Uitstelgedrag afleren

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op

Succesvolle mensen hebben een planning, minder succesvolle mensen hebben uitstelgedrag. Uitstelgedrag moet je daarom aanpakken. Dat weet je ook wel, maar het lukt niet. En dat is je werkelijk probleem.


Wat is uitstelgedrag

Uitstelgedrag is bijvoorbeeld het voor je uitschuiven van marketingacties, of aandacht die alle kanten opvliegt. Veel ondernemers herkennen dit probleem. Dat bijna iedereen het kent kan een troost zijn, maar laat het je er niet van weerhouden om actie te ondernemen want:

Uitstelgedrag is een kostenpost!

Uitstelgedrag

Als je de neiging hebt om de makkelijke dingen eerst te doen en de moeilijke dingen voor je uit te schuiven, dan gedraag je je precies tegengesteld aan succesvolle ondernemers.

In het leven heb je niet alles in de hand, maar succes kun je voor een groot deel plannen, omdat:

Succes het gevolg is van de acties die onderneemt!

Kenmerk van een succesvolle ondernemer

Een kenmerk van een succesvolle ondernemer is dat een succesvolle ondernemer iedere dag begint met de moeilijke dingen, zodat die moeilijke dingen al voor 10.00 uur ’s morgens gedaan zijn!

Als jij niet gewend bent de zaken zo aan te pakken, kun je succesvoller worden door de gedragspatronen van succesvolle mensen te kopiëren.

Zorg daarom dat je morgen begint met de moeilijkste taak op je lijstje.


Planning

Succesvolle mensen maken een planning:

  • jaarplanning
  • maandplanning
  • weekplanning
  • dagplanning

Dat doe jij misschien ook, maar een succesvolle ondernemer voert die planning ook uit!

Vul je planning ook echt in: verdeel je jaarplanning in een maandplanning, een weekplanning en een dagplanning zodat je uiteindelijk een lijstje hebt met zaken die je vandaag moet doen om volgende jaar de resultaten te hebben die je gepland had.


Negatieve gevolgen

Maar zelfs een planning maken kan al heel erg moeilijk zijn als je last hebt van ernstig uitstelgedrag. En als een planning maken al een probleem is, dan zal het uitvoeren van je planning er beslist ook bij inschieten.

Misschien helpt het als je eens opschrijft wat de negatieve gevolgen van niet-handelen zijn en wat de positieve implicaties van nemen van acties zijn.


De andere kant van uitstelgedrag

Maar het opschrijven van de negatieve gevolgen van uitstelgedrag zal niet helpen als je plan niet in orde is.

Want uitstelgedrag heeft ook een andere kant. Als je iets moet doen dat je werkelijk leuk vindt, dan stel je dat niet uit. Dan sta je waarschijnlijk te trappelen om eraan te beginnen.

Uitstelgedrag steekt juist de kop op als je dingen moet doen die je niet leuk vindt of die totaal niet bij je passen. Maar heb je je wel eens afgevraagd of je dan wel de juiste dingen van plan bent?


Verkeerde marketingacties

Ik zie zo vaak dat ondernemers een plan maken dat helemaal niet bij ze past dat het me niet verbaasd dat ze geen zin hebben in dat plan. Herken je hier iets van:

  • Je moet van jezelf een video maken, maar eigenlijk vind je dat helemaal niet leuk.
  • Of je moet bloggen want je mikt op SEO, maar je houdt helemaal niet van schrijven.
  • Je moet koud bellen, maar je bent een introvert en dit kun je gewoon helemaal niet en je hebt er ook nooit succes mee.

Als je deze keuzes maakt en ze vervolgens gaat uitstellen dan heb je eigenlijk geen uitstelgedrag. Je hebt dan gewoon een plan dat niet bij je past. Dus je hebt een beter plan nodig. Een plan dat wel bij je past zodat je zin hebt om het uit te voeren.


Een leuk marketingplan dat werkt

Ik kan je helpen met het maken van een marketingplan dat werkt.

En dat plan werkt omdat er dingen in staan waar je goed in bent en die je leuk vindt om te doen.

Get clients now facilitator marketing voor therapeuten

Als je dingen leuk vindt om te doen, dan doe je ze gewoonlijk ook. En dan is je uitstelgedrag verleden tijd.

Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus

Marc Lammers

Uitstelgedrag afleren

Er is nog een punt bij uitstelgedrag: moeten. Als je dingen “moet” dan kun je je daar tegen verzetten. Niemand houdt van “moeten”. Zelfs niet als het van jezelf moet.

Maar als je moeten vervangt door “willen” en “verlangen” dan verander je daarmee je innerlijke houding en die bepaalt uiteindelijk wat je daadwerkelijk gaat doen.


Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op


Gratis: de 5 geheimen van klanten krijgen

5 geheimen

De 5 geheimen van klanten krijgen. Je leest ze in deze serie.

Marketing voor dienstverleners

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Uitstelgedrag afleren was last modified: by

Lees direct verder: leveren de acties die je nu neemt wel genoeg op?

Uitstelgedrag: met dank aan Clker-Free-Vector-Images voor de uitgelichte afbeelding.

Uitstelgedrag afleren was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *