

Geschatte leestijd: 5 minuten
Gezonde mailinglijst: selectie
Een gezonde mailinglijst: stuur je weleens een e-mail met de bedoeling te selecteren? Zodat sommige mensen die niet bij je passen zich afmelden terwijl anderen die wel bij je passen blijven?
Ik vermoed dat je dit een raar idee vindt en dat je je erg inspant om zo veel mogelijk abonnees te krijgen. Waarschijnlijk doe je er alles aan om die abonnees te houden.
Maar dat is niet altijd handig. Het kan handiger zijn om soms een onderscheidende e-mail te sturen die ervoor zorgt dat abonnees die niet bij jou of bij je diensten passen zich afmelden.
Eerste selectie: weggever
Je eerste selectie is je weggever. Hier zie ik vaak dat het fout gaat. Het gaat fout als je een onderwerp bij de kop neemt dat niets met je diensten te maken heeft.
Als je een populair onderwerp kiest dat niets met je diensten te maken heeft, dan zul je heel snel een enorme mailinglijst opbouwen, maar die mensen zullen geen klanten worden. Een enorme mailinglijst met daarop mensen die geen behoefte hebben aan je diensten kost je meer dan dat het je oplevert.
Zorg daarom dat je weggever aansluit bij je diensten. Je diensten zouden een logische volgende stap moeten zijn. Je weggever moet dus niet alleen populair zijn en mensen aantrekken, maar ook echt bij je diensten passen.
Gezonde mailinglijst: e-mail die selecteert
Daarnaast is het goed om soms een e-mail te sturen die voor selectie zorgt. Dit is goed, want je hebt er geen belang bij om eindeloos door te gaan met het sturen van waardevolle tips naar mensen die nooit je klant zullen worden.
Ik bedoel nu niet dat je mensen weg moet jagen. Geef mensen die zich inschrijven nog meer goede tips dan er al in je weggever staan en geeft ze een zee van tijd om te beslissen of ze iets met je willen. Gun je lezer en jezelf de tijd om een band op te bouwen.
Maar zo af en toe mag je ook best iets sturen dat een verschil maakt:
- Mensen die alleen geïnteresseerd zijn in gratis tips melden zich af omdat ze die keer niet krijgen wat ze willen.
- En mensen die gewoon geïnteresseerd zijn in wat je te melden hebt en mogelijk ook in je diensten, die accepteren het gewoon dat het een keertje wat minder interessant is.
Dit klinkt je misschien raar in de oren, maar denk eens aan salesfunnels.
Selecteren in salesfunnels
Bij salesfunnels vind je het heel gewoon: mensen krijgen een x-aantal e-mails en dan moeten ze kopen of weg. Landingspagina’s idem.
Maar bij mailinglijsten kabbelt het vaak rustig door. En dan kun je een heleboel mensen op je lijst hebben die nooit klant geweest zijn en die ook nooit klant zullen worden, want ze zijn alleen geïnteresseerd in gratis tips.
Daar heb je niets aan, dus zorg dat je lijst een gezonde mailinglijst blijft door af en toe iets te sturen waardoor mensen die minder goed bij je passen zich afmelden. Bied ze vervolgens een alternatief aan en als ze dat ook niet doen, dan kun je er zeker van zijn dat je beter af bent zonder deze mensen op je mailinglijst.
Inactieve abonnees heractiveren of verwijderen
Deze strategie werkt uitstekend als mensen alleen geïnteresseerd zijn in gratis tips, want zij zullen je e-mails openen. Maar hij werkt natuurlijk niet bij mensen die hun interesse verloren hebben en je e-mails niet meer openen. Daarom moet je je lijst ook weleens opschonen.
Mailchimp
In het Audience dashboard staat een segment van inactieve abonnees voor je klaar. Scrol op deze pagina helemaal naar beneden tot Engagement. Het onderste segment is het inactieve segment.
MailerLite
MailerLite heeft een segment voor je klaargezet met daarin alle adressen die je in het laatste half jaar wel gemaild hebt, maar die in dit half jaar niets geopend hebben. Je kunt dit segment vinden onder het kopje: Clean up inactive.
Als je dat allemaal doet, dan zul je een lijst met echt geïnteresseerden overhouden. En dat is wat je wilt. Want alleen een gezonde mailinglijst zorgt voor omzet.
Inactieve adressen verwijderen is niet erg. Sterker nog: het is normaal dat er verloop is op een mailinglijst. Maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je die adressen ook weer aanvult door nieuwe adressen te verwerven.
Zowel Mailchimp als MailerLite hebben me erkend als e-mail expert en ik kan je daar dus ook gewoon mee helpen.

De groeiversneller van je lijst
Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.