Home » Blog » Marketing voor kunstenaars » Tarieven van creatieve workshops
tarieven van creatieve workshops

Tarieven van creatieve workshops

Als ik aan het grasduinen ben op websites die iets met kunst te maken hebben, dan valt het mij op dat de tarieven van creatieve workshops en cursussen bodemtarieven lijken te zijn. En je kunt deze workshops vaak ook nog per workshop kopen. Dat is vreselijk leuk voor de koper, maar als jij die workshops geeft dan is dat minder handig om het zo te doen. En ik zal je uitleggen waarom dit zo is, want het kost je veel geld door het op deze manier te doen.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Tarieven van creatieve workshops

Als je workshops en cursussen geeft dan zou het goed kunnen dat je dit doet op een manier waardoor je er te weinig aan overhoudt. Daar heb je redenen voor. Maar het zou kunnen dat die redenen meer te maken hebben met je manier van denken dan met wat er daadwerkelijk om je heen gebeurt.

Hoe stel je de prijs vast

Kunstenaars vragen vaak te lage prijzen en als ik ze dat vertel, dan mag ik rekenen op veel verzet. Dat verzet komt voort uit de overtuiging dat mensen gewoon niet meer willen betalen.

Vaak begint het met je uurtarief vast te stellen, dan bereken je hoeveel uren je bezig bent met het geven van de workshop, daar trek je je kosten vanaf en vervolgens deel je het totaalbedrag door aantal deelnemers en prijs is helder.

En als je denkt dat mensen dat niet willen betalen, dan zwaai je met je toverstaf en verlaag je je uurtarief gewoon. En als je minder deelnemers krijgt dan je hoopte, dan verdien je gewoon ook minder.

Waarschijnlijk heb je bij je voorbereidingen de tijd die je aan marketing moet besteden niet meegerekend, dus eigenlijk verdien je nog minder.

Het kan ook anders

Je kunt de prijs voor een cursus of workshop ook anders berekenen.

Dan begin je met je jaarinkomen. Wat wil je eigenlijk omzetten dit jaar? Heb je dat helder? En hoeveel workshops of cursussen ga je geven dit jaar? En welk deel van je omzet moet uit cursussen en workshops komen?

Als je zo gaat rekenen, dan kun je ontdekken dat het niet gaat lukken met je huidige prijzen. Op dit punt moet je jezelf heel serieus nemen, want anders haak je af omdat je denkt dat het gewoon niet kan. Maar het kan wel.

Er is iets dat jij vergeet

Wat jij vergeet is iets dat jij eigenlijk best wel weet. Ik zal het je vertellen:

Als je nieuwe kleren wilt hebben, dan kun je naar Zeeman, maar je kunt ook naar Prada. Die twee bedrijven hanteren totaal verschillende prijzen. En bij Prada zijn ze niet bang dat mensen hun prijzen niet willen betalen.

De gedachte dat mensen jouw prijzen niet willen betalen zit dus in jouw hoofd. En misschien heeft jouw hoofd gelijk. Want er zijn nog meer verschillen tussen Zeeman en Prada. En als jij Zeeman kwaliteit biedt, dan kun je geen Prada prijzen vragen. Want dan wil niemand dat betalen.

Maar als Zeeman z’n prijzen ineens gaat verhogen naar het prijsniveau van Prada, dan wil ook niemand dat betalen.

We hebben het nu over marktsegmenten. Simpel gezegd: mensen betalen prijzen ze redelijk vinden en ze vinden redelijk wat ze gewend zijn. Dus als jij je prijzen ineens enorm verhoogt, dan willen je huidige klanten dat niet betalen. En dan lijkt het alsof je gelijk hebt dat zoiets niet kan. Maar als je ook je marketingboodschappen verandert, dan ga je een nieuwe doelgroep aantrekken die jouw prijzen normaal vindt. En dan kan het wel.

Tarieven van creatieve workshops

Maar er is nog iets waardoor je te weinig verdient.

Als je workshops geeft die 1 middag of 1 avond duren en jij moet telkens opnieuw die groep vol krijgen, dan moet je heel veel doen voor marketing. Je moet dan ongeveer net zo veel doen voor marketing als wanneer je een serie workshops verkoopt, bijvoorbeeld voor een heel jaar tegelijk.

Maar dat doe jij niet, want je denkt dat mensen dat niet willen. Dat is gelukkig ook niet waar: elke sportvereniging laat mensen inschrijven voor onbepaalde tijd. Maar jij verkoopt als een kleine kruidenier een onsje van deze workshop en een pondje van die workshop, omdat je bang bent dat je anders geen klanten krijgt. En het vervelende is: als dit ineens verandert, dan heb je waarschijnlijk ook gelijk. Want je huidige doelgroep is niet gewend voor een jaar in te schrijven, dus dan doen ze het maar niet.

Maar als jij je bedrijf wilt laten groeien en bloeien, dan krijg je het veel gemakkelijker als je mensen voor meerdere workshops tegelijk laat inschrijven. Je kunt er eventueel een proefles aan vast knopen. Maar vraag voor die proefles dan wel meer geld dan voor een serie workshops.

Als jouw situatie zo is dat hogere prijzen voor je workshops vragen te riskant is, begin dan met meer ineens te verkopen. Zelfs als je daar niet meer door gaat verdienen, verminder je er wel de tijd door die je aan marketing moet besteden.

Marketing is heel lastig als je er niet genoeg over weet. Maar na een cursus wordt het veel makkelijker om beslissingen te nemen die in je voordeel werken.

Marketing voor kunst

Als je hier inschrijft mag ik je mailen. Ik stuur je dan mijn tips voor marketing voor kunst en we beginnen met een e-mailmarketingplan voor kunstenaars om boeiende en gevarieerde e-mails te sturen.

Gepubliceerd op: 19-7-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 10-10-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?