Unieke code voor iedere abonnee

Unieke code voor iedere abonnee: je kunt vrij simpel een unieke code in je nieuwsbrief plaatsen door unieke codes toe te voegen aan de profielen van je abonnees. Dit kun je doen met een  codegenerator.

Hier kun je de codes die je nodig hebt aanmaken en ze downloaden als csv. Zet je csv om in Excel en voeg je Excel-bestand samen met het bestand waar je e-mailadressen in staan.

Unieke code: voorbereiding op MailChimp

Ga nu naar je signup forms op MailChimp, maak een verborgen tekstveld aan en geef dat veld een naam, bijvoorbeeld “Unieke code”.

Nu kun je je samengevoegde bestand uploaden inclusief de code. Zorg dat je het veld van de codes benoemt en vink aan Auto update my existing list want anders krijg je een heleboel foutmeldingen.

unieke code met rand

Nieuwsbrief maken met de code erin

Daarna maak je de nieuwsbrief. Daar waar je de code wilt hebben, open je de merge tags in je werkbalk en je zoekt “Unieke code” op. Klik het aan en hij staat in je nieuwsbrief.

En dan krijgt iedere abonnee een eigen code.

Alternatief

Als je dit zo doet heb je wel een probleem. Je gaat de codes uploaden en iedereen die na het uploaden inschrijft heeft geen unieke code.

In de nieuwsbrieven die deze mensen krijgen staat wel je verhaaltje over de code, maar verder zien ze een stukje wit.

Dit kun je een beetje oplossen door je codes vlak voor het versturen te uploaden, maar dat geeft geen 100% zekerheid dat er niemand is die op de valreep ingeschreven heeft.

Daarom kun je misschien een alternatief invullen: een niet-unieke code voor mensen die hebben ingeschreven nadat je de codes erin gezet hebt.

alternatief unieke code

Dit alternatief kun je invullen in het daarvoor bestemde veld.

In nieuwsbrieven naar adressen waar geen unieke code aan hangt wordt dan het alternatief gepubliceerd.

De unieke code gepubliceerd

En dan heb je een nieuwsbrief met voor iedere abonnee een unieke code of een alternatief.

unieke code

Leuk is dit, op een regenachtige middag voor al mijn abonnees een unieke code maken :)

Gebruiksdoelen

Ik heb geen idee waarom je een unieke code naar je abonnees zou willen sturen. Daarom heb ik op Facebook gevraagd naar gebruiksdoelen voor een dergelijke unieke code.

Daar kwamen leuke ideeën uit, maar nog geen idee waar je dit echt goed (zonder technische problemen) voor zou kunnen inzetten:

Een persoonlijke voucher waarmee iemand 10% korting krijgt

Dat is een leuk gebruiksdoel, maar die code moet dan ook aan de kant van de webshop herkend kunnen worden.

Wedstrijd

Een wedstrijd waarbij je met de unieke code kans maakt op een mooie prijs.

Ook een leuk idee, maar ook dit idee moet wel heel goed opgezet worden want ook hier moet je codes die je terug ontvangt kunnen verwerken. Houd ook rekening met de juridische kant want dit is een kansspel.

Inlogcode

Als inlogcode voor iets.

Hier ligt het probleem ook aan de verwerking als je de code terug ontvangt.

Bestelformulier

Voor een gepersonaliseerd product dat besteld kan worden via een formulier waar je op komt als je de code gebruikt

Ook leuk, maar de vraag is dan: hebben we daar een code voor nodig?

Eenvoud

Een unieke code versturen is dus niet zo moeilijk. Maar als je ‘m laat gebruiken kom je technische problemen tegen bij de verwerking van de code op het moment dat je ‘m weer terug krijgt.

Hier heb je niets aan

Hier heb je dus eigenlijk niets aan. Je kunt code maken en je kunt ‘m versturen, maar je kunt die code nergens voor gebruiken.

Plugin

Het kan ook anders. Als je Woocommerce en MailChimp gebruikt kun je de plugin WP Optin Wheel gebruiken. Je kunt daar een code mee aanmaken en toe laten mailen. En die code kan direct in Woocommerce gebruikt worden. Dit is dus een code waar je echt iets aan hebt.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Unieke code voor iedere abonnee was last modified: by

Met dank aan Geralt voor de uitgelichte afbeelding.

Unieke code voor iedere abonnee was last modified: by