

Leestijd: 6 minuten
Apple Mail Privacy Protection
In het kort: Apple Mail Privacy Protection is een nieuwe functie die ervoor zorgt dat afbeeldingen laden voor de nieuwsbrief geopend is. Maar het laden van de afbeeldingen is het signaal naar je platform dat de nieuwsbrief geopend is. Dus al je nieuwsbrieven zien er in je statistieken uit als dat ze geopend zijn. Terwijl dat niet zo is.
Apple OS 15 en macOS Montery
Apple OS 15 en macOS Monterey hebben een functie waar je last van kunt hebben: Mail Privacy Protection. Als je abonnees deze functie inschakelen kun je sommige dingen niet meer in je statistieken zien:
- Of een e-mail is geopend en wanneer hij is geopend.
- Locatie van degene die opent.
- En het apparaat dat gebruikt is bij het openen.
En dan kloppen je statistieken niet meer.
Want als je via Mailchimp of MailerLite een nieuwsbrief verstuurt, dan stuurt je platform een mini afbeelding mee. En op het moment dat mensen toestemming geven om de afbeeldingen te tonen, dan wordt die mini afbeelding ook getoond. En op het moment dat die afbeelding getoond is, weet je platform dat je nieuwsbrief geopend is en dat zie jij dan in je statistieken.
Dat is een redelijk goed werkende methode, maar die vlieger gaat nu niet meer op.
Dit geldt niet alleen voor Mailchimp en MailerLite, maar ook voor de meeste andere e-mail platforms voor bulk e-mails.
Afbeeldingen vooraf laden
Apple heeft nu bedacht dat het wel een aardig idee is om die afbeeldingen vooraf te laden. Hierdoor zullen je statistieken door de war raken voor mensen die Apple Mail gebruiken en die deze functie hebben aangezet.
- De open rate klopt niet meer.
- De locatie klopt ook niet meer, want Apple verbergt het IP adres.
- Resultaten van AB-testen waarbij je de winnende e-mail kiest op basis van open rate, kloppen ook niet meer.
- Automations die getriggerd worden door het openen van een e-mail zullen gaan versturen terwijl het niet moet. En Automations die getriggerd worden door het niet openen zullen niet gaan versturen terwijl het wel moet.
Mailchimp
Gebruikers van Apple Mail zullen binnenkort bij Mailchimp 5 sterren in hun profiel krijgen als teken dat ze erg actief zijn. Ook als ze inactief zijn.
Als je inactieve abonnees wilt selecteren kan dat niet meer op basis van open rate. Je kunt wel een segment maken van mensen die lang nergens op geklikt hebben en ze mailen en om een klik vragen.
MailerLite
Je kunt de functie om inactieve abonnees uit te schrijven niet vertrouwen, want die werkt op basis van de open rate. Je hebt dus meer inactieve abonnees dan die tool laat zien.
Als je MailerLite gebruikt moet je er ook rekening mee houden dat countdown timers in je e-mails niet meer goed werken.
Gebruikers van Apple Mail vinden
Apple is aardig populair, dus je mag rekenen op veel Apple Mail gebruikers. Hoeveel hiervan er tot jouw doelgroep behoren, kun je als volgt vinden.
In Mailchimp
- Audiences (dat zijn de bolletjes in de zijbalk)
- Kies je Audience
- Segments (in de zijbalk links)
- Create Segment
Contacts match [ any ] of the following conditions
Email Client [ is ] Apple Mail
Daarna klik je op Preview Segment en dan zie je dat het er meer zijn dan je leuk vindt.
Vooralsnog gaat het alleen om Apple Mail. Daarom kun je overwegen deze adressen apart te mailen en uit te sluiten van je andere e-mails. Dan kloppen je statistieken voor Apple Mail gebruikers niet. Maar je andere statistieken kloppen dan nog wel.
In MailerLite
Bij MailerLite kun je wel segmenten maken, maar niet op basis van Email Client. Ik heb ze hierover gemaild en ze zijn een oplossing aan het bedenken. Maar vooralsnog kun je de Apple Mail gebruikers niet onderscheiden van de rest van je adressen. MailerLite is druk bezig met vinden van tools die kunnen helpen om normaal te kunnen blijven werken.
Na de verzending kun je wel in je statistieken zien hoe groot het percentage Apple gebruikers is.

En zolang er nog geen betere oplossing is, kun je ook overwegen het aan je gebruikers te vragen. Hier staat een video over hoe het survey block werkt.
Acties die je moet nemen
Automations en AB-tests controleren
Je moet in elk geval controleren of je Automations hebt draaien die getriggerd worden door het openen of juist niet openen van een e-mail. Want voor Apple gebruikers zullen deze Automations niet naar behoren werken omdat alles dat je ze stuurt direct als geopend geregistreerd wordt.
AB tests
En kunt op dit moment beter geen AB-test versturen op basis van open rate. Want een AB-test op basis van open rate kan nu onbetrouwbare resultaten geven.
Maar je kunt natuurlijk nog wel een AB test doen met een andere variabele. Kies bijvoorbeeld dat de winnende e-mail de meeste clicks moet hebben. Of kies dat de winnende e-mail voor de meeste omzet gezorgd heeft.
2e verzending
Als je e-mails die niet goed geopend zijn opnieuw verstuurt, dan moet je er rekening mee houden dat Apple Mail gebruikers de 2e verzending niet krijgen, want zij staan geregistreerd als mensen die wel geopend hebben. Dit geldt ook voor de Auto Resend van MailerLite als je ‘m instelt om opnieuw te verzenden naar mensen die niet geopend hebben.
Ik ga hier (net als iedereen) over nadenken en proberen iets te verzinnen waardoor we zicht houden op de activiteit en inactiviteit van abonnees en kunnen inspelen op het gedrag van abonnees. Want Apple heeft hiermee flink de knuppel in het hoenderhok gegooid. Zodra ik meer weet, stuur ik het rond. Zorg dus dat je ingeschreven bent.

De groeiversneller van je lijst
Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.
Bronnen:
- Hulppagina van MailerLite
- Hulppagina van Mailchimp
- Chat met MailerLite