Twitter lijsten gebruiken voor …

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Als je het slim aanpakt kunnen Twitter lijsten je expert status versterken. Maar je kunt Twitterlijsten ook gebruiken om groepen te maken. Want natuurlijk zijn er mensen die je interessanter vindt om te volgen dan anderen. En er zijn ook mensen die je beslist moet volgen en van wie je geen tweet mag missen.

Met Twitter kun je veel meer doen dan alleen je producten of diensten promoten. Je kunt op Twitter bijvoorbeeld een lijst met complimenten aanleggen. Maar je kunt meer lijsten maken op Twitter en dat heeft veel voordelen, o.a. voor het overzicht.

Tijdlijn

Hoe meer mensen je volgt, hoe sneller de tweets door je tijdlijn rennen. Daar zitten tweets tussen die interessant zijn, maar er zit ook een heleboel tussen waar je geen enkele interesse in hebt.

Dat kunnen tweets zijn die je niet aanspreken, maar het kunnen ook tweets zijn van mensen die je eigenlijk helemaal niet interesseren: je bent ze gaan volgen omdat ze jou gingen volgen. Daar is een oplossing voor: maak Twitter lijsten.

Zet de mensen die tweets sturen over onderwerpen die je werkelijk interesseren op een lijst en als je die lijst bekijkt zie je uitsluitend tweets die door deze mensen verstuurd zijn.

Twitterlijsten voor belangrijke mensen

Er zijn mensen die je beslist moet volgen en van wie je eigenlijk geen tweet mag missen. Dat zijn:

  • Je klanten
  • Zakelijke partners, leveranciers, aannemers etc.
  • Concurrenten of collega’s
  • Handelsorganisaties of professionele organisaties voor je branche
  • Bedrijven in de buurt
  • Bedrijven die gerund worden door mensen die je kent (je professionele netwerk)

Dat gaat niet lukken als de tweets door je tijdlijn rennen, dus leg gewoon een paar lijsten aan voor de tweets van deze mensen. En belangrijke tweets zet je dan gelijk bij je bladwijzers.

Twitter lijsten

Twitter lijsten kunnen een aantal dingen voor je doen:

  • overzicht geven
  • je interesses vertegenwoordigen
  • het gemakkelijk maken om autoriteiten in je vakgebied te volgen
  • voor abonnees zorgen
  • je expertstatus versterken

Twitter lijsten geven overzicht

Als je Twitter lijsten wilt gebruiken om overzicht te geven, dan gebruik je ze eigenlijk om te selecteren naar wie je werkelijk wilt luisteren. Mensen naar wie je werkelijk wilt luisteren zijn de mensen die tweeten over onderwerpen die je werkelijk interessant vindt. En natuurlijk ook je concurrenten.

Twitter lijsten naar interesses

De mensen naar wie je werkelijk wilt luisteren kun je indelen op lijsten die je naar onderwerp benoemt. En zo zijn deze lijsten een afspiegeling van je interessewereld. Doordat andere deze lijsten kunnen zien, krijgen vreemden op deze manier een indruk van wie jij bent en van waar jij voor staat.

Autoriteiten volgen

Twitter lijsten maken het ook heel erg gemakkelijk om autoriteiten in je vakgebied te volgen. Vooral als de autoriteiten in je vakgebied in het buitenland zitten maken ze vaak gebruik van Twitter. Zet ze op een lijst en bewaar speciale, interessante tweets bij je bladwijzers.

Twitter lijsten voor abonnees

Vreemden kunnen zich op jouw lijsten abonneren. Als ze dat doen, wordt jouw lijst zichtbaar in het account van de ander. Hierdoor wordt jouw naam ook zichtbaar voor de volgers van de ander. Dat kan voor nieuwe volgers zorgen.

Twitter lijsten: expert status versterken

Met je twitter lijsten laat je niet alleen zien  welke onderwerpen je de moeite waard vindt, maar je laat ook aan iedereen zien dat je je laat informeren door experts in jouw vakgebied. En als jij je laat informeren door experts in je vakgebied, wat zegt dat dan over jou?

En als je de experts in jouw vakgebied op je lijst zet zonder ze zichtbaar te volgen, dan geef je jezelf de gelegenheid een dialoog met je experts aan te gaan zonder vooraf in de grijze massa onder te gaan.

Hiermee bedoel ik dat experts eraan gewend zijn dat ze gevolgd worden. Een expert wordt door honderden of duizenden mensen gevolgd. Als je een expert gaat volgen is de kans dat die persoon je terug zal volgen daarom niet zo groot. Maar als je een vakinhoudelijke dialoog aangaat val je op! Dan liggen de zaken anders.

Door op Twitter een dialoog aan te gaan met en expert kun je je eigen expert status versterken en als je het goed doet gaat de expert jou misschien wel volgen.

Twitter voor marketing

Twitter kun je gebruiken als marketingtool. Dat kan natuurlijk alleen als je doelgroep er zit. En als je Twitter inzet voor marketing, zorg dan dat het deel uitmaakt van een gestructureerd marketingplan.

Door die manieren op een slimme manier samen te voegen in een plan creëer je een plan waarvan de verschillende delen elkaar versterken.

tip

Zou je een goed marketingplan willen waarvan de verschillende delen elkaar versterken? Een plan dat echt werkt? In korte tijd leer ik je een marketingmethode waardoor je verder niets meer nodig hebt.

Meer over Twitter

Als je meer over Twitter wilt lezen, ga dan naar de categorie over Twitter zakelijk.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op


Social media voor marketing

aanvulling

Wat kunnen de social media betekenen voor marketing en hoe zet je ze in om er iets aan te hebben? Gratis.

Twitter lijsten gebruiken voor … was last modified: by

Bronnen
Twitter lijsten gebruiken voor … was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *