Bijgewerkt op 18 juli 2023
De titel van je weggever
Denk eens serieus na over de titel van je weggever. Uiteraard moet de vlag de lading dekken. De titel moet iets over de inhoud vertellen. Maar er ook nog zo iets als presentatie. En je kunt een weggever lieflijk presenteren, maar dan krijg je helaas weinig inschrijvingen. Maar je kunt je titel ook lekker spannend maken. En dat zorgt voor inschrijvingen.
De titel van je weggever maakt het verschil
Als ik een serie schrijf over hoe je Mailchimp of MailerLite gebruikt dan maakt het een opvallend verschil in het aantal inschrijvingen of ik de ene of de andere titel gebruik. Kijk zelf maar even:
- Hoe je een professionele nieuwsbrief maakt
- Hoe je een Mailchimp amateur herkent – of Hoe je een MailerLite amateur herkent
Eigenlijk wil iedereen een professionele nieuwsbrief maken, dus je zou denken dat die titel voor de meeste inschrijvingen zorgt.
Maar ik heb dit echt gedaan en die Mailchimp amateur zorgde niet alleen voor meer inschrijvingen, maar ook voor mensen die direct klant werden. Logisch natuurlijk. Want als jij een tekstschrijver bent, dan kun je je het helemaal niet permitteren om herkenbaar te zijn als Mailchimp amateur.
Belofte
De inhoud van die 2 dingen is hetzelfde, maar de belofte heel anders.
- In de eerste titel beloof ik dat je ik ga vertellen hoe je een professionele nieuwsbrief maakt.
- Maar in de tweede titel beloof ik mensen voor wie het belangrijk is, dat ik ze aan de schandpaal ga nagelen.
Dat is afschuwelijk: bij een belofte dat je leert een professionele nieuwsbrief te maken kun je nog denken dat je eigenlijk al wel kunt. Maar bij een belofte van de schandpaal moet je de inhoud weten om jezelf weer gerust te stellen. Daarom zorgt zoiets voor veel meer inschrijvingen.
Zijn dit trucjes?
Als ik zoiets vertel krijg ik vaak een heleboel narigheid van mensen die dit trucjes vinden waar ze niet aan mee willen doen. Ik vind het ook vervelend dat ik zulke dramatische dingen moet zeggen. Maar het punt is: als ik inschrijvingen wil, dan hoort dit erbij.
Geloof je me niet? Ga het maar proberen en meet het na.
En houd er rekening mee dat je mensen dan de stuipen op het lijf jaagt en dat vinden ze niet leuk. Dus ze gaan je vertellen wat je zelf allemaal fout doet. Schrik daar niet van, besef dat de methode werkt. Je hebt ze geraakt, ze gaan reageren, ze doen naar tegen je, jullie gaan je weer verzoenen en dan worden ze klant. En dan blijven ze vaak ook heel lang klant.
Hoe weet ik dit?
Nou, dit weet ik omdat iemand mij zo’n hapklare brok heeft toegeworpen. Heel lang geleden kreeg ik zelf een zo’n verschrikkelijke bedreiging van een uurtje aan de schandpaal.
Want weet je, we denken allemaal heel diep van binnen dat we niet goed genoeg zijn. En doordat je dat diep van binnen denkt, voel je je bedreigd door zo’n hapklaar brokje.
E-mailstrategie heeft heel veel te maken met dit soort vervelend gedrag. Dat lijkt absoluut niet lief. Tot je de humor ervan inziet. Want realiseer je goed: met een dergelijke titel bereik je precies de mensen die hulp nodig hebben.
Met een dergelijke titel selecteer je je doelgroep. En iedereen die geen hulp nodig heeft laat die weggever gewoon liggen. Daarom ben je eigenlijk heel erg lief als je bereid bent zo akelig te manipuleren om de mensen die hulp nodig hebben wakker te schudden. Zo had je het vast nog niet bekeken ….
Wist je dat ik al in 2017 door Mailchimp bent erkend als e-mail strateeg? Ik had toen al sinds 2015 een profiel in de Mailchimp experts directory, maar daar moest je voor elke discipline opnieuw een labeltje verwerven. In begin 2017 verwierf ik het labeltje voor e-mailstrategie.