Testlijst maken

Als ik voor het eerst in een Mailchimp account kom, dan zie ik daar vaak een testlijst staan. Het is heel begrijpelijk dat je een testlijst wilt maken, maar het is een riskante zaak. In dit artikel ga ik je uitleggen welk risico je neemt door een testlijst te gebruiken.

Een testlijst wordt vaak gebruikt om een echte nieuwsbrief naar jezelf te kunnen sturen. En de reden is vaak dat je de merge tags wilt testen. Je wilt een nieuwsbrief zien waar je voornaam in staat en niet <<Test voornaam>> of zoiets.

En als je dan gezien hebt dat je voornaam echt in die nieuwsbrief staat, dan ben je gerustgesteld en dan durf je je nieuwsbrief ook naar je abonnees te versturen.

Waarom een testlijst gebruiken een risico is

Het probleem met een testlijst is dat jij denkt dat alles op je testlijst precies zo is als op je echte lijst. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Helemaal in het begin, als je nog niets met die lijsten gedaan hebt, dan zijn ze precies gelijk. Maar als je met die lijsten gaat werken dan ga je er dingen mee doen.

Misschien heb je een keer het veld van de voornamen per ongeluk weggegooid en later weer nieuw veld voor voornamen aangemaakt. Dat kan gewoon. Maar wat je dan niet beseft, is dat je de merge tag van de voornaam veranderd hebt.

En dan kan je test er perfect uitzien, maar je echte nieuwsbrief gaat de mist in. Daarom vind ik dat je beter geen testlijst kunt gebruiken om te testen.

Testlijst maken

Mailchimp heeft andere mogelijkheden om te testen. En dat kun je veel beter doen, want dan krijg je echte zekerheid in plaats van de schijnzekerheid die een testlijst je biedt.

Bijvoorbeeld de merge tag van de voornaam. Die hoef je te testen in een testlijst. Je kunt ‘m op je echte lijst testen. En dat is beter want dan krijg je rechtstreeks de informatie van je echte lijst.

  • Ga naar de pagina Design (dat is de pagina waar je je nieuwsbrief maakt) en klik op “Preview and Test”.
  • Klik daarna op “Enter preview mode”.
merge tag voornaam testen
Merge tag voornaam testen

Nu zie je aan de rechterkant van de pagina een grijs schuifje. Zet dat schuifje op groen. Nu kun je de echte voornamen zien.

Op de afbeelding:

  • Rechtsboven het schuifje dat je op groen moet zetten.
  • Aan de linkerkant van de pagina de echte voornaam.
  • Onder het schuifje een pijltje waarmee je de volgende voornaam kunt testen.

Je kunt dan precies zien welke voornamen er gebruikt gaan worden als je je nieuwsbrief verstuurt. En dan weet je dat het goed is. Of niet, maar dan kun je er bijtijds iets aan doen.

Testlijst maken

Als je andere zaken wilt testen, bijvoorbeeld een verzending naar groepen, dan kan dat niet zo makkelijk. Als je dan een testlijst maakt is het essentieel dat alle velden in je testlijst precies gelijk zijn aan de velden op je echte lijst.

Maak daarom een kopie van je echte lijst als je wilt testen. Dat kun je doen door je gewone lijst te kopiëren: open het menu dat onder de button Stats zit en kies voor Replicate list.

replicate audience

Maak vervolgens op verschillende platforms verschillende e-mailadressen aan voor jezelf. Dan heb je een heleboel verschillende e-mailadressen: een klein mailinglijstje voor jezelf.

Daarna maak je een nieuwsbrief die je koppelt aan de testlijst waar je eigen adressen op staan.

Groepen en segmenten

Als je met groepen en segmenten werkt, dan zorg je ervoor dat je een e-mailadres van jezelf in iedere groep of in ieder segment hebt staan.

Let op: als je er niet voor zorgt dat alles op je testlijst exact hetzelfde is als op je gewone lijst dan heb je niets aan je testlijst. Alles kan dan goed lijken, maar als je via je gewone lijst gaat versturen blijkt dat het toch niet allemaal goed is.

Testlijst

Nu ga je je nieuwsbrief echt versturen naar de testlijst. En je wacht rustig af hoe je die echt verstuurde nieuwsbrief eruitziet.

  • Als je bang bent dat alle adressen te zien zijn, dan ontdek je dat dit niet zo is.
  • Als je bang bent dat je iets niet goed gedaan hebt met een groep, dan kun je je twijfels aan de praktijk toetsen.

Testen met zekerheid

Je kunt ook testen op een manier die je veel meer zekerheid geeft. En dat is natuurlijk beter want die zekerheid krijgen is het doel van je test. Als je met meer zekerheid wilt testen dan maak je geen testlijst.

In plaats daarvan ze je een aantal e-mailadressen van jezelf op je gewone verzendlijst. En dan verstuur je je nieuwsbrief alleen naar jezelf. Dat kun je doen op precies dezelfde manier als wanneer je een campagne opnieuw verstuurt.

Makkelijker

Het kan ook gemakkelijker. Je kunt ook een cursus Mailchimp op maat volgen over het onderwerp dat je eng vindt. Dan ga ik je ermee helpen. Of lees gewoon verder in de handleiding Mailchimp.

Daarin vind je heel veel ingangen naar uitleg over hoe iets werkt op MailChimp.

Gratis checklist voor nieuwsbrieven
Testlijst maken was last modified: by

En hier kun je meer vinden over werken met Mailchimp Audiences

Testlijst maken was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.