titel die in de zoekresultaten getoond wordt
  3. Plus een titel voor de social media

Zorg dat al je titels altijd relevant zijn.

Sterke titels voor SEO en social

De zichtbare titel op je website

Titel die op je website te zien is

In de titel die op je website te zien is hoef je soms dingen niet te noemen die wel genoemd moeten worden in de titel die in de zoekresultaten staat of in de titel die op de social media getoond wordt.

Bijvoorbeeld: als je een hele website hebt volgeschreven over honden en je verkoopt ook drinkbakken voor honden, dan kun je op je website volstaan met de titel: Drinkbakken. Het is dan volkomen logisch dat je artikel gaat over drinkbakken voor honden, want je hele website gaat over honden. Iedereen begrijpt dit ook zonder nadere toelichting.

Sterke titels voor SEO en social

De SEO titel in de zoekresultaten

SEO titel in de zoekresultaten

Maar in de zoekresultaten ligt dat anders. Dan heb je niet genoeg aan een titel als “Drinkbakken” want mensen die de titel in de zoekresultaten zien weten niet dat je website over honden gaat. Dat is dan niet vanzelfsprekend.

Wat is een SEO titel?

De SEO titel van je pagina is de titel die in de zoekresultaten getoond wordt. Deze titel kan afwijken van de titel die op je website getoond wordt.

Met de plugin van Yoast kun je dit probleem oplossen. Je kunt je artikel een speciale SEO titel meegeven die in de zoekresultaten getoond wordt.

Wanneer een aparte SEO titel

Het is zinnig een aperte SEO titel te maken als je het op je pagina bijvoorbeeld hebt over drinkbakken voor honden, die je in de titel van je pagina gewoon “drinkbakken” hebt genoemd omdat het volkomen duidelijk is dat ze voor honden zijn. Want je hele website gaat over honden.

Maar in de zoekresultaten is het niet direct duidelijk dat ze voor honden zijn en niet voor kanaries. Dan maak je een speciale titel voor de zoekresultaten.

SEO titel maken

Onder je blogpost vind je de plugin van Yoast en daar kun de SEO titel en de tekst veranderen.

seo titel

Variabelen

De paarse blokjes die je in de afbeelding hierboven ziet staan zijn variabelen. Als je ze laat staan nemen ze de tekst van je gewone titel en de naam van je website over. Je kunt ze ook weghalen en er iets anders typen. En je kunt de blokjes ook weer terughalen door Insert snippet variable aan te klikken.

De balk onder de titel is groen als je titel precies lang genoeg is. Als je titel te kort of te lang is dan is de balk oranje en dan moet je daar iets aan doen.

Meta-omschrijving

En vul dan gelijk ook een aantrekkelijke meta-omschrijving in. De meta-omschrijving is het tekstje dat getoond wordt in de zoekresultaten. Ook hier zie je een balk onder staan die groen moet zijn.

Sterke titels voor SEO en social

De titel voor de social media

Titel voor de social media

Wat is een titel voor social media

Een titel voor social media is een titel van je pagina die je speciaal maakt om op de social media getoond te worden.

Daarnaast kun je je blogpost ook nog een speciale titel meegeven voor de social media. En dat is een goed idee, want als je de aandacht wilt trekken op de social media dan mag je titel best een beetje geheimzinnig zijn. Terwijl je titel in de zoekresultaten nou juist heel erg concreet moet zijn.

Titel voor social media maken

Om de titel voor de social media te kunnen maken moet je het tabblad “Sociaal” bij de velden van Yoast aanklikken.

titel voor social media
Tabblad Sociaal aanklikken

Daarna kun je een special titel invullen, een klein bijschrift neerzetten en een afbeelding uploaden die getoond wordt als je blogpost op de social media gedeeld wordt.

Ideale formaten voor Facebook en Twitter

  • Facebook: 1200 x 628 px.
  • Twitter: 1024 x 512 px.

Sterke titels voor SEO en social

De URL van je blogpost

De URL van je blogpost

Even terug naar het begin: de titel van je blogpost zoals hij op de pagina te zien is. Zodra je deze titel geschreven hebt, maakt je website er een URL van. Die URL is ook erg belangrijk.

  1. Eerst het belangrijkste woord
  2. Iets over het belangrijkste woord
  3. En dan de rest

Niet beginnen met “de” of “het”, maar direct met het belangrijkste woord. Alsof je een etiket op een ordner plakt.

Denk er ook aan dat je bij het kiezen van je titels niets iets vaags toevoegt als “deel 1” en “deel 2”. Besef dat niemand daar naar kan zoeken, omdat een titel als “deel 2” niets vertelt. En als je dat toevoegt aan de echte titel, dan heb je eigenlijk 2 pagina’s met bijna dezelfde titel. En 2 pagina’s met bijna dezelfde titels hebben allebei geen echt unieke titel.

Sterke titels voor SEO en social

Plezier in SEO

Plezier in SEO

Als ik met mensen over SEO praat dan zie ik de denkrimpels op hun voorhoofden komen, maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet. SEO kan heel erg leuk zijn want iedere verbetering zie je direct terug. Het lijkt allemaal erg ingewikkeld, maar SEO kun je gewoon zelf doen. Sterker nog: bijna iedereen doet het gewoon zelf. En dat lukt vaak ook nog.

En als je er hulp bij wilt, dan volg je gewoon een training SEO of je doet mee met de avondgroep, samen met gelijkgestemden.

Amerikaanse Google mensen geven heel veel informatie en dat doen ze via Twitter. Ik ben een lijst aan het maken met actuele tweets van die mensen. Als je een Twitter account hebt, kun je je abonneren op de lijst. En anders abonneer je je gewoon op mijn tips, dan krijg je die informatie ook.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Gepubliceerd op: 16-1-2018
Voor het laatst bijgewerkt op: 13-11-2021

Categorieën en tags bij dit bericht