Home » Blog » E-mailmarketing » Toestemming is vereist
toestemminge

Toestemming is vereist

Geschatte leestijd: 5 minuten

Toestemming is vereist

Toestemming om te mailen betekent dat mensen vooraf weten dat je ze gaat mailen. Als je ze gewoon gaat mailen vanuit de gedachte dat ze zich af kunnen melden als ze bezwaar hebben, dan heb je geen toestemming.

  • Als mensen je uitnodiging voor LinkedIn accepteren dan geven je hiermee géén toestemming om ze te gaan mailen.
  • Vooraf aangevinkte vakjes ergens onderaan een formulier is ook geen toestemming om te mailen.

Toestemming is vereist: bewijslast

De bewijslast voor die toestemming ligt aan jouw kant. Jij moet dus kunnen bewijzen dat je toestemming hebt om te mailen. Dat kun je niet bewijzen als je die toestemming mondeling hebt gekregen. Zorg daarom dat je die toestemming op schrift krijgt.

Als je Mailchimp of MailerLite gebruikt dan noteert je platform in het systeem wanneer iemand zich heeft aangemeld en met welk IP-adres hij of zij dit gedaan heeft. Zo kun je bewijzen dat je die toestemming werkelijk gekregen hebt.

Maar dan moet je wel dubbele opt-in gebruiken. Want anders kan je nieuwe abonnee ook door een derde zijn ingeschreven.

Als je geen toestemming hebt

Ongehinderd door enige kennis over e-mailmarketing trekken mensen zich soms niets aan van de verplichting om toestemming te vragen. Geen toestemming hebben heeft consequenties die ik je hieronder zal uitleggen.

Mensen houden niet van spam en als je mensen mailt die je geen toestemming hiervoor hebben gegeven, dan zullen je e-mails sneller als spam aangemeld worden en de ontvangers van die e-mails zullen een hekel aan je krijgen en daarom minder snel iets van je kopen. Je hebt er dus niet echt belang bij om te mailen zonder toestemming.

Meer consequenties

Voor iedere e-mail geldt dat hij zich door de spamfilters moet wriemelen. In dit artikel kun je lezen hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw e-mails zich door de spamfilters kunnen wriemelen. Lees dat artikel vooral ook even, want als je e-mails gewoon in de inbox komen dan krijg je meer resultaat van je inspanningen.

Spamrapporten

Als mensen het er niet mee eens zijn dat je ze mailt, dan kunnen ze je rapporteren als spammer en dan haalt je platform hun e-mailadres onmiddellijk van je mailinglijst.

Nu zou je kunnen denken dat er dan toch geen probleem kan zijn. Maar dat is er wel. Een spamrapport schaadt jouw reputatie als verzender. En het kan ook de reputatie van je platform schaden. En die reputatie als verzender is erg belangrijk.

Als de reputatie die Mailchimp of MailerLite als verzender hebben geschaad wordt, dan heeft dat niet alleen gevolgen voor de aankomst van jouw e-mails. Maar ook voor aflevering van mijn e-mails.

Hoe kan dat

Wanneer iemand een e-mail als spam meldt, dan stuurt zijn inbox een berichtje naar zijn internetprovider (ISP).

De internetprovider weet dan dus dat iemand een e-mail die jij verstuurd hebt als spam heeft aangemeld. En de internetprovider houdt een lijstje bij: hoeveel adressen in hun netwerk zeggen dat jij spam verstuurt?

Valse spammeldingen

Natuurlijk kan iemand jou ook als spammer aanmelden terwijl je gewoon toestemming hebt. Hier zijn cijfers van bekend.

Volgens Hubspot gebeurt dit bij 1 op 50.000 e-mails.

Mailchimp zegt dat 20% van de ontvangers zelf toegeeft e-mails soms te markeren als spam terwijl ze weten dat het geen spam is. Soms is dat een mislukte poging om af te melden. Zorg daarom dat je altijd een afmeldlink meestuurt.

Maar ook als je een afmeldlink meestuurt  gaat het niet altijd goed. Ik had laatst een situatie van iemand die dacht dat hij zich had afgemeld terwijl hij de afmelding niet verstuurd had. Hoe dit kan kun je lezen in het artikel over het afmeldproces.

Zorg ook dat de afzender herkenbaar is voor je abonnees. 43% (volgens Mailchimp) van de ontvangers van e-mails die een spammelding doen, doen dit omdat ze de naam van de afzender of het e-mailadres van de afzender niet herkennen.

Mail daarom regelmatig zodat je niet vergeten wordt en gebruik als afzender een naam en een e-mailadres dat je lezers herkennen.

In de voettekst van je nieuwsbrief staat een “permission reminder”.  Kijk eens of daar wel duidelijk staat hoe mensen op je mailinglijst zijn gekomen. En juist als je een spammelding krijgt is het van essentieel belang dat je de toestemming goed gedocumenteerd hebt.

Internet Service Providers

Er zijn nog meer manieren om op de zwarte lijst van de ISPs te komen:

  • vervuilde HTML (gebruik het plakvenster)
  • de inhoud van je e-mail lijkt op op spam
  • er staan links in je nieuwsbrief naar websites die niet 100% betrouwbaar zijn.

In het ergste geval kun je niet alleen je e-mailmarketing vergeten: je kunt helemaal niet meer mailen vanaf je eigen domein.

Het is belangrijk je te realiseren dat  ISP’s en antispamservices hun gegevens met elkaar delen!

Blacklists

Als genoeg mensen je e-mailcampagnes markeren als spam, kan de service provider je op de zwarte lijst zetten. En als dat gebeurt, worden al je berichten geblokkeerd. ISP’s hebben verschillende drempels voor plaatsing op de zwarte lijst, maar ze zijn allemaal laag: je komt er heel gemakkelijk en je komt er heel moeilijk weer af.

Een paar klachten kunnen je e-mailmarketing naar de filistijnen helpen. Zorg dus gewoon dat je toestemming hebt.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gerelateerde artikelen

  • Bericht niet gevonden

Gepubliceerd op: 4-7-2022
Voor het laatst bijgewerkt op: 29-7-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

Mailchimp expert

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.