Tool: Vanaf Mailchimp Standard
Vanaf Mailchimp Standard: ik schreef het al in 2013: een verstandig bedrijf hanteert een goede prijsopbouw. En een goede prijsopbouw bestaat uit een gratis aanbod, een goedkoop aanbod, een midden aanbod en een VIP aanbod.



Vanaf Mailchimp Standard
Mailchimp had aanvankelijk slechts 2 smaken: gratis en betaald. En bij Mailchimp was zo goed als alles gratis. Maar ze hebben daar het licht gezien en ze hebben nu een keurige prijsopbouw. Mailchimp Standard is hun midden dienst. Je midden dienst is een dienst waar je het grootste deel van je geld mee verdient.

Verzendtijd optimalisatie
Het eerste dat ik zou willen noemen als een belangrijke functie van Mailchimp Standard, is verzendtijd optimalisatie. Ik vind verzendtijd optimalisatie een geweldige functie en ik zal je uitleggen hoe deze functie werkt.

Er zijn heel veel mensen die Mailchimp gebruiken en daardoor zijn er ook heel veel mensen geabonneerd op nieuwsbrieven die via Mailchimp verzonden worden. Het gevolg hiervan is dat Mailchimp een enorme database heeft van e-mailadressen. En Mailchimp weet wanneer die mensen online zijn en hun e-mails openen. Deze kennis stelt Mailchimp aan jou beschikbaar via de feature verzendtijd optimalisatie.

Als je je verzendtijd optimalisatie gebruikt kijkt Mailchimp wanneer jouw meest geëngageerde abonnees online zijn en op basis daarvan geeft hij je een advies voor een optimale verzendtijd. Als je dat advies opvolgt dan mag je verwachten dat je nieuwsbrief beter geopend zal worden dan wanneer je een heel andere verzendtijd kiest.

Ikzelf vind het een gemiste kans om te mailen zonder verzendtijd optimalisatie, want dat scheelt gewoon in je open rate. En je mailt om mensen te bereiken. Toch? NB: verzendtijd optimalisatie heb je niet voor RSS en Automation.

Het volgende dat ik erg aantrekkelijk vind aan Mailchimp Standard zijn de dynamische segmenten voor Customer Lifetime Value en Purchase Likelihood.

Als jij Mailchimp Standard gebruikt moet je deze segmenten beslist gaan inzetten want ze gaan je omzet verhogen. Hoe leuk is het als een segment kunt mailen met daarin alleen adressen van mensen die waarschijnlijk direct gaan kopen? Dat is het dynamische segment Purchase Likelihood.

Mailchimp Standard en Mailchimp Premium zijn versies waarin je gemakkelijk dynamische content kunt gebruiken. Dat betekent dat je delen van de inhoud van je nieuwsbrief zichtbaar of onzichtbaar kunt maken en wat het zal zijn hangt af van de groep waarin je de ontvanger hebt geplaatst.

Als je een lagere versie van Mailchimp gebruikt is het niet onmogelijk om dynamische content te plaatsen, maar daar heb je veel meer vaardigheden voor nodig.

Met Mailchimp Standard heb je de beschikking over de complete Customer Journey: meerdere startpunten, vertakkingen, alles.

Als je niet tevreden bent met de templates en lay-outs die Mailchimp biedt, kun een eigen template laten maken.
En als je iets extra’s toe wilt voegen dat Mailchimp niet heeft, zoals bijvoorbeeld een count down timer, dan kun je ‘m toevoegen in een code blok.

En als je mailt naar een internationaal Audience heb je time warp tot je beschikking voor je gewone nieuwsbrieven. Niet voor Automation.

Met Mailchimp Standard kun je adverteren op Facebook en Instagram en je hebt Google remarketing advertenties tot je beschikking. Dat kun je natuurlijk ook zonder Mailchimp, maar als je nou toch Mailchimp Standard neemt, dan is het wel handig als je je statistieken bij elkaar hebt.

Organische social posts publiceren met Mailchimp. Dit kan ook in andere versies van Mailchimp, maar vanaf Mailchimp Standard heb je er ook een planfunctie bij. Je kunt ook organische socials posts voor Instagram plannen.

Hier vind je artikelen over zaken die beschikbaar zijn vanaf Mailchimp Standard. Soms zijn deze functies ook beschikbaar in de legacy versie. Als dat zo is staat dit onder het artikel. En deze functies zijn ook beschikbaar in Mailchimp Premium.

