Tags in MailChimp

Tags in MailChimp: sinds augustus 2018 beschikbaar. Voor augustus 2018 waren die tags er eigenlijk ook, maar toen heetten ze statische segmenten. Statische segmenten waren moeilijk te vinden en lastig in het gebruik. Tags zijn veel makkelijker te vinden en ook veel gemakkelijker in het gebruik. Een verbetering dus.

Als de statische segmenten toevallig wel gevonden had en ze ook gebruikt hebt hoef je je hier geen zorgen over te maken, want ze geconverteerd naar tags maar nog steeds beschikbaar.

Er is één “bijna tag” die je misschien al kent. Dat is het label voor je VIPs want dat is al sinds de prehistorie beschikbaar. Het is een label en lijkt op zo’n nieuwe tag, maar dat is het niet. Het verschil is dat je met tags veel meer kunt doen dan met het label VIP. VIP is dus uniek label. Het is geen groep, het is geen echt segment en het is ook geen echte tag.

Wat zijn tags in MailChimp

Tags in MailChimp zijn labels, een manier om je adressen te organiseren. Ze zijn niet zichtbaar voor je abonnees, alleen jij ziet ze.

We hebben nu dus 3 manieren om adressen te organiseren:

Groepen

Bij groepen bepaal je zelf aan welke groep je een adres toevoegt. Maar je kunt het ook mogelijk maken dat je abonnees zichzelf abonneren op een groep.

Segmenten

Bij segmenten bepaal je het niet zelf. Of een adres wel of geen deel uitmaakt van een segment hangt ervan af of het adres aan de specifieke condities van dat segment voldoet. Een segment is bijvoorbeeld: iedereen die 5 sterren bij z’n naam heeft staan.

Tags

Als je tags gebruikt bepaal je zelf of je een tag toevoegt aan een adres. Je abonnee kan dit niet zien en je abonnee kan niet zelf een tag aan z’n adres toevoegen.

Tags in MailChimp

  • Tags voeg je handmatig toe aan het profiel van je abonnee.
  • Of je voegt een tag toe bij het importeren van een adressenlijst.
  • En je kunt ook op de naam van je lijst klikken, een aantal vakjes aanvinken (die zie je voor je adressen staan) en dan het menu Add or Remove Tags openen en een tag kiezen.

Als je tags aan een adres hebt toegevoegd dan kun je die tags zien bij het individuele profiel van je abonnee én je kunt ze zien door op de naam van je lijst te klikken en (als dat nodig is) een stukje naar rechts te scrollen. En dat is een geweldige verbetering t.o.v. statische segmenten, want die kon je niet zien in je lijst of bij het profiel van je abonnee.

Tags managen

Als je op de naam van je lijst klikt, dan zie je boven je adressen een menubalk met daarin o.a. Manage contacts. En als je het menu Manage contacts opent, dan zie je daar een aantal mogelijkheden. Daar is de nieuwe mogelijkheid Tags in opgenomen. Als je dit item aanklikt dan zie je daar al je tags staan. En als je eerder statische segmenten gebruikt hebt dan zie je die daar nu ook staan.

Verzenden naar tags

Tags kun je net als segmenten en groepen gebruiken om heel gericht te mailen. Als je dat wilt doe je dat als volgt.

  • Zorg eerst dat je je adressen met behulp van tags organiseert.
Beginnen bij je nieuwsbrief

Dan ga je beginnen aan een nieuwsbrief zoals je dat altijd doet, maar je gaat niet naar de hele lijst versturen. In plaats daarvan kies je voor de optie om te versturen naar een Group or new segment. Scrol vervolgens flink naar beneden, tot je je tags ziet staan en klik er eentje aan.

Beginnen bij je lijst

Of je begint bij je lijst.

  • Klik op de naam van je lijst.
  • Open het menu Filter By Tags en kies de tags waar je naar wilt verzenden. Je kunt naar maximaal 5 tags tegelijk versturen.
  • Open nu in de bruine balk het menu: Send campaign en kies wat je wilt doen: een nieuwsbrief versturen of een advertentie maken.
Beginnen op de tagpagina

Je kunt ook beginnen bij de tagpagina.

  • Klik op de naam van je lijst
  • Open het menu bij Manage contacts
  • Kies voor Tags
  • Kies een tag
  • Open het menu bij View (aan de rechterkant van de pagina)
  • En kies voor Send

Aandachtspunten

Voordat je nu enthousiast aan de slag gaat met tags moet je eerst even nadenken. Dit nadenken over tags lukt erg goed als je aan jezelf probeert te verantwoorden waarom je ervoor kiest tags te gebruiken en niet kiest voor groepen of segmenten.

  • Realiseer je dat tags statisch zijn, je abonnee kan niets aan een tag veranderen.

Hierdoor is een tag niet geschikt om bijvoorbeeld de interesses van je abonnee vast te leggen, want interesses kunnen veranderen. Maar als je bij een event bent geweest en daar abonnees hebt geworven, dan is een tag juist weer wel heel geschikt om de bron vast te leggen, want die verandert niet meer.

Denk hier goed over na als je tags zinvol wilt inzetten, want als je veranderlijke zaken vast gaat leggen met een tag dan zijn je gegevens al heel snel niet meer actueel.

Onzichtbaar

Zoals ik vertelde zijn tags niet zichtbaar voor je abonnee. Maar houd er rekening mee dat je abonnee inzage kan vragen in alles wat je over hem of haar bewaart. En als je abonnee dat doet, dan ziet je abonnee die tags wel. Sla dus geen “geheimen” op met behulp van tags, want daarvoor zijn ze niet geschikt.

Meer over MailChimp

Als je meer over MailChimp wilt lezen, begin dan in de handleiding MailChimp. Hier vind je een ingang naar alles wat je over MailChimp wilt weten.

En het kan goed zijn te weten dat ik een workshop heb over het organiseren van je contacten in MailChimp. Deze workshop volg je met een klein groepje mensen en ik geef ‘m in Heiloo.

Als je niet wilt wachten tot ik die workshop geef, dan kun je ‘m ook individueel volgen. En als Heiloo veel te ver voor je is, dan heb ik ook nog de mogelijkheid van een minicursus per Skype. Hulp is dus altijd voorhanden.

Groepen, segmenten en tags

groepen segmenten en tags

Workshop in Heiloo met maximaal 4 personen over groepen, segmenten en tags in MailChimp. Doe je mee?

Tags in MailChimp was last modified: by
Bronnen en credits
Tags in MailChimp was last modified: by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *