
Plan voor een e-mail
Om een e-mail te maken die doet wat jij wilt, moet je eerst heel precies weten wat je wilt. Beschouw de actie die je van je lezers wilt als een taak. En laat ze vooral niet kiezen wat die taak zou moeten zijn. Want als je ze laat kiezen kunnen ze iets anders kiezen dan jij wilt. Geef ze daarom niet meer dan één taak per e-mail.
Wat wil je dat je lezers doen?
Je gaat dus verzinnen wat je wilt dat je lezers doen. En als je dat weet dan weet je ook hoe je succes gaat meten. Want je e-mail is dan succesvol als je lezers ook werkelijk gaan doen wat je wilt. Schrijf daarom op dat je e-mail succesvol is als xx% van je lezers doet wat je wilt.
Dat betekent dat als jij graag wilt dat ze bijvoorbeeld naar je website gaan, of als je wilt dat ze iets kopen, dan ligt je focus in die e-mail op die ene actie.
De consequentie hiervan is dat je wilt dat mensen naar je website gaan, je niet kunt stellen dat je e-mail fantastisch succesvol is als je een hoge open rate hebt. Want een hoge open rate is dan niet genoeg. Je e-mail is succesvol als je lezers doen wat je wilt. En de mate waarin je lezers het doen is hoe je succes gaat meten.
Lay-out van je e-mail
De volgende stap is je lay-out. Ja, dat lees je goed: het doel van je e-mail komt eerst en daarna komt pas de lay-out. Want in je lay-out houd je natuurlijk rekening met het doel van je e-mail. En het doel van je e-mail is dat je lezers gaan doen wat jij wilt.
Dat betekent dat je focus in je e-mail aanbrengt: je lezers hebben één taak en als ze dat ook echt gaan doen, dan is je e-mail succesvol. En doen ze het niet, dan heb je nog iets te leren.
Je gaat je e-mail dus zo inrichten dat je het je lezers zo makkelijk mogelijk maakt om die taak uit te voeren.
- Als je bijvoorbeeld wilt dat mensen naar je website gaan, dan breek je je artikel ergens af zodat ze alleen verder kunnen lezen op je website.
- En je zorgt dan ook dat alle links in je nieuwsbrief naar dezelfde plaats op je website gaan zodat het niet uitmaakt op welke link ze klikken: ze komen altijd waar je ze hebben wilt.
- In zo’n e-mail kun je ook niet meer één aandachtsblok hebben (kader of zoiets) en wat je daar in zet heeft rechtstreeks te maken met de taak die je lezers uit moeten voeren.
- En natuurlijk heb je ook maar één opvallende call-to-action in je e-mail staan.
- Je zet uiteraard geen afleidingen in je nieuwsbrief: geen links naar social media profielen of zoiets, want dat hoort niet bij de taak je je lezers wilt laten uitvoeren.
Plan voor een e-mail
Een plan voor een e-mail maken betekent dus eigenlijk niets anders dan dat je goed nadenkt over waarom je die e-mail eigenlijk stuurt. Je hebt er een doel mee. En uit dat doel volgt wat je wilt dat je lezers doen. Doordat je weet wat je wilt, weet je ook hoe je het succes van je e-mail kunt meten.
Als je dat allemaal hebt bedacht, dan maak je een lay-out die het doel van je e-mail ondersteunt. Een lay-out die het voor je lezers zo gemakkelijk mogelijk maakt om te doen wat je wilt.
Ik ben zowel door Mailchimp als door MailerLite erkend als e-mail strateeg. Ik help je graag met het verbeteren van je e-mailmarketing.

De groeiversneller van je lijst
Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.
Gerelateerde artikelen