Tool: Gmail
Gmail is het e-mailplatform van Google.



Je kunt bij Gmail gratis een e-mailadres aanmaken. Daarnaast is er ook een betaalde versie voor zakelijk gebruik, dat is Gsuite. Bij beide versies kun je je zakelijke e-mailadres importeren en dan kun je dit platform gebruiken om je zakelijke e-mails te ontvangen en te versturen.

De vraag is alleen: waarom zou je dat willen? Dat zou je kunnen willen omdat Gmail heel veel integraties biedt. Denk hierbij aan verbindingen met Zapier en aan bijvoorbeeld Streak CRM. Deze verbindingen zorgen ervoor dat het gebruik van het e-mailadres van Google – ook Googlemail genoemd – je veel tijd kan besparen.

Gmail betaald
Er is ook een betaalde versie. Vroeger heette die GSuite, tegenwoordig Google Workspace.

Het lijkt alsof je als bedrijf deze betaalde versie niet nodig hebt, want je kunt vanaf Gmail mailen op een manier waardoor het lijkt alsof je vanaf je eigen domein mailt.

Maar dit is niet AVG proof. Als je AVG proof wilt mailen, dan heb je de betaalde versie nodig. Die is overigens niet duur en je krijgt dan gelijk een heel pakket, met Google Drive, Google agenda, Google Meet, Google Keep etc. Gewoon alles. En als je dat bedenkt is het zeker niet duur.

In deze rubriek vind je een aantal artikelen over integraties, bijvoorbeeld met Streak CRM en PersistIQ.

En je vindt hier artikelen over hoe je de verschillende zaken van Gmail handig kunt gebruiken. Bijvoorbeeld hoe je labels maakt en hoe je filters maakt.

Maar ook hoe je het spamfilter kunt beïnvloeden en wat de richtlijnen zijn voor bulk e-mails.
MailerLite heeft een accordeon blok waardoor je je nieuwsbrief een beetje netjes kunt houden, terwijl je toch veel informatie rond kunt sturen. Dit blok schept orde en rust in je nieuwsbrief en je nieuwsbrief wordt er ook nog een beetje interactief door, want je lezers worden uitgenodigd om zelf iets in je nieuwsbrief te doen. Ik ben eens gaan kijken hoe dit blok werkt en of het echt een leuk dingetje is om naar je lezers te sturen.
Leads opvolgen met PersistIQ en je e-mail wordt zelfs in Gmail ontvangen in Primair. Dit systeem werkt net een beetje anders dan marketing e-mails. En het heeft ook een ander doel: het gaat om sales e-mails. En het grote verschil tussen marketing e-mails en sales e-mails is dat sales e-mails leiden naar persoonlijk contact. En …
Leads opvolgen met PersistIQ Lees verder »
Gmail richtlijnen voor bulk e-mails: nieuwsbrieven die je via een platform verstuurt aan veel mensen tegelijk zijn bulk e-mails. Dergelijke bulk e-mails mag je niet versturen via de Gmail adres. En het is belangrijk te beseffen dat het nooit vanzelfsprekend is dat e-mails ook werkelijk in de mailbox aankomen en voor bulk e-mails is dat …
Gmail richtlijnen voor bulk e-mails Lees verder »
Hoe kun je het Gmail spamfilter beïnvloeden? Gmail heeft een eigen spamfilter met eigen regels. Dit filter kun je heel gemakkelijk beïnvloeden. In dit artikel lees je hoe je dit doet. Want ik zie soms dat een nieuwsbrief overal netjes arriveert, terwijl Gmail 100% van de e-mails heeft afgewezen. Maar dat gebeurt zelden zomaar. Voordat …
Gmail spamfilter beïnvloeden Lees verder »
Gmail filters maken: als je Gmail labels hebt gemaakt, kun je ook automatisch labelen. Als je dat wilt moet je Gmail filters aanmaken. Filters zorgen voor orde in je mailbox. Met filters kun je je mailbox ordenen zonder dat je zelf iets hoeft te doen. En je kunt filters gebruiken om e-mails automatisch te labelen. …
Gmail filters maken Lees verder »
Backup maken van Gmail. Bijvoorbeeld omdat je je e-mails wilt verhuizen of ergens anders wilt bewaren. Hoe je dit kunt doen is moeilijk te vinden, maar het kan wel. Dit is echt iets waar je even voor moet gaan zitten. En je moet er ook rekening mee houden dat die back-up een bestand is. Het …
Back-up van Gmail maken Lees verder »
Als je op zoek bent naar een CRM dat je in je eentje wilt gebruiken dan kun je eens kijken naar de combinatie van Gmail en Streak. Je krijgt dan een CRM in je inbox waarmee je gelijk ook een planbord kunt maken. Dit systeem is niet altijd handig, maar in sommige situaties wel. Misschien …
Gmail en Streak CRM Lees verder »
Gmail labels zijn handig maar soms ook noodzakelijk als je integraties wilt maken. Je kunt hier lezen hoe je labels maakt. Gmail filters kunnen ervoor zorgen dat belangrijke e-mails nooit naar je spamfilter gaan. Maar je kunt die labels ook gebruiken om een actie in gang te zetten. Je kunt deze labels handmatig toevoegen, maar …
Gmail labels maken Lees verder »
Gmail reclame naar primair: hoe verplaats je een e-mail van de reclamefolder in Gmail naar je primaire inbox. Want dat gebeurt absoluut niet vanzelf. In een bulk e-mail zitten elementen die Gmail herkent. Hierdoor weet Gmail dat je het een bulk e-mail is. En die horen in de reclamefolder. Maar je lezer kan zelf z’n …
Gmail reclame naar primair Lees verder »
Urenregistratie in Google Agenda is een van de mogelijkheden als je je uren bij moet houden voor je opdrachtgevers en/of voor de belastingdienst. Want als je Google Agenda gebruikt kan het handig zijn om die agenda gelijk ook te gebruiken voor je urenregistratie. Als je dit doet hoef je alleen je agenda goed bij te …
Urenregistratie in Google Agenda Lees verder »