Home » E-mailmarketing » E-mailstrategie » Verjaardagscampagne maken

Verjaardagscampagne maken

verjaardags campagne

Geschatte leestijd: 6 minuten

Verjaardagscampagne maken

In dit artikel ga ik je vertellen hoe je verjaardags e-mails maakt in Mailchimp of in MailerLite. En wat je in die verjaardags e-mails kunt zetten.

Een verjaardags e-mail is een virtuele verjaardagskaart. Of een korte serie rond iemands verjaardag. Daar valt veel voor te zeggen, maar er zijn ook een paar nadelen. In dit artikel bespreek ik voor- en nadelen en hoe je verjaardags-e-mails maakt.

Vragen naar de verjaardag

Om een e-mail te kunnen sturen op iemands verjaardag moet je weten wanneer die persoon jarig is. En daarmee heb je direct een groot nadeel te pakken: om te weten wanneer iemand jarig is moet je dat vragen.

Nadeel van vragen stellen

Maar met iedere vraag die je bij aanmelding stelt haken er mensen af. Ook als het niet verplicht is om te vertellen wanneer je jarig bent. Bij niet noodzakelijke vragen haakt een aantal mensen af. En dat die mensen afhaken zie je niet want ze voltooien de inschrijving gewoon niet.

Daarom is het aan te raden om niet direct bij inschrijving te vragen om de verjaardag. Als je verjaardags- e-mails wilt sturen, vraag dan liever pas na de inschrijving om de verjaardag.

Voordeel van virtuele verjaardagskaarten

Tegenover het nadeel van zo’n e-mail staat ook een groot voordeel. Als mensen bereid zijn hun geboortedag te vertellen en je stuurt ze dan een e-mail met een cadeautje, dan vinden ze dat leuk. Stuur ze bijvoorbeeld een kortingcode die alleen voor jarigen is en die anderen niet krijgen.

Tegenover het nadeel van zo’n e-mail staat ook een groot voordeel. Als mensen bereid zijn hun geboortedag te vertellen en je stuurt ze dan een e-mail met een cadeautje, dan vinden ze dat leuk. Stuur ze bijvoorbeeld een kortingscode die alleen voor jarigen is en die anderen niet krijgen.

Verjaardags e-mail met Mailchimp Classic Automation

Benodigde tijd: 10 minuten.

Een verjaardags e-mail maken in Mailchimp kan in iedere versie van Mailchimp.

  1. Datumveld aanmaken

    Begin met op je inschrijfformulier een “birthdays’ veld aan te maken. verjaardags e-mail maken

  2. Ga in de zijbalk naar Automations

    Je komt dan in de customer journeys, rechts boven staat een linkje: Go to Classic Automations. Als je dit niet ziet staan, dan heb je dit niet in jouw account. go to classic automations

  3. Pop-up

    Je ziet nu een pop-up. Kies hier voor Date based – Say “Happy Birthday”. verjaardags e-mail mailchimp classic automation

  4. Kies je audience

    Kies nu het audience waarin je het veld voor de verjaardag hebt aangemaakt.

  5. Maak vervolgens je verjaardags-e-mail of je serie

    Dit doe je op precies dezelfde manier als waarop je iedere andere e-mail of serie maakt.

Verjaardags e-mail met Mailchimp Customer Journey

Ook nu ga je in de zijbalk naar Automations, maar je blijft in de customer journey en je kiest voor explore. Even scrollen tot je ziet: Celebrate annual events.

mailchimp customer journey annual events

Klik dit aan en klik op Build a journey.

Dit is een pre-build journey. Als je Mailchimp Standard of Premium hebt, kun je alle stappen in deze journey invullen. Heb je dat niet dan moet je een aantal stappen weggooien zodat het aantal gebeurtenissen in de journey past in je plan. Of je moet upgraden.

Met MailerLite verjaardags e-mails maken

Maak een datumveld aan

Klik op Subscribers in het bovenste menu en daarna op Fields. Klik dan op de button: Add new field. Noem het veld Verjaardag of zoiets en kies in het dropdown voor Date.

Ga nu naar Automation

  • Klik op Create a new workflow
  • Neem als trigger: The anniversary of a date.
  • Kies de groep
  • En kies het datumveld

Daarna maak je de workflow zoals je iedere andere workflow maakt.

Voordelen en voorbeelden

Dat is alles. Als mensen nu hun verjaardag invullen in het veld van de verjaardag, dan stuurt Automation ze een e-mail op hun verjaardag of een serie rond hun verjaardag, afhankelijk van wat je hebt gemaakt.

Je kunt hier op Pinterest een paar prachtige voorbeelden van verjaardag e-mails zien.

Verjaardags e-mails kun je heel persoonlijk maken en als je dat doet, dan kan je relatie met je lezer ook persoonlijker worden. En je hoeft geen grote lijst te hebben om jaarlijks een felicitatie te sturen.

En als je in een verjaardags e-mail een leuke korting of bonus aanbiedt, dan zullen sommige mensen kopen en dan heb jij extra omzet.

Vaak geven bedrijven een korting die in de shop gebruikt kan worden als verjaardagsgeschenk. Dat is leuk, maar dan weet je niet wat het je kost en het valt ook niet echt op. Je kunt ook een absoluut bedrag schenken dat hoog genoeg is om echt iets van te kopen. Als het bedrag hoog genoeg is, heb je kans dat mensen over je gaan praten en dat is erg goed om nieuwe klanten aan te trekken.

Wat vind jij zelf van een verjaardags e-mail

Maar nu de vraag: wat vind jij zelf van een verjaardagscampagne? Vind jij het leuk als een bedrijf jou een virtuele verjaardagskaart stuurt met een code voor een korting in hun shop? Of vind je dat eigenlijk helemaal niet leuk?

Dit vind ik een belangrijke vraag, want als jij zelf liever niet zo’n e-mail ontvangt, dan moet je dat natuurlijk ook je klanten niet aandoen. Maar als jij het fantastisch vindt om een verjaardagscampagne met een korting te krijgen, dan moet je dat natuurlijk ook aan je klanten geven.

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gepubliceerd op: 3-4-2019
Voor het laatst bijgewerkt op: 1-3-2023

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Scroll naar boven