Titel van je pagina optimaliseren

De titel van je pagina is een label dat je eraan hangt. Hierdoor is je pagina jaren later nog terug te vinden, op dezelfde manier als waarop je een ordner met de boekhouding van jaren geleden terug kunt vinden. De titel is dus heel erg belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina. In dit artikel vertel ik hoe je een goede titel opbouwt. 

De titel van je pagina is een een belangrijke factor bij de ranking. Als je je pagina’s gaat optimaliseren is de titel van je pagina daarom één van de eerste dingen waar je aan zou moeten denken. Dat is ook logisch want bij ieder document vertelt de titel waar het document over gaat. Dat is niet alleen op het Internet zo, dat is ook zo bij offline documenten.

Naam van je pagina

Een opschrift dat je gebruikt voor een document op het Internet heeft echter een bijzonderheid. Die bijzonderheid is de volgorde van de woorden.

Een offline document kun je gerust als opschrift meegeven: “Mooie fietsen te koop”. Dat is niet echt logisch, maar het kan wel. Op het Internet kan dit niet. Als je dit doet dan weet je eigenlijk zeker dat je fietsen niet gevonden zullen worden.

In de titel van een document op het Internet

zet je het belangrijkste woord vooraan

Bijvoeglijke naamwoorden

In dit voorbeeld is “mooie” een bijvoeglijk naamwoord: het zegt iets over de fietsen. Maar het belangrijkste woord is “fietsen” want daar gaat het document over.

Dat kan in het Nederlands heel erg lastig zijn, doordat we een bijvoeglijk naamwoord vaak voor het zelfstandig naamwoord plaatsen (in dit geval is het zelfstandig naamwoord “fietsen”).

Je kunt dit niet omkeren: “Fietsen mooie te koop”. Dit is dus typisch een geval van “Tom Poes, verzin een list”!

In deze situatie zou je als titel: “Fietsen van uitstekende kwaliteit” kunnen gebruiken. Of zoiets.

Naam van je pagina

Het loont de moeite om lang en diep na te denken over de naam van je pagina of blogpost want die naam behoort tot de belangrijkste bepalende factoren: als Google niet precies weet waar je pagina over gaat, kan hij ‘m ook niet aanbieden als antwoord op een zoekopdracht.

En de ellende is: als je de pagina al gepubliceerd hebt en daarna een betere titel bedenkt, dan is het niet zo eenvoudig die titel weer te veranderen. Als je de titel daarna verandert, dan loop hij niet meer samen met de URL. En als je de URL ook verandert, dan moet je een 301-redirect maken.

Structuur van de titel van je pagina

Denk dus vooraf goed na over de titel en houd de volgende structuur aan:

  • Belangrijkste woord
  • Iets over het belangrijkste woord
  • En dan de rest

Als je zoekt op het Internet

Als je iets zoekt op het Internet geldt dit natuurlijk ook. Niet zoeken op “Zonvakantie Mallorca” maar op “Mallorca zonvakantie”.

Plezier in SEO

Als ik met mensen over SEO praat dan zie ik de denkrimpels op hun voorhoofden komen, maar dat hoeft eigenlijk helemaal niet. SEO kan heel erg leuk zijn want iedere verbetering zie je direct terug. Pagina’s beheren en optimaliseren kan een spel zijn. De titel van je pagina kiezen zou je ook kunnen zien als een creatief spelletje.

Ga daarom eens lezen in de handleiding SEO. Of als je het direct goed wilt aanpakken, volg dan een training SEO bij me.

  • Categorie: SEO

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Titel van je pagina optimaliseren was last modified: by
Credits

Auteursrecht van de leuke letter in de kopafbeelding: Stef.

Titel van je pagina optimaliseren was last modified: by