Uitgaande links

Uitgaande links zijn tegenwoordig belangrijker dan je zou denken. Nog niet zo heel erg lang geleden dacht Google dat een website waar veel links naartoe waren een belangrijke website was. Die veronderstelde belangrijke website plaatste hij dus bovenaan in de zoekresultaten. Het gevolg was dat mensen er alles voor deden om inkomende links te krijgen.

Mensen kochten links, er ontstonden linkboerderijen, link piramides, mensen ruilden links en ga zo maar door. En mensen plaatsten liever niet zomaar een uitgaande link naar een andere website, want dat kon ten koste gaan van hun eigen plaats in de zoekresultaten. Iedereen wilde wel graag aanklikbare links naar z’n website toe, maar niemand was bereid die aanklikbare links te plaatsen. Dit was dus niet zo’n goede strategie van Google.

SEO en uitgaande links

Gelukkig is dit veranderd. Google is 180 graden aan het omdraaien. Hij let steeds minder op inkomende links (dat zijn links naar je website toe). En hij let steeds meer op de kwaliteit van de inhoud van je website. Dat is veel fijner, want de inhoud van je website bepaal je zelf.

Kwaliteit van uitgaande links

Als uitgaande links iets toevoegen aan je website, dan waardeert Google deze links ook. Als je uitgaande links plaatst, let er dan op dat je links plaatst naar kwaliteitswebsites:

  • de website ziet er netjes uit
  • er wordt regelmatig iets nieuws op de website geplaatst
  • de website waar je naartoe linkt voegt iets toe aan de  inhoud van je pagina of artikel

Uitgaande links naar content die iets toevoegt of aanvult zijn links die je website goed doen.

Bewijs

Niet iedereen gelooft dit, daarom is een bewijs nodig. Dat bewijs ga ik je nu leveren.

Inkomende links

In 2011 heeft Google een artikel geplaatst op Google productblog. Dat artikel heet “Over kwaliteit gesproken“. Het is een erg behulpzaam artikel over Google Panda en als ik over het web surf kom ik regelmatig op websites waar naar dat artikel verwezen wordt. Dat artikel heeft dus veel inkomende links.

Uitgaande links

Omdat dit artikel op Google blog eigenlijk een handleiding is om kwaliteitsartikelen te schrijven, vond ik het de moeite waard om de punten die Google in dit artikel noemt verder uit te werken in een serie. Ik ben daar in 2014 mee begonnen.

In deze serie verwijs ik naar het artikel op het Google productblog want dat is de bron. Alle artikelen in mijn serie hebben uitgaande links naar het oorspronkelijke artikel op Google productblog.

  • Het artikel op Google blog heeft veel inkomende links.
  • Mijn serie heeft geen inkomende links en veel uitgaande links en die leiden naar Google blog.

Bij de oude ordening van de zoekresultaten zou je in een dergelijke situatie mogen verwachten dat het artikel op Google blog hemelhoog zou komen en dat mijn serie nergens te vinden zou zijn.

Testen

Nu ga ik dit even testen: in een incognitovenster (waarom in een incognitovenster?)  tik ik in “Over kwaliteit gesproken”. En dan krijg ik deze zoekresultaten.

over kwaliteit gesproken uitgaande links

De resultatenpagina begint met een aantal artikelen die niet relevant zijn. Daarna komt het artikel op Google blog op positie 5 en vervolgens mijn serie op positie 6.

Volgende test

Ik wil die minder relevante zoekresultaten eruit, daarom maak ik mijn zoekterm specifieker.

Google over kwaliteit gesproken test uitgaande links

De zoekresultaten zijn nu allemaal relevant en Google blog met veel inkomende links staat bovenaan. Mijn serie met veel uitgaande links staat er pal onder. Een pagina die geen inkomende links heeft op positie 2!

Nog een keer testen

Nu keer ik de zoekterm om, om even te kijken wat er dan gebeurt. En dan zie je dit.

over kwaliteit gesproken test uitgaande links

Je ziet hier dezelfde relevante zoekresultaten maar dan met mijn serie met al die uitgaande links bovenaan en Google productblog met al die inkomende links een positie daaronder.

Conclusie

Ik denk dat je hier gerust uit kunt concluderen dat uitgaande links belangrijk zijn. Plaats uitgaande links naar je bronnen en naar andere websites waar aanvullende content op staat.

Waarde voor je bezoekers

Of je een link wel of niet moet plaatsen zal je direct duidelijk zijn als je bedenkt of die link iets toevoegt voor je bezoekers. Dit geldt niet alleen voor gewone uitgaande links, maar ook voor het ruilen van links.

En controleer ook regelmatig of je links niet gebroken zijn, want een gebroken link voegt niets toe.

Social media

En een link naar een social media profiel van jezelf is gewoon een uitgaande link. Een link naar een social media profiel kan een link zijn die iets toevoegt: dankzij de link kunnen mensen je profiel vinden en op je profiel heb je waarschijnlijk een heleboel gerelateerde content gedeeld.

Het web

Google wil graag dat het web ook werkelijk een web is: vol met knooppunten en altijd met mogelijkheden weer ergens anders naartoe te gaan.

Zorg er daarom voor dat jouw website geen eindpunt op het web is waar mensen vastlopen, want dat kost je bezoekers. Wees gul met type uitgaande links waar je bezoekers belang bij hebben, links naar websites met content die jouw content aanvullen.

Doet je website niet wat hij doen moet?

Als jouw website niet zoveel voor je doet, dan kun je overwegen om lessen over SEO te nemen. Dan weet je daarna wat je doet en waarom je het doet. Of lees verder in de handleiding over SEO.

Judith de Vries

 

Over Judith de Vries

Marketing voor eenpersoons dienstverlenende bedrijven:

  • erkende Mailchimp expert
  • erkende Mailerlite expert
  • SEO Yoast gecertificeerd
  • Inbound marketing gecertificeerd
Uitgaande links was last modified: by
Bron

Karel Geenen, video over uitlinken

Uitgaande links was last modified: by