Testlijst maken

Als je iets nieuws wilt proberen met Mailchimp, dan kun je op het idee komenr om een testlijst te maken. Maak die testlijst wel heel erg zorgvuldig, want als hij niet exact hetzelfde is als je gewone lijst dan kun je ontdekken dat je er bedrogen uitkomt als je vanaf je echte lijst gaat verzenden.

En deze testlijst kun je alleen maken als je één van de betaalde versies van Mailchimp gebruikt. Als je Mailchimp Free gebruikt kan dit niet en het lijkt alsof dat erg is. Maar eigenlijk is dat helemaal niet erg want het is niet de beste manier om te testen.

Als je een testlijst maakt lijkt het alsof je lekker kunt gaan uitproberen, maar dat ligt toch iets gecompliceerder. Want of een testlijst zich hetzelfde gedraagt als je echte lijst, hangt ervan af of je in je testlijst precies dezelfde velden hebt geplaatst als in je echt lijst.


Testlijst maken

Je moet je realiseren dat Mailchimp Audiences totaal los van elkaar staan. Ze communiceren niet met elkaar. En als de velden in je testlijst niet exact hetzelfde zijn als de velden in je echt lijst, dan ben je eigenlijk helemaal niet aan het testen. Je bent dan gewoon aan het kijken of je testlijst goed werkt.


Merge tag voornaam testen

Simpele dingen als de merge tag voor de voornaam kun je meestal wel met een testlijst testen. Maar als je het veld van de voornaam ooit hebt weggegooid en er er later een nieuw veld voor hebt gemaakt, dan zijn die velden niet gelijk en dan kan je test de mist in gaan.

Je hoeft de merge tag van de voornaam ook niet te testen in een testlijst. Je kunt ‘m op je echte lijst testen. En dat is beter want dan krijg je rechtstreeks de informatie van je echte lijst.

  • Ga naar de pagina Design (dat is de pagina waar je je nieuwsbrief maakt) en klik op “Preview and Test”.
  • Klik daarna op “Enter preview mode”.
Merge tags testen

Nu zie je aan de rechterkant van de pagina een grijs schuifje. Zet dat schuifje op groen. Nu kun je de echte voornamen zien.


Op de afbeelding:

  • Rechtsboven het schuifje dat je op groen moet zetten.
  • Aan de linkerkant van de pagina de echte voornaam.
  • Onder het schuifje een pijltje waarmee je de volgende voornaam kunt testen.

Je kunt dan precies zien welke voornamen er gebruikt gaan worden als je je nieuwsbrief verstuurt. En dan weet je dat het goed is. Of niet, maar dan kun je er bijtijds iets aan doen.


Testlijst maken

Als je andere zaken wilt testen, bijvoorbeeld een verzending naar groepen, dan kan dat niet zo makkelijk. Als je dan een testlijst maakt is het essentieel dat alle velden in je testlijst precies gelijk zijn aan de velden op je echte lijst.

Maak daarom een kopie van je echte lijst als je wilt testen. Dat kun je doen door je gewone lijst te kopiëren: open het menu dat onder de button Stats zit en kies voor Replicate list.

replicate audience
Replicate audience

Maak vervolgens op verschillende platforms verschillende e-mailadressen aan voor jezelf. Dan heb je een heleboel verschillende e-mailadressen: een klein mailinglijstje voor jezelf.

Daarna maak je een nieuwsbrief die je koppelt aan de testlijst waar je eigen adressen op staan.


Groepen en segmenten

Als je met groepen en segmenten werkt, dan zorg je ervoor dat je een e-mailadres van jezelf in iedere groep of in ieder segment hebt staan.

Let op: als je er niet voor zorgt dat alles op je testlijst exact hetzelfde is als op je gewone lijst dan heb je niets aan je testlijst. Alles kan dan goed lijken, maar als je via je gewone lijst gaat versturen blijkt dat het toch niet allemaal goed is.


Testlijst

Nu ga je je nieuwsbrief echt versturen naar de testlijst. En je wacht rustig af hoe je die echt verstuurde nieuwsbrief eruitziet.

  • Als je bang bent dat alle adressen te zien zijn, dan ontdek je dat dit niet zo is.
  • Als je bang bent dat je iets niet goed gedaan hebt met een merge tag, dan kun je je twijfels aan de praktijk toetsen.

Testen met zekerheid

Je kunt ook testen op een manier die je veel meer zekerheid geeft. En dat is natuurlijk beter want die zekerheid krijgen is het doel van je test. Als je met meer zekerheid wilt testen dan maak je geen testlijst.

In plaats daarvan ze je een aantal e-mailadressen van jezelf op je gewone verzendlijst. En dan verstuur je je nieuwsbrief alleen naar jezelf. Dat kun je doen op precies dezelfde manier als wanneer je een campagne opnieuw verstuurt.


Makkelijker

Het kan ook gemakkelijker. Je kunt ook een cursus Mailchimp op maat volgen over het onderwerp dat je eng vindt. Dan ga ik je ermee helpen. Of lees gewoon verder in de handleiding Mailchimp. Daarin vind je heel veel ingangen naar uitleg over hoe iets werkt op MailChimp.

Testlijst maken was last modified: by
Testlijst maken was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.