Tool: Social media
Via de social media kun je mensen bereiken die je heel moeilijk op een andere manier kunt bereiken.



Als mensen eigenlijk nog niet weten dat ze een probleem, kans of uitdaging hebben, dan zijn ze niet gemotiveerd om naar een oplossing te zoeken. Maar ze zijn er ook niet toe in staat.

Het is uitgesloten dat je deze mensen bereikt via de zoekresultaten, want daarvoor moeten ze eerst een zoekopdracht intikken. En dat gaan ze niet doen, want daarvoor moeten ze eerst weten dat ze een kans, uitdaging of probleem hebben.

Social media
Maar via de social media kun je ze wel bereiken. Want daarvoor hoeven ze zelfs niets te doen. Als je op deze manier mensen wilt bereiken, moet je wel vooraf goed uitzoeken waar ze ongeveer zitten, want anders ben je je tijd en en energie aan het verspillen.

Mijn visie op social media
Overigens: je kunt deze mensen ook offline bereiken, dus als jij echt een hekel hebt aan social media, laat je dan niet wijsmaken dat je daar beslist actief moet zijn, want dat is niet waar. Er zijn ook andere manieren om je bedrijf in de markt te zetten. Hier kun je mijn visie hierover vinden.

Past het bij je?
Maar als jij wel graag actief op de social media wilt zijn en helder hebt waar je doelgroep zit, maak dan vooral eerst een plan en stel vooraf vast wat je wilt bereiken met je social posts of je advertenties. Want als je geen plan en geen doel hebt, dan kun je niet meten of het lukt. En als je niet kunt meten of het lukt, dan kun je je strategie ook niet verbeteren.

Daarom: begin met je doelen vast te stellen en bedenk vervolgens hoe je die doelen wilt gaan bereiken. En meet in welke mate dit je lukt. Dan ben je goed op weg en dan mag je ook resultaten verwachten.

Je gaat dit vast niet allemaal doen voor je hobby. Begin daarom eens met social media zakelijk inzetten te lezen.

Opvallen bij je doelgroep is niet zo makkelijk, want dat wil iedereen en iedereen doet er ook z’n best voor. Maar het kan wel en dit lukt vaak beter als je iets doet in real time. Want als je iets in real time organiseert, dan moeten mensen kiezen of ze er tijd voor vrij maken of niet. En als ze er nu geen tijd voor vrij willen maken, dan hebben ze het gevoel dat ze iets missen. En dat is natuurlijk ook zo. Lees hier hoe wij dit hebben aangepakt met een live interview op Twitter.
Er zijn talloze marketingstrategieen te verzinnen en welke je ook kiest, als het consequent doet zul je merken dat ze allemaal werken. Dat is het goede nieuws. Maar dat betekent niet dat iedere marketingstrategie geschikt is voor iedere soort business. Zeer beslist niet. Want de kosten van de marketingstrategieen die je kiest moeten in verhouding …
Facebook ads en webinars de kosten en de baten Lees verder »
Laatst had ik een vreselijk interessant gesprek met iemand. Zij vertelde mij dat er een marketeer bij haar langs was geweest bij en toen hoorde ze dat je vreselijk actief moet zijn op social media. Want als je dat niet doet, dan krijg je geen klanten. En mijn gesprekspartner zag er diep ongelukkig uit toen ze me dit vertelde, want dit wilde ze niet. Ze had dus alternatieven voor social media nodig en die zijn er gelukkig ook.
Leeftijd en activiteit op social media van 2015 tot nu. Een overzicht van het gebruik van de bekendste platforms: LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Tiktok. Ik houd dit al een paar jaar bij, want dan kun je een lijn zien. En als je weet waar iets naartoe gaat, dan kun je actie nemen op basis van reële verwachtingen. Dan blijf je niet hangen op een platform waar je straks niets meer aan hebt. En je investeert niet in een platform dat niets voor je doet.
In MailerLite Advanced krijgt de mogelijkheid voor om te adverteren op basis van je Audience in MailerLite. Er is nog geen tutorial, dus dit krijg je heet van de naald. Maar hier moet je ook iets aan voorbereiden en hoe eerder je dit doet, hoe beter het is. Want je hebt er expliciete toestemming van …
Facebook custom audiences in MailerLite Lees verder »
Een contentkalender is een beetje onpraktisch. Maar als ik lees waarom ik een contentkalender nodig heb dan klinkt dat beslist overtuigend. Ik denk dan zelf bijna dat ik ook een contentkalender nodig heb, want je moet plannen natuurlijk. Maar ik doe het anders omdat ik dat veel praktischer vind. Hier ga ik je vertellen hoe …
Contentkalender? Wat onpraktisch Lees verder »
Een lastig probleem: een Facebookpagina die behoorlijk veel likes heeft, maar alles speelt zich af op Facebook. Het gebeurt zelden dat er iemand naar de website gaat. Doe hier iets aan! Trek mensen van Facebook naar je website! Hoe je dit aan kunt pakken? Nou gewoon, met een feestje natuurlijk. Lees hier hoe je dit …
Trek mensen van Facebook naar je website Lees verder »
Als het om marketing gaat hoef je niet overal te zijn en je hoeft niet alles te doen. Integendeel. Als je alles doet en overal te vinden bent, dan word je minder effectief omdat je alles verdunt. Focus in je marketing levert je veel meer op. En dit geldt ook voor focus in je dienstenpakket. …
Focus in je marketing Lees verder »
Je werkgebied uitbreiden is vaak een beter idee dan je doelgroep uitbreiden. Maar als je je werkgebied wilt uitbreiden moet je wel eerst zeker weten dat er op de locatie die je op het oog hebt voldoende geïnteresseerde prospects zijn. Dat moet je testen voor je gaat investeren. Hier vind je een idee om te …
Werkgebied uitbreiden Lees verder »
Een winactie in je nieuwsbrief is veel handiger dan een winactie op Facebook met telkens wisselende regels. En evengoed kun je er daarna aandacht aan besteden op Facebook. Maar ook voor een winactie in je nieuwsbrief gelden regels: wettelijke regels. En je hebt ook spelregels nodig uiteraard. In dit artikel vertel ik je wat je …
Winactie in je nieuwsbrief Lees verder »