Home » E-mailmarketing » Aflevering nieuwsbrief » Verzendreputatie » Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing

Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing

spamfilters vermijden

Geschatte leestijd: 9 minuten

Spamfilters vermijden bij e-mailmarketing

Het is heel erg belangrijk om spamfilters te vermijden en niet gerapporteerd te worden als spammer. Als je door slechts een handjevol mensen gerapporteerd wordt als spammer, kan dit grote gevolgen hebben voor jouw e-mail marketing.

De server noteert de links in je nieuwsbrief en omdat daar links in staan die naar jouw website gaan, staat er genoteerd dat jouw domeinnaam mogelijk een domein is dat spam verstuurt. En dat kan weer als gevolg hebben dat niet alleen je nieuwsbrieven in de spamfilters komen, maar ook de gewone e-mails die je verstuurt. Voor een bedrijf is dit een ramp.

Maar het kan ook gebeuren dat een nieuwsbrief in de spamfilters komt terwijl de verzender te goeder trouw is. De oorzaak is dan de manier waarop de nieuwsbrief gemaakt is. Soms gaat het slechts om een klein dingetje dat de spamfilters triggert.

Over dit type nieuwsbrieven heb ik het hier: je mailt met toestemming, je hebt de randen van de wetgeving rond e-mailmarketing niet opgezocht en toch komt je nieuwsbrief in spam. Ik heb het hier nadrukkelijk niet over nieuwsbrieven die terecht in spam komen omdat ze ook echt spam zijn. En ik kan ook niet helpen om echte spam uit de spamfilters en in de mailbox te krijgen.

Spamfilters vermijden: optelsom

Spamfilters geven je nieuwsbrief een aantal punten voor ieder onderdeel dat spam zou kunnen zijn. En als je genoeg punten verzameld hebt, dan blijft je nieuwsbrief hangen in de spamfilters.

Spampunten

Je kunt op een heleboel manieren spampunten verzamelen:

  • de regel die mensen in hun inbox zien deugt niet
  • of je plaatst een heleboel uitroeptekens achter de regel die mensen in de inbox zien
  • je schrijft die regel in hoofdletters
  • of je gebruikt allerlei gekleurde letters
  • “gratis” in je titel

Maar ook:

  • de HTML van je nieuwsbrief is vervuild
  • je nieuwsbrief bevat erg weinig tekst en erg veel plaatjes
  • of je gebruikt het woord “test” in de regel die ontvangers in hun inbox krijgen
  • of je begint een regel met “Re:”, alsof je reageert op een e-mail die je zelf ontvangen hebt

Titels die eruitzien als spam

Het ontvangende e-mailadres reageert op titels die lijken op titels die spammers gebruiken zoals:

  • KLIK HIER!!!!
  • Buitenkans: alleen vandaag gratis!
  • Gebruikt geen uitroeptekens,
  • doe niet alsof het vreselijk urgent is om de nieuwsbrief te openen
  • en zet ook geen complete woorden in hoofdletters.

Door bovenstaande zaken niet te doen, kun je de kans dat je nieuwsbrief in de spamfilters verdwijnt een heel stuk kleiner maken.

Het is jammer dit niet kunnen doen, want juist dit soort dingen zorgt voor een hogere open rate. En dat weten spammers ook en daarom gebruiken ze dergelijke regels.

Verdachte zaken die de spamfilters triggeren

Inhoud van je nieuwsbrief

De inhoud van je nieuwsbrief kan ook een reden zijn om je nieuwsbrief als spam te brandmerken:

  • het erg veel over geld hebben
  • alweer: doen alsof een situatie erg urgent is
  • of een woord als “gratis” gebruiken

Dit zijn allemaal dingen die je beter niet kunt doen.

Omleidingen in je nieuwsbrief

Phishing: zonder dat je het beseft kun je een phishing nieuwsbrief maken. Bijvoorbeeld doordat je een affiliate link in je nieuwsbrief hebt gezet. Phishing elementen in je nieuwsbrief veroorzaken dat de servers je nieuwsbrief ook als een phishing nieuwsbrief gaan behandelen.

Je hebt een spamval op je lijst

Je mailt naar mensen die nooit openen en een adres op je lijst heeft zich ontwikkeld tot een spam trap.

Hoe kun je zien of je nieuwsbrief in spam zit?

Dramatisch gedaalde open rate

Je kunt dit zien door naar je open rate te kijken. Als je ziet dat de open rate van je nieuwsbrief ineens dramatisch daalt t.o.v. andere nieuwsbrieven die je eerder verstuurd hebt, dan zit het er dik in dat je nieuwsbrief in de spamfilters zit.

statistiek als je nieuwsbrief naar spam gaat

Verhouding tussen open rate en afmeldingen

Ook als je nieuwsbrief zowel een lage open rate als weinig afmeldingen heeft moet je alert zijn.

Redenen voor afmeldingen

Als je spam verstuurt is dit te zien aan de resultaten nadat je een nieuwsbrief verstuurd hebt.

Wanneer je je lijst volgens de regels hebt opgebouwd, dan zit er incidenteel een afmelding tussen met de reden “ik heb me niet voor deze lijst aangemeld”. Maar als je zonder toestemming mailt, dan zul je dit veel te vaak zien.

