Uitblinken als ondernemer

Uitblinken als ondernemer vraagt van je om keuzes te maken. En als je dat doet dan is het niet meer zo moeilijk om uit te blinken. Hieronder bespreek ik 3 punten waar je keuzes in moet maken. En als je dat niet doet dan kom je meer hobbels tegen op je weg dan wanneer je wel kiest.

Uitblinken als ondernemer: expertise

Het eerste dat je nodig hebt om uit te blinken is een expertise. Je moet ergens goed in zijn en dat moet je niet onder stoelen of banken steken. Iets heel erg goed kunnen is een voorwaarde om uit te blinken.

Uitblinken als ondernemer: niche

Vervolgens heb je een niche nodig: een groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken en gemeenschappelijke behoeften aan wie je je diensten gaat aanbieden.

Het is om twee redenen essentieel dat je een niche kiest. Enerzijds is dit belangrijk omdat je doelgroep dan weet bij jou te moeten zijn. Anderzijds kun je wel ergens heel erg goed in zijn, maar hoe je dat kunt inzetten kan per doelgroep verschillen.

Houd er bij kiezen van je niche rekening mee dat je niche groot genoeg is, maar weer niet zo groot dat iedereen tot je niche behoort.

Uitblinken als ondernemer: discipline

En dan kies je een discipline om in uit te blinken: hoe wil jij bekend staan? Bij welke groep ondernemers wil je horen? Het is belangrijk om hier heel goed en zorgvuldig over na te denken. De keuze die je hierin maakt gaat bepalen hoe je je marketing gaat aanpakken.

  • Prijsvechter: wil je bij de prijsvechters horen die altijd de goedkoopste zijn? Dat heeft consequenties voor de manier waarop je klanten wilt gaan aantrekken. Als je een prijsvechter wilt zijn mag je marketing niet veel tijd en geld kosten.
  • Persoonlijke benadering: wil je het bedrijf zijn waar alle klanten bij naam bekend zijn? Wil je het bedrijf zijn dat handgeschreven verjaardagskaarten naar de klanten stuurt? Als je een persoonlijke band met je klanten wilt onderhouden, dan kun je niet gelijktijdig ook de goedkoopste zijn want persoonlijke contacten onderhouden kost tijd. En die tijd kun je niet aan betaalde opdrachten besteden. Je moet dan dus duurder zijn dan de prijsvechters maar je mag ook duurder zijn, want je biedt iets dat prijsvechters niet bieden.

Maar denk er ook aan dat als je ervoor kiest bekend te staan als het bedrijf dat al z’n klanten bij naam kent, dit moeilijk te verenigen kan zijn met een mogelijke andere wens om zoveel mogelijk mensen te helpen. Want als je gaat opschalen, dan word je gelijktijdig ook minder persoonlijk.

  • Ben je innovatief: wil je het bedrijf zijn dat voorop loopt en altijd de nieuwste ideeën en oplossingen heeft? Innovatie vraagt denkwerk en onderzoek. Tijd die je besteedt aan nadenken en onderzoeken kun je niet besteden aan betaalde opdrachten.  Als je voor deze discipline kiest kun je dus niet de goedkoopste zijn.

Maar ook dat mag, want je biedt iets totaal anders dan de anderen.

Marketing

Realiseer je dat je keuze voor een discipline medebepalend is voor alles dat met je bedrijf te maken heeft. Ook voor je marketingstrategie.

Ik bedoel hiermee dat als je een prijsvechter wilt zijn, je niet heel veel tijd in bloggen kunt steken, want met jouw lage prijzen moet je alle beschikbare tijd steken in het helpen van klanten. Die klanten moet je dus op een andere manier aantrekken, bijvoorbeeld via Marktplaats.

Anderzijds: als je het moet hebben van je persoonlijke banden met je klanten, dan kun je beter niet op Marktplaats gaan staan, want daar sta je tussen de prijsvechters terwijl je niet op prijs wilt concurreren.

Locatie

Ditzelfde geldt voor de locatie die je kiest. Als prijsvechter kun je een hotel op een industrieterrein zetten. Sterker nog: dat moet je zelfs doen om de laagste prijs te kunnen bieden. Maar als je met het Hilton hotel wilt concurreren gaat dat niet lukken als je je hotel neerzet op een industrieterrein.

Uitblinken als ondernemer

Uitblinken als ondernemer vraagt dus méér van je dan alleen een uitstekende vakkennis. Je moet kiezen welke doelgroep je wilt bedienen en je moet kiezen welk type klant je wilt hebben en welke uitstraling je wilt hebben.

Daarna pas je alles aan aan de keuze die je heb gemaakt.

De discipline van marktleiders

In het boek Discipline van marktleiders van M. Treacy kun je prachtige voorbeelden vinden van hoe grote bedrijven dit aanpakken. Daar kun je je voordeel mee doen.

Hulp bij je marketing

Je hoeft natuurlijk niet alles alleen te doen. Als je hulp wilt bij je marketing, lees dan verder bij groei naar succes.

Uitblinken als ondernemer: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor het beeld in de kopafbeelding.

Uitblinken als ondernemer was last modified: by