Uitgaande links

Uitgaande links
Je bent hier: Home » Blog » SEO voor dienstverleners » Uitgaande links


Uitgaande links zijn tegenwoordig belangrijker dan je zou denken. Nog niet zo heel erg lang geleden dacht Google dat een website waar veel links naartoe waren een belangrijke website was.

Die veronderstelde belangrijke website plaatste hij dus bovenaan in de zoekresultaten. Het gevolg was dat mensen er alles voor deden om inkomende links te krijgen.

Mensen kochten links, er ontstonden linkboerderijen, link piramides, mensen ruilden links en ga zo maar door. En mensen plaatsten liever niet zomaar een uitgaande link naar een andere website, want dat kon ten koste gaan van hun eigen plaats in de zoekresultaten.

Iedereen wilde wel graag aanklikbare links naar z’n website toe, maar niemand was bereid die aanklikbare links te plaatsen. Dit was dus niet zo’n goede strategie van Google.


Gelukkig is dit veranderd. Google is 180 graden aan het omdraaien. Hij let steeds minder op inkomende links (dat zijn links naar je website toe). En hij let steeds meer op de kwaliteit van de inhoud van je website. Dat is veel fijner, want de inhoud van je website bepaal je zelf.

Als uitgaande links iets toevoegen aan je website, dan waardeert Google deze links ook. Als je uitgaande links plaatst, let er dan op dat je links plaatst naar kwaliteitswebsites:

  • de website ziet er netjes uit
  • er wordt regelmatig iets nieuws op de website geplaatst
  • de website waar je naartoe linkt voegt iets toe aan de  inhoud van jouw pagina of artikel

Uitgaande links naar content die iets toevoegt of aanvult zijn links die je website goed doen.

Perspectief van Google

Dit is natuurlijk ook erg logisch als je beseft dat wij als eigenaren van websites er het meeste belang bij hebben als mensen eindeloos op onze website blijven rondhangen, want de kansen dat iemand iets koopt nemen dan toe.

Maar Google heeft daar helemaal geen belang bij. Google wil dat mensen van de ene website naar de andere website gaan. Hij heeft er helemaal geen belang bij om mensen naar jouw website te sturen als jouw website een eindpunt op het web is. En hij heeft er wel belang bij om mensen naar jouw website te sturen als jouw website een knooppunt op het web is.

Waarde voor je bezoekers

Of je een link wel of niet moet plaatsen zal je direct duidelijk zijn als je bedenkt of die link iets toevoegt voor je bezoekers. Dit geldt niet alleen voor gewone uitgaande links, maar ook voor het ruilen van links.

En controleer ook regelmatig of je links niet gebroken zijn, want een gebroken link voegt niets toe.


Social media

En een link naar een social media profiel van jezelf is gewoon een uitgaande link. Een link naar een social media profiel kan een link zijn die iets toevoegt: dankzij de link kunnen mensen je profiel vinden en op je profiel heb je waarschijnlijk een heleboel gerelateerde content gedeeld.


Het web

Google wil graag dat het web ook werkelijk een web is: vol met knooppunten en altijd met mogelijkheden weer ergens anders naartoe te gaan.

Zorg er daarom voor dat jouw website geen eindpunt op het web is waar mensen vastlopen, want dat kost je bezoekers. Wees gul met type uitgaande links waar je bezoekers belang bij hebben, links naar websites met content die jouw content aanvullen.

Doet je website niet wat hij doen moet?

Als jouw website niet zoveel voor je doet, dan kun je overwegen om lessen over SEO te nemen. Dan weet je daarna wat je doet en waarom je het doet. Of lees verder in de handleiding over SEO.


Meer over SEO

Uitgaande links was last modified: by
Bron

Karel Geenen, video over uitlinken

Met dank aan Gerd Altmann voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Uitgaande links was last modified: by