Valkuil van Facebook

Een belangrijke valkuil van Facebook waar ik al meerdere ondernemers in heb zien lopen. Soms spreek ik ondernemers die denken dat ze geen website en geen nieuwsbrief nodig hebben, omdat ze een Facebookpagina hebben die het goed doet. Ze doen gewoon alles met hun Facebookpagina.

Het is natuurlijk fantastisch als je fanpagina het zo goed doet dat je de indruk krijgt dat je geen website of nieuwsbrief nodig hebt, maar hier zit een addertje onder het gras:

  • Facebook is niet van jou!

Alles met je Facebookpagina willen doen is de grote valkuil van dit platform.


Valkuil van Facebook

Facebook is erg populair en je kunt er op een erg gemakkelijke en tijdbesparende manier contacten onderhouden met je fans. Maar wat als Facebook ineens minder populair wordt?

Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar ooit waren MySpace en Hyves ook heel erg populair. Die populariteit zag er ook heel serieus uit. Tot die populariteit voorbij was.


Het welzijn van je bedrijf

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het prima is om mee te liften op de populariteit van dit platform of welk ander platform dan ook. Maak er vooral gebruik van!

  • Maar maak het welzijn van je bedrijf nooit afhankelijk van de populariteit van een ander bedrijf.

Want dat is wat je doet als je geen website en geen nieuwsbrief hebt.


Valkuil van Facebook vermijden: website

Als je niet het risico wilt nemen dat er niets van je contacten overblijft op het moment dat een platform valt, dan heb je een eigen website nodig en een eigen mailinglijst nodig. Op je website plaats je je artikel en op Facebook plaats je een aantrekkelijk verhaaltje met een link naar je artikel. Leer je fans dat je ook een website hebt!

Misschien zie je er tegenop om een website te nemen en denk je dat dit ingewikkeld en duur is. Dat kan waar zijn, maar het hoeft niet waar te zijn. Kijk maar eens in deze artikelen over een onderhoudsvrije website op WordPress.com of een onderhoudsvrije website van Plate.


Centrum van je marketing

Als je een website hebt en die in het centrum van je marketing zet, dan bouw je iets op dat je nooit kunt opbouwen door alles met Facebook te doen. Dan moet je die website natuurlijk wel echt in het centrum zetten.

Hoe niet

Ik zag een keer een website met een blog, maar telkens als ik de titel van een blogpost aanklikte dan kwam ik rechtstreeks op een Facebookpost.

Op deze manier kan een website nooit goed gaan presteren, want er staat niets op als je alles op Facebook zet.

waarschuwing

Valkuil van Facebook vermijden: mailinglijst

Al heb je nog zoveel likes op Facebook, op het moment dat Facebook valt blijft er niets van die contacten over.

Daarom is het de moeite waard om de mensen die je Facebookpagina leuk vinden, te verleiden om in te schrijven voor je nieuwsbrief, want de contacten die je op je mailinglijst hebt staan, zijn echt van jou. En als je een nieuwsbrief te veel werk vindt of te moeilijk vindt, kijk dan eens naar de makkelijke nieuwsbrief.


Het is nog niet te laat

Als jij het welzijn van je hele bedrijf hebt uitgeleverd aan Facebook, dan is het nog niet te laat om de bakens te verzetten.

Je kunt nu beginnen de basis van je bedrijf gezond te maken door je artikelen op je eigen website te plaatsen en je contacten op Facebook te verleiden om in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Dit betekent niet dat je weg zou moeten gaan van Facebook. Absoluut niet. Maar het betekent wel dat je niet totaal op Facebook zou moeten bouwen voor je marketing.

Delen kan ook!

Valkuil van Facebook was last modified: by

Lees ook: Gastbloggen, liever niet

Valkuil van Facebook: met dank aan OpenClipart-Vectors voor het beeldmateriaal in de uitgelichte afbeelding.

Valkuil van Facebook was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.