Valkuilen marketing: de verleiding

Valkuilen met marketing

Nu wil ik wil schrijven over valkuilen bij marketing herinner ik me een aantal situaties die eigenlijk allemaal op hetzelfde neerkomen. Dat zijn dus echte valkuilen.

En het vervelende aan die valkuilen is dat ze zich vermomd hebben als kansen. En je moet echt flink nadenken om in de gaten hebben dat het valkuilen zijn.


Valkuilen bij marketing

Als het goed is begin je met een niche te kiezen. Dan heb je dus een doelgroep. En zodra je een doelgroep hebt, zijn er ook mensen die niet tot je doelgroep behoren.

Laat dit even tot je doordringen: pas als je een niche gekozen hebt zijn er mensen die niet tot je doelgroep behoren. En daardoor ontstaat ook de valkuil.


De klant die niet echt past

Die valkuil is een klant die niet echt helemaal bij je diensten past. Je kunt hem of haar wel bedienen, maar niet met je diensten zoals ze zijn.

Je moet je diensten veranderen, of je moet er iets bij leren, maar wat er ook gebeuren moet: deze klant past niet zonder kunst-en-vliegwerk.

Maar als jij te weinig klanten hebt, dan is het heel begrijpelijk dat je dan denkt: “Nou ja, een klant is een klant, geld is geld en een half ei is beter dan een lege dop”.


Valkuil met marketing

En al die gedachten zijn waar. Daar is geen speld tussen te krijgen. Dus waarom is dat een valkuil?

Nou, het is een valkuil om een aantal redenen:


Je bent niet gespecialiseerd in de hulpvraag van de klant

Als je klant iets anders van je nodig heeft dan jij te bieden hebt, dan ben je vaak ook niet gespecialiseerd in de hulpvraag die je klant heeft. Misschien wil je klant daarom ook een lager tarief. Dat is niet onredelijk.

Maar dat heeft wel als gevolg dat jij je diensten moet aanpassen of er iets bij moet leren voor een klant die minder wil betalen dan je gangbare tarief.

De moet dus meer werk doen voor minder geld.


Kun je de klant tevreden stellen?

Het volgende punt is: je hebt niet zelf gekozen om een dienst te ontwikkelen die past bij de hulpvraag van deze klant. Of je hebt niet gekozen voor de doelgroep waar deze klant toe behoort.

De vraag is dan: kun je die klant wel tevreden stellen? Want dat is bij deze klant net zo belangrijk als bij iedere andere klant. Want mensen praten. En als ze ontevreden zijn praten ze meestal veel meer dan wanneer ze tevreden zijn.

Ook al hoort deze klant niet bij je doelgroep en ook al heeft deze klant een hulpvraag die niet echt bij je diensten past, toch moet je deze klant tevreden stellen.


Stel dat het lukt

Ik heb alle vertrouwen in jou, dus stel dat het lukt om je klant tevreden te stellen. Hij of zij geeft je zelfs een prachtige review.

Maar wat dan? Dan heb je een review van iemand die niet tot je doelgroep behoort en voor wie je iets gedaan hebt dat niet bij je diensten hoort. En goede reviews trekken mensen aan. Dus dan krijg je meer mensen die iets van je willen dat niet bij je dienstenpakket past.


Valkuilen met marketing

Een klant accepteren die niet echt bij je diensten past veroorzaakt dus:

  • dat je veel meer moet doen voor minder geld,
  • en dat je vooraf al weet dat je er geen aanbeveling aan over kunt houden waar je echt iets aan hebt,
  • misschien veroorzaakt dit negatieve mond-tot-mond reclame en tast het je geloofwaardigheid aan,
  • of het veroorzaakt dat je nog meer mensen aantrekt die niet bij je diensten passen,
  • je bouwt niets op, je verdiept je kennis niet,
  • en waarschijnlijk heb je ook geen vervolgaanbod voor deze klant.


Moet je die klant daarom laten gaan?

In de ideale situatie zou je een dergelijke klant moeten doorverwijzen naar een collega die wel een aanbod heeft dat bij de behoeften van die klant past.

Maar de situatie is niet altijd ideaal. Misschien kun je je het niet permitteren om die klant een goede doorverwijzing te geven en accepteer je hem of haar toch. Misschien heb je de omzet gewoon nodig. Als je dat wilt gaan doen, besef dan dat dit geen succes maar een verleiding is: een marketing valkuil.

Succes is als je een vooraf gesteld doel behaalt.

En lees verder in het artikel over het geven van handen en voeten aan je marketing. Want dan zie je waar je naartoe gaat als dit vaker gebeurt.


Klanten werven

Get clients now facilitator

Klanten krijgen lijkt heel moeilijk. Maar het is makkelijker dan je nu denkt.

Er zijn een paar dingen die je ervoor moet doen. En die moet je consequent doen.

Schrijf je hier in en leer wat je moet doen.


Je bent hier: Home » Marketing » Valkuilen marketing: de verleiding

GET CLIENTS NOW!™ is een handelsmerk van Wings for Business LLC, en wordt onder licentie gebruikt. www.getclientsnow.com


Valkuilen marketing: de verleiding was last modified: by


De afbeelding op deze pagina is van Cdd20.

Valkuilen marketing: de verleiding was last modified: by