Tagline van je website

Tagline van je website

De tagline van je website staat op iedere pagina. Hij vertelt waar je website over gaat. De tagline is de belangrijkste tekst op je website. Google leest ‘m ook en reken er maar op dat hij ‘m gebruikt!


Tagline van je website voor Google

Als je wilt dat je website voor bezoekers zorgt, let er dan goed op wat je bij de ondertitel invult.

Ikzelf experimenteer wel eens met de tagline en ik kan verzekeren dat een wijziging in de tagline een verschil van honderden bezoekers per dag kan betekenen.


Begin van de tagline

Klein voorbeeld: als ik de ondertitel van mijn website begin met “Mailchimp expert” en de rest daarna noem, dan krijg ik veel meer bezoekers dan wanneer ik eerst begin met marketing en daarna pas “Mailchimp expert” benoem.

Realiseer je dat de inhoud van mijn website in beide gevallen precies hetzelfde is. Dan begrijp je ook het belang van een uitstekende en glasheldere tagline.


Yoast

En dat geldt niet alleen voor mijn website. Ik heb Yoast dit ook zien doen en dat zal ook niet zonder reden zijn. Yoast had de prachtig geformuleerde tagline:

The art and science of search engine optimization

Dat is een prachtige formulering. Maar kijk eens heel goed naar de eerste woorden van deze zin, die volgens Google de belangrijkste woorden zijn. Als je zoiets doet met je tagline dan kun je verkeerde bezoekers aantrekken die niet naar je op zoek zijn én je website zal minder vaak aangeboden worden aan de mensen die wél naar je op zoek zijn.

En als nu op de website van Yoast kijkt dan zie je als tagline vreselijk saaie zin:

SEO for everyone

Die eerste ondertitel was veel mooier en poëtischer, maar de huidige tagline laat aan duidelijkheid niets te wensen over.


Maak een heldere tagline

Daarom: zorg dat je de tagline invult, doe het goed en maak ‘m zo glashelder dat zelfs Google ‘m begrijpt. Wees niet te creatief, maar wees gewoon duidelijk. En je zult zien dat je meer bezoekers krijgt via de organische zoekresultaten.


Hoe bezoekers de tagline gebruiken

Voor bezoekers is de tagline ook belangrijk, want je kunt er niet op rekenen dat mensen op je homepage binnenkomen.

Via de zoekresultaten kunnen mensen op iedere pagina en op iedere blogpost voor het eerst op je website komen. En dan is het erg belangrijk dat ze direct kunnen zien waar je website over gaat. 

Bezoekers zijn veel intelligenter dan Google, dus bezoekers begrijpen een mooie, creatieve, poëtische tagline waarschijnlijk wel. Maar voordat ze een kans krijgen om ‘m te bewonderen moeten ze je website eerst vinden. Daarom: wees helder bewaar je poëzie voor iets anders want je wilt gevonden worden.


Naam van je website

De naam van je website hoort op iedere pagina helemaal bovenaan te staan, zodat mensen direct weten op welke website ze zijn.

De naam van je website vertelt: “Waar ben ik?”

Tagline

Onder de naam van je website staat de tagline. De tagline is niet bij ieder theme zichtbaar en dat is jammer, want ook de tagline staat op iedere pagina van je website. Bij Divi theme moet je een add on kopen om een zichtbare tagline te kunnen maken.

De tagline is het antwoord op de vraag: “Wat hebben ze hier?”.

Als de tagline op jouw website niet zichtbaar is dan moet je zorgen dat je op een andere manier op iedere pagina aan je bezoekers vertelt wat er op je website te vinden is.

De tagline geeft belangrijke informatie aan je bezoekers. Maar hij is nog veel belangrijker voor Google. Google haalt heel veel informatie uit de tagline. Zorg dus dat je de tagline altijd invult.


Waar je de titel en de tagline invult

Ga naar de binnenkant van je website en ga in de zijbalk naar Instellingen.

Kies voor Instellingen  → Algemeen.

Helemaal bovenaan de pagina van de Algemene instellingen zie je staan: Website titel. Daar vul je de naam van de website in. Direct daaronder zie je staan: Ondertitel. Daar vul je de tagline in.


Wat zet je in de tagline

Nogmaals: denk heel goed na wat je in deze regel zet want het is wel erg leuk om een originele tagline te bedenken, maar als die originele ondertitel zorgt dat je minder bezoekers krijgt dan doet hij niet voor je wat hij zou moeten doen.

Maar een ondertitel die helderheid schept voor de zoekmachines en die aan mensen duidelijk maakt waar je website over gaat. Zodat mensen die via de zoekmachines op een willekeurige blogpost geland weten wat ze kunnen verwachten.

Lees direct verder: Broodkruimels, goed voor SEO

Tagline van je website was last modified: by

Met dank aan pumpelhagen voor het materiaal in de uitgelichte afbeelding.

Tagline van je website was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.