Home » E-mailmarketing » Afzender van bulk e-mails

Afzender van bulk e-mails

Afzender van bulk e-mails

Afzender van bulk e-mails

Als je nieuwsbrieven wilt versturen, heb je een e-mailadres nodig om als afzender op te geven. Maar niet iedere afzender wordt door iedere inbox geaccepteerd.

Geen eigen domein levert bij e-mailmarketing gewoon problemen op. Ik zal je hier uitleggen hoe die problemen er precies uitzien.

Afzender van bulk e-mails

Yahoo

Stel dat jij een Yahoo-adres hebt dat je wilt gebruiken als afzender van je nieuwsbrieven. En stel dat er een aantal ontvangers zijn die ook een Yahoo-adres hebben.

Dan heb je een probleem, want Yahoo denkt dan dat het niet waar kan zijn. Yahoo ziet dat de afzender een Yahoo-adres is, maar weet ook dat die e-mail niet verstuurd is via Yahoo. En dat vertrouwt Yahoo niet. En omdat Yahoo dit niet vertrouwt, levert hij de e-mail niet af bij de Yahoo-adressen op je lijst. Tot dusver bestond dit probleem alleen als de afzender een Yahoo-adres had. Bij andere e-mail platforms was dit niet zo.

AOL

Het probleem heeft zich echter uitgebreid. Ook AOL vindt het eigenlijk niet kloppen als de afzender een AOL-adres zegt te hebben, terwijl de e-mail niet via AOL verstuurd is. AOL gaat daarom hetzelfde beleid toepassen als Yahoo.

Gmail en hotmail

Inmiddels hebben Gmail en Hotmail gevolgd. Daar heb je in dit opzicht dus ook niets aan.

Mailchimp toont je het percentage afgeleverde nieuwsbrieven. Kijk daar eens naar als je een e-mail verzonden hebt. En als je abonnees hebt die Gmail gebruiken, houd je dan ook aan de Gmail richtlijnen voor bulke-mails.

Zorg dat je een eigen domein krijgt

De oplossing is eenvoudig: zorg voor een e-mailadres op een eigen domein en geef dit e-mailadres op als afzender van je nieuwsbrieven. Dan heb je deze problemen niet meer.

Je kunt ook een eigen domein nemen als je geen website hebt en ook geen website wilt hebben. Je hebt dan gewoon alleen een e-mailadres op je eigen domein: jouwnaam@jouwdomein.nl.

Als je nieuwsbrieven wilt versturen en je hebt nog geen eigen domein, ga dit dan regelen want binnenkort zal geen enkele nieuwsbrief meer aankomen als het e-mailadres van de afzender niet op een eigen domein staat.

Als je je nieuwsbrieven door mij laat maken, dan let ik uiteraard op dergelijke zaken, zodat de kansen voor jouw nieuwsbrief om geopend en gelezen te worden zo groot mogelijk zijn.

Problemen met de aflevering van je nieuwsbrief

Als je wel een eigen domein hebt kan er ook zoiets gebeuren. Bijvoorbeeld als je een test mail stuurt naar jouw e-mailadres op het domein van je bedrijf, terwijl de afzender ook jouw bedrijf is.

Het probleem dat ik in dit artikel beschreven heb is nou echt weer zo’n “dingetje” dat je weten moet, maar dat weet je nooit vanzelf. Meestal kom je dat te weten doordat iemand het je vertelt of doordat je ergens leest.

Je kunt die zoektocht ook bekorten door verder te lezen in de handleidingen. Daar vind je nog veel meer dingetjes die je eigenlijk moet weten, maar die je meestal niet weet. Lees daar dus even verder want dan gaat alles veel makkelijker voor je. Hier vind je een handleiding voor Mailchimp en hier eentje voor MailerLite.

En als je een serieus vermoeden hebt dat jouw nieuwsbrieven gewoon niet aankomen of in spam komen, dan maakt het ook nog verschil welk platform je gebruikt voor je e-mailmarketing. En hier staat een hele rubriek over een betere aflevering van je nieuwsbrief.


Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mail specialist. Als je nieuwsbrief in spam komt kan ik de oorzaak voor je opsporen.

Als je nieuwsbrief in spam komt, dan denk ik aan een slecht onderhouden lijst of een technische fout in je nieuwsbrief. Iets dat je zelf hebt gedaan toen je de nieuwsbrief maakte.

Hier kun je een checklist opvragen om snel te controleren of je zoiets gedaan hebt.

Gepubliceerd op: 25-1-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 3-3-2023

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Scroll naar boven