Dan gaat er niet werkelijk iets mis als je nieuwsbrief naar de spamfilters gaat, want daar hoort hij ook.

Lees de rapportage

Ook als je het helemaal goed doet en zelden leest “ik heb me niet aangemeld voor deze lijst” kan het gebeuren dat je gerapporteerd wordt als spammer. Dat gebeurt gemiddeld eenmaal op 50.000 abonnees. En dat aantal is bekend.

Als je minder vaak een spammelding krijgt, dan zien de Internet Service Providers dat als een incident, een ongelukje. Maar als het vaker gebeurt dan doe je iets niet goed en dan schaadt zoiets je verzendreputatie.

Spamfilters vermijden: wat je kunt doen

Testen

Het is een goed idee om je nieuwsbrief te testen voordat je ‘m verstuurt. Hier kun je testen of je nieuwsbrief als spam gezien wordt. Dit is een simpele test die niet alles vertelt.

Als je dit gedaan hebt en alles goed schijnt te zijn terwijl je nieuwsbrief toch nog steeds in de spamfilters komt, dan kan ik je ook helpen te onderzoeken wat de oorzaak is.

Als je weet dat je e-mail in de spamfilters komt zijn er een aantal zaken die je direct zelf kunt doen:

  • Zorg dat je zelf je e-mail opent en dat je klikt op de links. Doe dit met iedere e-mail die je naar jezelf verstuurt.
  • Schoon je lijst op en verwijder alle adressen waar je e-mail al een poosje niet geopend is.
  • Als je een e-mail in je spamfilter vindt, haal ‘m er dan uit en label ‘m als “geen spam”. Open ‘m en klik op de links.
  • Liever niet te veel praten over geld in je e-mail. Zet je aanbod met die fantastische korting liever op je website.

E-mail authenticatie

Als jouw e-mails onterecht naar spam gaan dan is het ook een goed idee om je e-mails te authenticeren. Lees hier hoe je authenticatie regelt.

Open je eigen e-mails

Een belangrijke factor is ook het engagement: open mensen je e-mails en klikken ze op de links?

E-mails die ongeopend weggegooid worden zijn bijna net zo slecht voor je verzend reputatie als spammeldingen. Maar de e-mail providers kijken ook naar het totaalplaatje van alle gebruikers van hun service. Zorg er daarom voor dat jij zelf een gebruiker van die service bent en zorg dat jij de open- en click rate van jouw nieuwsbrief positief beïnvloedt.

Open je eigen e-mails altijd en klik op de links in je eigen e-mails. Zorg dat je het signaal uitzendt dat je een geëngageerde lezer bent.

En als het om Gmail gaat, dan kan het handig zijn te weten dat je het Gmail spamfilter kunt beïnvloeden.

Specifiek voor Mailchimp of MailerLite

Mailchimp

Bij Mailchimp is het belangrijk het plakvenster te gebruiken.

De plakvensters vind je links van de button Opmaak verwijderen.

Hier staan twee plakvensters, op het ene plakvenster staat een W en daarnaast, aan de linkerkant, staat er eentje zonder W. Gebruik het plakvenster zonder W en maak je nieuwsbrief pas op nadat je de tekst geplakt hebt.

spamfilters vermijden: gebruik het plakvenster
Mailchimp drag en drop: het plakvenster gebruiken

Dit geldt niet voor de inline editor.

En als je Mailchimp gebruikt en het vermoeden hebt dat je in spam komt, zet dan beslist plain text aan. Daar merkt je lezer niets van, maar voor de spamfilters maakt het een wereld van verschil.

MailerLite

Bij MailerLite hoef je niets speciaals te doen. Daar is alles vanzelf al geregeld.

Spamfilters vermijden

Naar spam is een optelsom en hoe die optelsom eruitziet verschilt per e-mail provider. Maar een belangrijk punt is dat ze kijken hoe mensen met je e-mail omgaan. Als iemand jouw e-mail rapporteert als spam, dan vergroot dit de kans dat je volgende nieuwsbrief in de spamfilters komt. Ook bij anderen die je nieuwsbrief niet gerapporteerd hebben. En zelfs bij toekomstige abonnees die nu nog helemaal niet op je lijst staan.

Spamfilters vermijden is erg belangrijk als je een nieuwsbrief rondstuurt. Maar er is méér dat je moet weten. Ik heb daarom veel artikelen gepubliceerd over “hoe je het doet” bij Mailchimp en bij MailerLite.

Maar ook als jijzelf alles goed doet, kan het gebeuren dat je nieuwsbrief naar spam gaat. Want niet ieder e-mailplatform levert nieuwsbrieven goed af. Hier vind je een overzicht van hoe de verschillende platforms presteren als het gaat om de aflevering van je nieuwsbrief.


Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mail specialist en ik kan je support bieden.

Als je nieuwsbrief in spam komt, dan denk ik aan een slecht onderhouden lijst of een technische fout in je nieuwsbrief. Iets dat je zelf hebt gedaan toen je de nieuwsbrief maakte.

Hier kun je een checklist opvragen om snel te controleren of je zoiets gedaan hebt.

Gepubliceerd op: 23-1-2015
Voor het laatst bijgewerkt op: 3-3-2023

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert

Scroll naar boven