Sterren op je mailinglijst

Als je Maildhimp gebruikt en naar je mailinglijst kijkt, dan zie je bij iedere abonnee een aantal sterren staan. Die sterren vertellen je over iedere abonnee een verhaal. Ook je mailinglijst krijgt sterren. De sterren van je mailinglijst vertellen iets over de kwaliteit van je mailinglijst en de activiteit van je abonnees.


Eén ster: een abonnee met 1 ster is niet je beste abonnee. Deze persoon heeft zich bijvoorbeeld een keer afgemeld en weer aangemeld.

Twee sterren: dit is een abonnee die niet veel doet. Het kan iemand zijn die zich recentelijk heeft ingeschreven, of het is iemand die zijn of haar interesse verloren heeft. NB: als de ontvanger de plain-text-versie van je nieuwsbrief ontvangt ligt het anders.

Drie sterren: deze abonnee doet wel iets. Hij of zij opent je nieuwsbrief en klikt op de links in je nieuwsbrief, maar niet overdreven vaak. Maar het is beslist wel een abonnee waar toekomst in kan zitten.

Vier sterren: deze persoon is enthousiast over je nieuwsbrief. Hij of zij opent, klikt en opent misschien nog wel een keer. Met deze abonnee mag je erg blij zijn.

Vijf sterren: een abonnee met vijf sterren is een abonnee die je nieuwsbrief altijd opent en heel vaak klikt op de links. Dit type abonnee wil je graag. Deze abonnee leest graag wat jij schrijft.


Oorzaak van niet openen en niet klikken

De brandende vraag is natuurlijk wat je eraan kunt doen als iemand niet opent of niet klikt. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je de oorzaak weten. Hieronder ga ik die oorzaken na.

Inhoud

Wat staat er in je nieuwsbrief? Is dat voornamelijk promotie van je diensten, of geef je waardevolle kennis weg?

Als je voornamelijk reclame stuurt, dan is het niet zo vreemd als mensen hun belangstelling verliezen. Je kunt dit oplossen door je leven te beteren en inhoudelijk betere nieuwsbrieven te gaan maken.

Frequentie

Misschien verstuur jij je nieuwsbrief te vaak. En wat is te vaak? “Te vaak” is een frequentie die te hoog is voor je abonnee. En dat kan per abonnee verschillen.

Je kunt overwegen om abonnees die niet kort ingeschreven zijn, maar wel weinig sterren hebben, iets minder vaak een nieuwsbrief te sturen. En zorg dan dat de nieuwsbrief die je ze stuurt inhoudelijk een enorme kwaliteit heeft. Zo kun je de situatie misschien ten goede keren en je vermindert er beslist de afmeldingen mee.

Weggever

Er kan ook nog een heel andere oorzaak zijn: je geeft een uitstekende weggever. Je weggever is zo goed dat je abonnee het gevoel heeft dat daar niets meer aan toe te voegen is.

Of je weggever is het antwoord op een brandende vraag, maar verder heeft je nieuwe abonnee geen interesse in méér contact. Dan krijg je direct na inschrijving weer een afmelding.

En dan kan het ook nog zijn dat je een sterke weggever hebt waar veel belangstelling voor is, maar die veel te weinig met je dienstenaanbod te maken heeft. Hierdoor trek je verkeerde abonnees aan die je uiteindelijk niets gaan opleveren.

Kwaliteit van je mailinglijst

Ook mailinglijsten krijgen sterren en aan het aantal sterren dat een mailinglijst heeft kun je aflezen hoe succesvol de mailinglijst is.

3 sterren: de meeste mailinglijsten hebben drie sterren. Dat betekent dat die lijst een gewone, gezonde mailinglijst is, met abonnees die de nieuwsbrief regelmatig openen en die regelmatig op de links in die nieuwsbrief klikken. Het betekent dat je een gewone, leuke nieuwsbrief schrijft waar niets mee mis is.

4 sterren: maar een mailinglijst kan ook 4 sterren krijgen. Dat betekent dat die mailinglijst bestaat uit enthousiaste abonnees die de nieuwsbrief meestal openen en ‘m soms zelfs meerdere malen openen.

