Sturen met content

Sturen met content

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Wist je dat niet alleen mensen aantrekt met de content op je blog, maar je er ook mensen mee af kunt stoten? Dat betekent dat je kunt sturen met de content op je blog.

Sturen met content op je blog

Laatst had ik een gesprek met iemand die behoorlijk breed inzetbaar is. Maar breed inzetbaar zijn is een enorm probleem als je bijvoorbeeld wilt gaan bloggen om klanten te krijgen. Want je weet niet precies voor wie je wilt gaan bloggen.

Je kunt niet gaan schrijven vanuit het perspectief van je klant. Want als jij breed inzetbaar bent, dan heb je ook een brede klantenkring en die mensen verschillen onderling zoveel dat je geen voorbeelden kunt gebruiken die uit het leven gegrepen zijn en die herkenbaar zijn voor al je klanten.

Doelgroep kiezen

Zodra je een doelgroep kiest los je dit probleem voor jezelf op. Omdat je een doelgroep kiest kun je gaan schrijven over de concrete problemen die je doelgroep ervaart. Je gaat dan sturen met de content op je blog: doordat je over iets schrijft, ga je mensen aantrekken die daarover lezen willen.

Als je schrijft over gebeurtenissen in een heel specifieke branche, dan ga je ook mensen uit die branche aantrekken. Dat is sturen met de content op je blog.

Vragen van je doelgroep

En omdat je weet wie je doelgroep is, kun je ook op zoek gaan naar vragen die je doelgroep heeft over jouw onderwerp.

Je kunt ook voorbeelden in je teksten verwerken waarin mensen van je doelgroep hun eigen situatie herkennen. Want je weet voor wie je schrijft.

Als bloggen lastig voor je is

Bloggen is een fijne marketingmethode maar je kunt echt geblokkeerd raken als je geen doelgroep gekozen hebt. Je weet gewoon niet wat je moet.

Persona maken

Het kan dan geweldig helpen als je 1, 2 of 3 persona’s maakt. Niet meer! Ikzelf werk daar heel graag mee en ik ga dan als volgt te werk:

  • Eerst kijk ik voor welke soort klant ik het liefste werk.
  • Daarna controleer ik voor hoeveel omzet die klant vorig jaar gezorgd heeft.
  • Als die omzet genoeg was om meer van zulke leuke klanten aan te willen trekken, dan maak ik een klantprofiel van die klant voor wie ik het liefste werk.

Ik kies daar een echte klant voor want dan weet ik zeker dat ik niet aan het jagen ben op een soort fantasiefiguur. Er is gewoon een klant die echt zo is en ik heb die klant ook al aangetrokken, dus waarom zou ik niet nog meer van zulke klanten aan kunnen trekken?

De volgende stap is die speciale klant helpen via mijn blog. Ik beschrijf op mijn blog hoe die speciale klant “het” zou kunnen doen. Het hierbij maakt niet uit wat “het” is.

Sturen met content op je blog

Als je schrijft dan schrijf je altijd over een onderwerp. Dat zal je duidelijk zijn. Maar wat je je misschien niet realiseert is dat je ook op een niveau schrijft.

Ik heb bijvoorbeeld beschreven hoe je een aanklikbare link maakt. Daarmee trek ik mensen aan die (nog) niet zo handig zijn met Internet. Ik zal er geen ICT’ers mee aantrekken want die hebben daar geen probleem mee en zoeken er dus niet naar.

Sturen met content:

  • Verzin eerst wie je wilt aantrekken.
  • Schrijf dan een verhaal waarin die persoon zichzelf kan herkennen.
  • Verwerk in je verhaal ook herkenbare voorbeelden.
  • Help je lezer op het niveau waar je lezer nu zit.

Juist als je te weinig klanten hebt of als de klanten die je hebt niet zo goed bij je passen, dan is dit het medicijn.

Hieronder kun je een hulpmiddel opvragen om helder te krijgen voor wie je schrijft. En als het nog niet lukt of als je vastloopt, dan kun je natuurlijk ook een gesprek met me hebben.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Klantprofiel maken

wie is je klant

Weet wie je klant is en je weet ook waar je die klant kunt vinden.

En hoe je hem of haar kunt aantrekken.

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Sturen met content was last modified: by

Auteursrecht afbeelding: OpenClipart-Vectors

Sturen met content was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Ik ben facilitator voor de marketingmethode Get Clients Now!™ en door Hubspot gecertificeerd voor inbound marketing. Ik kan je helpen met klanten krijgen via de organische zoekresultaten, door Yoast gecertificeerd. En ik kan je helpen met e-mailmarketing. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *