Dynamische content is variabele content. Het is een manier om in je nieuwsbrief uitsluitend content te laten zien die echt relevant is voor je doelgroep. Je maakt niet verschillende nieuwsbrieven voor verschillende doelgroepen.
In plaats daarvan maak je 1 nieuwsbrief en je verbergt sommige stukken tekst voor een deel van je doelgroep. En andere teksten toon je juist. Hierdoor krijgen mensen precies te zien wat ze interessant vinden.


Wat is dynamische content
Geschatte leestijd: 5 minuten
Tegenwoordig biedt Mailchimp in Mailchimp Standard en Premium de mogelijkheid om dynamische content te gebruiken. Maar dat is helemaal niet nieuw. Dynamische content was er al lang al en het is er ook nu nog voor Mailchimp Free, Essentials en de legacy versie. Maar dat is wel kunst-en-vliegwerk, dus als je het simpel wilt houden moet je hier Standard of Premium voor kopen.
En dynamische content met MailerLite kan vanaf Growing Business en in MailerLite Classic. En in MailerLite is het altijd simpel.
Dynamische content in je nieuwsbrief betekent dat je content verbergt voor mensen voor wie die content niet relevant is en dat je deze content toont aan mensen voor wie het wel relevant is.
Voorbeelden van dynamische content
Call-to-action
In veel nieuwsbrieven zie je een call-to-action staan om je te abonneren. Dat is relevant als de nieuwsbrief gedeeld is op de social media, want die mensen zijn nog niet geabonneerd. Maar dit is helemaal niet relevant voor mensen die al geabonneerd zijn.
Bij elke nieuwsbrief zijn er veel meer lezers die geabonneerd zijn dan lezers die niet geabonneerd zijn. Dus eigenlijk is het raar om je abonnees lastig te vallen met een call-to-action om zich te abonneren.
In zo’n situatie kun je met dynamische content die call-to-action verbergen voor mensen die al geabonneerd zijn.
Aankoopgedrag
Een ander voorbeeld: je wilt inspelen op aankoopgedrag. Je klanten hebben bijvoorbeeld dienst of product x gekocht en dit leent zich er niet voor om het nogmaals te verkopen. Bijvoorbeeld een boek. Als je dat eenmaal gekocht hebt is het heel vervelend om daar in elke nieuwsbrief weer reclame voor te zien. Dan verberg je je promotie voor dat boek voor iedereen die het al gekocht heeft.
Aanbod verbergen
Je wilt dat mensen die nog niet gekocht hebben een aanbod te zien krijgen. Maar mensen die al gekocht hebben moeten het aanbod niet zien.
Dat kan ook geweldig zijn als je abonnementen verkoopt. Dan maak je een dynamisch blok voor iedereen die nog niet heeft gekocht en dat blok laat je alleen zien aan mensen die niet hebben gekocht. En zodra ze gekocht hebben, toon je dat blok niet meer.
Opvolgen
Of mensen die op je lijst staan hebben informatie aan je gevraagd over je aanbod. En je wilt ze dit geautomatiseerd toesturen. Zowel in Mailchimp als in MailerLite kan het zo geregeld worden dat ze deze informatie rechtstreeks in je nieuwsbrief op kunnen vragen door op een link te klikken.
Meertaligheid
En denk natuurlijk ook aan meertalige nieuwsbrieven. Zowel in Mailchimp als in MailerLite kun je dit prachtig regelen met dynamische content.
Wat je nodig hebt voor dynamische content
Als je dynamische content wilt inzetten, kan ik je daarmee helpen. Lees hieronder hoe we dit aanpakken:
Mailchimp
Mailchimp Standard of Premium
- Als je je e-mailmarketing laat doen kun je dit erbij bestellen.
- En als je je e-mailmarketing zelf doet kan ik dit verwerken in een maatwerk training.
Mailchimp Essentials, Free of de legacy versie
Met deze versies is het veel moeilijker om dynamische content op te zetten. Dit is geen enkel probleem als je je nieuwsbrieven wilt laten maken, want dan maak ik de voorwaardelijke content.
Maar als het niet je bedoeling is om je e-mailmarketing uit te besteden en je wel graag dynamische content wilt met een van deze versies van Mailchimp, dan raad ik je aan te gaan upgraden.
Als je dat niet doet dan moet je leren werken met een template dat vol staat met codes. En deze codering hangt af van de inrichting van je account. Dat betekent dat als je een kleinigheidje aan de inrichting van je account verandert, de dynamische content in gevaar komt.
In de lagere versies van Mailchimp kan het dus wel, maar dat is flink complex en je moet dan heel erg goed weten wat je doet.
Of je beter kunt upgraden of uitbesteden hangt met het oog op de kosten o.a. af van hoe groot je lijst is en hoe snel hij groeit. Neem bij twijfel contact met me op, dan gaan we uitrekenen met welke oplossing je het voordeligst uit bent.
MailerLite
MailerLite Growing Business, Advanced of Classic
Als je MailerLite gebruikt kun je ook dynamische content gebruiken. Hiervoor heb je MailerLite Growing Business of Advanced nodig. In Enterprise kan het uiteraard ook. En het kan ook met de Classic versie van MailerLite. Maar het kan niet met de gratis versie.
Dit kan als je je e-mails laat maken of als je een training wilt volgen.
Hoe ik je kan helpen dit te realiseren, hangt dus af van het platform dat je gebruikt en van de versie die je gebruikt. Maar het kan bij Mailchimp in alle versies, in MailerLite kan het niet in de gratis versie, tenzij je een oude gratis versie hebt.
Ik ben een erkende specialist, zowel erkend door Mailchimp als door MailerLite.

De groeiversneller van je lijst
Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.