Twijfel je?
Twijfel je of jij in jouw situatie voordeel zou hebben van Mailchimp Standard? Dan kan het helpen als je je account laat analyseren.

Dan gaan we eerst praten over hoe jij Mailchimp gebruikt en waar je naartoe wilt. Daarna analyseer ik je account. En dan gaan we praten over mogelijke verbeteringen waardoor je meer uit Mailchimp kunt halen. Daarna heb je meer inzicht en een betere basis voor je beslissing.



Als je hulp wilt, dan kun je op de pagina Mailchimp expert een goede ingang vinden naar alle hulp die ik je kan bieden.
Dynamische content is variabele content. Het is een manier om in je nieuwsbrief uitsluitend content te laten zien die echt relevant is voor je doelgroep. Je maakt niet verschillende nieuwsbrieven voor verschillende doelgroepen. In plaats daarvan maak je 1 nieuwsbrief en je verbergt sommige stukken tekst voor een deel van je doelgroep. En andere teksten …
Wat is dynamische content Lees verder »
Time warp is interessant als je schrijft voor een internationaal audience in verschillende tijdzones. Want deze feature maakt het voor jou mogelijk om in een andere tijdzone op een normale tijd in de mailbox te arriveren. Ook als je schrijft voor een lokaal publiek kan het leuk zijn te weten hoe dit werkt. Hier vertel …
Time warp voor mensen met een internationaal audience Lees verder »
Dit is een praktisch artikel waarin je uitleg hoe je Mailchimp kunt upgraden van en naar de verschillende versies van Mailchimp. Upgraden is iets dat je beleid moet doen. Neem er de tijd voor, want om niet te veel te gaan betalen moet je een upgrade heel goed voorbereiden. En neem er ook een rekenmachine …
Mailchimp upgraden Lees verder »
Mailchimp Customer Journeys: vertakte Automations voor hoogst persoonlijke e-mails. Lees hier wat je ermee kunt en wat de verschillen zijn met Classic Automations. Customer Journeys zijn beschikbaar in Mailchimp Standard en Premium en er is een kleintje beschikbaar in de legacy versie. In de andere versies van Mailchimp kun je de Customer Journeys wel zien, …
Wat zijn Mailchimp Customer Journeys Lees verder »
Verzendtijd optimalisatie: wat is de beste dag en de beste tijd om een nieuwsbrief te versturen? Mailchimp kan je helpen dit uit te vinden, want jouw abonnees zijn ook op andere Mailchimp nieuwsbrieven geabonneerd. Mailchimp weet dus precies wanneer jouw abonnees hun nieuwsbrieven lezen. En van die kennis kun jij gebruik maken. Of niet … …
Verzendtijd optimalisatie van Mailchimp Lees verder »
Eigen HTML in je nieuwsbrief kan in Mailchimp Standard, Premium en de legacy versie. Maar als je een van deze versies hebt kun je wel echt iets leuks maken. Je kunt een hele nieuwsbrief (laten) coderen. Maar je kunt ook een responsive design van Mailchimp gebruiken en daar een code blok in zetten. En dan …
Eigen HTML in je nieuwsbrief Lees verder »
Mailchimp weet veel meer over je abonnees dan jij. Want al die mensen staan ook op lijsten van andere klanten van Mailchimp. Met demografische voorspellingen deelt Mailchimp deze informatie met jou. En daar kun je veel aan hebben want dan kun je bijtijds actie nemen als je verontrustende zaken ontdekt in deze demografische voorspellingen. In …
Demografische voorspellingen in Mailchimp Lees verder »
Met Mailchimp organische social posts kun je publiceren op Twitter, Facebook en Instagram. En met Mailchimp Standard en Premium kun je publicaties op Instagram ook plannen. En je vindt in dit artikel ook een hack voor als je Mailchimp Free of Essentials gebruikt. Of als je de legacy versie hebt. Dat is echt een trucje …
Mailchimp organische social posts Lees verder »
Met Mailchimp kun je Facebook en Instagram advertenties maken. Je betaalt dan via Mailchimp en je vind je statistieken ook in Mailchimp. Dit kun je doen met Mailchimp Standard en Premium. En hoewel je natuurlijk ook gewoon op Facebook je Facebook advertentie kunt maken, vind ik dit toch wel handig omdat je je statistieken allemaal …
Facebook en Instagram advertenties met Mailchimp Lees verder »