Bijgewerkt op 29 juni 2023
Test mail komt niet aan
Vaak hoor ik dat een test mail niet aankomt. En dat lijkt een probleem. Want dan kun je gemakkelijk gaan denken dat je andere mails ook niet aankomen. Zo is het niet en de oorzaak is heel simpel.
Postboek
Om te begrijpen wat er precies gebeurt en hoe dit ontstaan, moet je je realiseren dat een e-mailadres een soort “postboek” bijhoudt. Het e-mailadres noteert welke e-mails hij verzendt en welke e-mails hij ontvangt. En daarbij maakt hij nog een schifting tussen betrouwbare mails en onbetrouwbare mails. Daar heeft je e-mailadres dus een complete administratie van. En dan kom jij met je test mail.
Wie is de afzender
Je e-mailadres kijkt dan wie die test mail verzonden heeft. Hij kijkt naar het afzender adres. En dan ziet hij dat hij zelf de afzender is. Vervolgens kijkt hij hoe dat kan: heeft hij de e-mail verzonden? Nee!
Hij ziet dus dat hij zelf de afzender is en hij weet dat hij die e-mail niet verzonden heeft. En daar trekt je e-mailadres de conclusie uit dat deze e-mail een hoogst onbetrouwbare e-mail is. En die levert hij dan voor de zekerheid preventief niet af.
Dit gebeurt vaak bij grote bedrijven. En als je die test dan ook nog verstuurt naar meerdere mensen in het bedrijf, dan zijn de rapen echt helemaal gaar, want dit ziet er voor het e-mailadres uit als een spamaanval. Als dit de oorzaak is, dan komt je test mail wel aan als je ‘m stuurt naar een ander adres op een ander domein.
Testmail komt niet aan: andere oorzaken
Geen eigen domein
Het kan zijn dat je een hotmail-adres of Gmail-adres of ander adres dat niet op een eigen domein staat als afzender gebruikt hebt. Als je dat gedaan hebt, dan is dat de oorzaak. Lees bovenstaand stukje nog maar een keer.
Je e-mail is niet af
Misschien is je e-mail nog niet af en staat er nog een stukje standaardtekst in. Dat kan beslist een oorzaak zijn, want hierdoor gaan alle lampen van de spamfilters branden. En dan leveren ze je e-mail preventief niet af. Maak je e-mail dus eerst af.
Domein niet geauthenticeerd
Als je het afzenderdomein niet geauthenticeerd hebt kan dat ook een oorzaak zijn. Als dit de oorzaak is moet je e-mails gewoon even (laten) authenticeren.
Niet genoeg geduld
We verwachten dat e-mails die we versturen direct in de mailbox liggen. En vaak is dat ook zo. Maar dat is niet altijd zo. Het kan soms tot 24 uur duren voordat je e-mail in de mailbox arriveert. Dus een beetje geduld kan ook wonderen doen.
Als je test mail niet aankomt, dan weet je nu wat dit betekent en waarom je je daar zelden druk over hoeft te maken.
Ik ben een Mailchimp PRO partner en erkend als e-mail specialist. Want dit gaat nu over een testmail die niet aankomt, maar er kunnen natuurlijk ook dingen mis gaan met je echte e-mails. Als je je daar zorgen over maakt, dan kan ik een onderzoek voor je doen en daarna kan ik je precies vertellen of het wel goed gaat met je e-mails.