Tijd besparen op online marketing doe je in de eerste plaats door te automatiseren wat je kunt automatiseren. Natuurlijk kun je ook iemand inhuren om alles voor je te doen en dat bespaart je zeker heel veel tijd. Maar begin eerst eens met automatiseren zodat je de hulp die je eventueel inhuurt niet hoeft in te zetten om onzinnige werkjes te doen die eigenlijk best geautomatiseerd kunnen worden. Hier een paar zaken die je heel gemakkelijk kunt automatiseren.

Geschatte leestijd: 4 minuten
Tijd besparen op online marketing
Als je tijd wilt besparen op online marketing dan moet je alles automatiseren dat je kunt automatiseren. En het kan lijken alsof je zo ongeveer alles kunt automatiseren. Maar let erop dat automatisering nooit ten koste van persoonlijke contacten mag gaan. Want persoonlijke contacten zorgen voor klanten.
Tijd besparen op schrijven van content
Op het schrijven van je content kun je niet heel veel tijd besparen. Schrijven kost gewoon tijd. Maar je kunt wel tijd besparen door goede ideeën over onderwerpen waar je over wilt schrijven direct te noteren. En noteer je bronnen er dan direct bij.
Als je dan zoveel bent dat je gaat schrijven dan hoef je alleen je ideeënlijstje door te kijken en je kunt direct beginnen. Trello kan een fijne tool zijn om je ideeën op te bewaren.
Bijwerken van plugins
De plugins op je website moeten regelmatig bijgewerkt worden. Dat kun je doen als je toevallig toch op je website bent. Maar ook al ben je er in een paar minuten mee klaar, toch zijn al die minuten opgeteld al snel een paar uur.
Tegenwoordig hoef alleen te activeren dat de plugins vanzelf bijgewerkt moeten worden. Dus activeer dat gewoon en je hebt er geen omkijken meer aan.
E-mailmarketing
Op e-mailmarketing kun je heel veel tijd besparen door het idee uit je hoofd te zetten dat er in een nieuwsbrief “nieuws” zou moeten staan. Als je dit idee laat varen dan krijg je heel veel ruimte want dan hoef je niet meer iedere week of iedere maand een nieuwsbrief te maken. Je moet dan gewoon goede content rondsturen.
Je nieuwste blog
Stuur je je nieuwste blogpost rond in je nieuwsbrief? Zorg dan dat je geen dubbel werk doet door je tekst eerst op je blog te plaatsen en daarna in je nieuwsbrief te plaatsen.
Handiger is het als je de tekst op je blog plaatst en ‘m daarna door je e-mailplatform laat ophalen en je e-mailmarketing platform een nieuwsbrief laat maken van de RSS-feed. Dan hoef je nooit meer een nieuwsbrief te maken van je nieuwste blog.
Content die je eerder schreef
Ook het versturen van content die je eerder schreef kun je automatiseren door korte series te maken met Automation en deze series op elkaar te laten aansluiten. Ook hierbij hoef je dit maar 1 keer te doen en daarna gaat het vanzelf.
Social media
Je nieuwste blog kun je zonder moeite posten op de social media door ook hier een plugin voor te installeren. Ook hier zijn verschillende plugins voor beschikbaar. Even zoeken tot je er eentje gevonden hebt die doet wat jij wilt.
Daarnaast kun je ook tijd besparen met behulp van tools als Hootsuite en Buffer. Met deze tools kun je social media posts inplannen zodat je tijd niet versnippert doordat je meerdere malen per dag een klein dingetje moet doen.
Nog meer tijd besparen
Dan zijn er ook nog zaken die niet direct onder marketing vallen, maar die er wel een gevolg van zijn: afspraken, vooruit betalingen en automatische facturen.
Calendly
Ik gebruik Calendly voor mijn afspraken zodat we niet heleboel heen en weer hoeven te mailen om een gemeenschappelijke tijd voor een afspraak te vinden.
Paytium
En als het om een afspraak gaat waar ik voor betaald word, dan gaan mensen direct van Calendly naar een pagina op mijn website waar een betaalformulier van Paytium staat.
Daar heb ik Paytium voor gekozen omdat Paytium er ook direct een factuur bij kan maken. En Paytium stuurt die factuur ook direct naar mijn klant.
Waar ga je de vrijgekomen tijd voor gebruiken?
De tijd die je vrijmaakt door de automatiseren wat je kunt automatiseren kun je gebruiken voor de nuttigste vorm van marketing: direct contact met geïnteresseerden.
Free Publicity
Free publicity is in de media komen zonder dat je daarvoor betaalt. Maar hoe interesseer je de media voor je bedrijf zodat ze aandacht aan je gaan schenken en over je gaan schrijven?
Op 15 september start er een cursus over free publicity. Je kunt deze cursus online volgen, gedeeltelijk met video’s en gedeeltelijk live online. Docent: Saskia de Jong, gespecialiseerd in free publicity.
Nu met vroegboek korting!
Gerelateerde artikelen
- Bericht niet gevonden
Bij dit artikel