Hoe bereik je dat

Een lijst met daarop abonnees die je nieuwsbrief bijna altijd openen en soms zelfs vaker dan eenmaal openen krijg je niet vanzelf. Hier moet je echt iets voor doen.

Wat je hiervoor moet doen is

Heel gericht mailen

Je kunt ervan uitgaan dat mensen die zich op je nieuwsbrief abonneren, geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover jij schrijft. Maar dat levert nog geen 4-sterren mailinglijst op.

Om die 4-sterrenlijst te krijgen moet je je abonnees observeren. Welke van je nieuwsbrieven is het beste geopend? Waarom?

Mailinglijst onderhouden

Het is aan te raden heel zuinig op je mailinglijst te zijn, want je mailinglijst is essentieel voor je marketing.

Maar als je je lijst niet onderhoudt, dan zul je ontdekken dat je de open rate van je nieuwsbrief omlaag gaat: hoe leuk jij ook bent en hoe interessant je artikelen ook zijn, mensen raken vermoeid. Ze verliezen hun interesse. Daar kun je betrekkelijk weinig aan doen, want zo is het leven.

Maar wees nou eerlijk: als je mensen op je mailinglijst hebt staan die je laatste 100 campagnes niet geopend hebben, zou de kans dan groot zijn dat ze je nieuwsbrief ooit nog gaan openen? Of stuur je je nieuwsbrieven misschien naar verlaten e-mailadressen?

In een dergelijke situatie doe je er goed aan je lijst op te schonen. Je kunt  deze mensen een andere nieuwsbrief aanbieden die je in een lage frequentie verstuurt.  Zet deze mensen daar niet zelf op maar laat ze zich opnieuw inschrijven.

Zo zorg je voor een actieve mailinglijst en dan zul je er op een dag ineens 4 sterren bij zien staan.

Behoeften van je lezers

Je kunt mensen die je nieuwsbrief heel weinig openen ook spontaan in een lagere frequentie gaan mailen. Ook dit kun je regelen met behulp van deze sterren.

Waarderen en stimuleren

Je kunt de activiteit van je lezers stimuleren door je de activiteit van je lezers te waarderen en te belonen.

Dit kun je op verschillende manieren doen.

  • Geef mensen een reden om zich te abonneren op je nieuwsbrief

Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld: plaats je nieuwsbrief niet op de social media. Een nieuwsbrief op de social media plaatsen zorgt voor een veel groter bereik, maar zorgt er ook voor dat een abonnement niet noodzakelijk is om de inhoud te lezen.

  • Geef je abonnees iets extra’s dat anderen niet krijgen

Je kunt in je nieuwsbrief bijvoorbeeld tips plaatsen die je nergens anders plaatst: als mensen deze tips willen lezen dan móéten ze je nieuwsbrief lezen, want een andere manier is er niet.

Geef je actiefste lezers een extra “weggever”: een whitepaper of e-book of zoiets. Zo zorg je dat het openen van je nieuwsbrief extra voordelen heeft.

Doe iets wat bij jouw business past maar dat de volgende kenmerken heeft:

  • een abonnement nemen heeft meerwaarde
  • een abonnement houden heeft meerwaarde
  • de nieuwsbrief actief lezen heeft voordelen

Denk er eens goed over na hoe je dit voor elkaar kunt krijgen want je hebt heel veel belang bij een actieve mailinglijst.

Segment van adressen met sterren

Je kunt van adressen met een specifiek aantal sterren aparte segmenten maken.

Contact rating | is | aantal sterren dat je hebben wilt

Of je kiest voor “is less than” of “is greater than” als je minder of meer wilt hebben. Als je dit hebt ingesteld kun je verzenden naar dat specifieke segment.

Midwinterschool Mailchimp 2018

Mid winter school Mailchimp

Van 17 december t/m 21 december kun je een privé les Mailchimp van 2 uur inkopen tegen een gereduceerd tarief. En je steunt er ook nog een goed doel mee.

Nog slechts 3 dagdelen beschikbaar

naar midwinter school

Sterren op je mailinglijst was last modified: by
Sterren op je mailinglijst was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *