Verlaten winkelwagentje

Verlaten winkelwagentje

Wist je heel veel verkopen verliest doordat je klanten hun winkelwagentje verlaten? Verlaten winkelwagentjes zorgen voor ongeveer 69% verlies aan sales. Als je hier zelfs maar een klein percentage van terug zou kunnen winnen, dan gaat je omzet direct omhoog.

Als je daar iets aan kunt doen dan kun je daar dus veel bij winnen.

Wat valt er te winnen

Volgens Mailchimp kun je met een verlaten winkelwagentje serie 34% meer orders per abonnee verwachten dan met je gewone e-mails. Dat is niet zo vreemd natuurlijk, want mensen die iets in hun winkelwagentje leggen zijn meer geïnteresseerd dan mensen naar wie je je gewone e-mails stuur.

Verlaten winkelwagentje

En je kunt iets doen aan verlaten winkelwagentjes met Mailchimp Connected Sites. Hiermee kun je je shop koppelen aan Mailchimp en daarna kun je reageren als iemand z’n winkelwagentje verlaat. Je kunt dan een opvolg e-mail sturen of een opvolg serie en proberen de verkoop alsnog tot stand te brengen.

Herinneren aan wat ze missen

Met een Abandoned Shopping Cart e-mail kun je mensen eraan herinneren wat ze missen doordat ze niet gekocht hebben. Dat kan helpen, want ze hebben je producten niet voor niets in hun winkelwagentje gelegd.

Maar besef ook dat 24% van de mensen die hun winkelwagentje verlaten zeggen dat ze dat helemaal niet gedaan hebben. Ze vertellen dat de aankoop niet lukte doordat de website crashte, of doordat de website een time out had of een soortelijke reden waardoor ze gewoon niet konden kopen.

Omdat je niet weet waarom iemand niet gekocht heeft terwijl hij wel genoeg geïnteresseerd was om producten in het winkelwagentje te leggen, denk ik dat je ook moet vragen of de aankoop misschien niet lukte en of de koper hulp nodig heeft.

Korting aanbieden

Als je de koop van het verlaten winkelwagentje erg graag alsnog tot stand wilt brengen kun je een korting aanbieden.

Maar daar zit een donkere schaduwkant aan: je leert hiermee je klanten dat het een goed idee is om iets in hun winkelwagentje te leggen en dan weg te gaan, want tja, dan kunnen ze dezelfde producten met korting krijgen. Nieuwe klanten weten dat nog niet natuurlijk, maar vaste klanten zullen dat feilloos door krijgen. Dit moet je dus wel eerst even afwegen.

Enquête

Verder kun je nog overwegen een link naar een korte enquete te sturen, want hierdoor kun je veel meer te weten komen over de oorzaken en de redenen waarom mensen het winkelwagentje verlaten hebben.

Deze link naar een enquête zou ik alleen niet plaatsen in je eerste opvolg e-mail. Dan kun je beter alsnog proberen de koop tot stand te brengen. Maar als dat niet lukt, kan het erg waardevol zijn om te weten te komen waarom het niet gelukt is.

Verlaten winkelwagentje

Maar wat je ook doet, zorg er in elk geval voor dat je dat de e-mail voor het verlaten winkelwagentje activeert zodat je in ieder geval reageert als iemand z’n winkelwagentje verlaat.

Een e-mail voor een verlaten winkelwagentje kun je maken met iedere versie van Mailchimp, maar je moet wel eerst je shop verbinden met Mailchimp.

Meer lezen

Als je meer wilt lezen over e-mailstrategie (want daar hebben nu over), ga dan naar de categorie over strategisch mailen. Maar als je meer wilt weten over hoe Mailchimp werkt, dan vind je meer van je gading in de handleiding Mailchimp.

Lees direct verder: Merge tags voor Mailchimp Automation

Verlaten winkelwagentje was last modified: by

Hier kun je meer artikelen over Mailchimp vinden

Met dank aan OpenClipart-Vectors voor de uitgelichte afbeelding.

Verlaten winkelwagentje was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.