
Succes uitstellen
Als je met marketing aan de slag gaat, dan kun je ook ontdekken wat je mist of denkt te missen. En daar kun je je heel erg onzeker door voelen. En doordat je je hier onzeker over voelt, wil je eerst die hiaten in orde maken, voordat je met marketing bezig gaat. Zoals een klant tegen me zei: “Zoals ik nu ben, kan ik mezelf niet verkopen, ik moet eerst …. “
Succes uitstellen: wat moet eerst?
Expert status
Dit komt heel vaak voor: je moet eerst een boek schrijven om je expert status te vestigen. Of je stelt je marketing uit omdat je eerst een vakinhoudelijke cursus moet doen.
Het is natuurlijk prima om een boek te schrijven of een vakinhoudelijke cursus te volgen, maar dat zijn allemaal geen redenen om je marketing uit te stellen. En het onbegrijpelijke is: als ik doorvraag dan blijkt dat mensen die eerst iets anders moeten, zich wel “goed genoeg” voelen om hun klanten te bedienen, maar niet om zichzelf te verkopen.
Maar als je je bekwaam genoeg voelt om je klanten te bedienen, dan doe je deze mensen eigenlijk tekort door ze dit niet te vertellen. Je bent jezelf dus aan het misleiden en misschien lukt het je ook om je omgeving te misleiden, maar op deze manier kun je mij niet misleiden. Je stelt je succes uit. Je houdt jezelf gewoon lekker bezig. Dit kun je jaren volhouden als je dat wilt, maar zo krijg je geen klanten.
Wat is verkopen
Maar in jouw hoofd zit er nog iets onder, want ik hoor ook het woord “verkopen”. En het het klinkt alsof dat iets vreselijks is. En als je vooraf zoveel dingen eerst moet doen, dan lijkt het erop alsof je jezelf aan het bewapenen bent tegen een afwijzing die je voor 100% verwacht.
Nou is het natuurlijk soms zo dat je op een zeker moment moet verkopen. Maar als jij zo bang bent voor dit moment dat je je hierdoor laat weerhouden, dan is het onwaarschijnlijk dat je een goed gevulde pijplijn hebt. En zolang je die niet hebt, is verkopen helemaal niet aan de orde. Er is dus ook niets om bang voor te zijn.
Als jij het gevoel hebt dat het nauwelijks mogelijk is dat iemand jouw diensten zou gaan kopen, gewoon omdat je “niet goed genoeg” bent, dan is daar een oplossing voor.
Wat je zou moeten doen is niet je marketing uitstellen en je tijd gebruiken voor allerlei aanvullende cursussen. Want die aanvullende cursussen zorgen er niet voor dat jij je goed genoeg gaat voelen. Je gaat je pas goed genoeg voelen als je succesbelevingen krijgt en daar gaan je aanvullende cursussen niet voor zorgen.
Contacten leggen is succes creëren
Vergeet gewoon het hele idee dat jezelf moet verkopen, want dat belemmert je om actie te nemen. En doordat je geen actie neemt, neem je ook alle stappen niet die je eerst moet doen voor je ook maar hoeft te dromen van verkopen.
Wat je nu moet gaan doen is contacten leggen.
- Vertel aan de mensen die je al kent wat je doet en vraag ze of ze misschien anderen kennen voor wie dit interessant en relevant kan zijn (dat kan ook via LinkedIn)
- En schrijf elke week een blogpost van ongeveer 600 woorden over je vak.
Dat is alles wat je nu hoeft te doen: praten met zoveel mogelijk mensen om te vertellen wat je doet. Daar hoef je niet bij te verkopen, je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat ze weten wie je bent en wat je doet. En schrijf zo veel mogelijk verhaaltjes voor je blog. Er zit een planfunctie op je blog waardoor het makkelijk is om je verhalen eens per week te publiceren.
Zorg dat je aan je blog een RSS-nieuwsbrief koppelt, zet een inschrijfformulier op je website en ga een blog en een mailinglijst opbouwen.
Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen je marketing op poten te zetten. En als je nog even tijd hebt, dan kun je hier verder lezen. Hier vind je een marketingplan voor dienstverleners.

Marketing voor diensten
Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.
Succes uitstellen of succes creëren: de afbeelding op deze pagina is gemaakt met Canva.