Bijgewerkt op 2 december 2023
Verlaten winkelwagentjes zorgen voor ongeveer 69% verlies aan sales. Dat is akelig veel. Zelfs als je daar maar een klein percentage van terug kunt winnen kan dat veel schelen.
Volgens Mailchimp kun je met een verlaten winkelwagentje serie 34 maal meer orders per abonnee verwachten dan met je gewone e-mails. Dat is niet zo vreemd natuurlijk, want mensen die iets in hun winkelwagentje leggen zijn meer geïnteresseerd dan mensen naar wie je je gewone e-mails stuurt.
En je kunt iets doen aan verlaten winkelwagentjes met Mailchimp Connected Stores. Hiermee kun je je shop koppelen aan Mailchimp en daarna kun je reageren als iemand zijn winkelwagentje verlaat. Je kunt dan een opvolg e-mail sturen of een opvolg serie en proberen de verkoop alsnog tot stand te brengen.
Verlaten winkelwagentje: herinner ze aan wat ze missen
Met een Abandoned Shopping Cart e-mail kun je mensen eraan herinneren wat ze missen doordat ze niet gekocht hebben. Dat kan helpen, want ze hebben je producten niet voor niets in hun winkelwagentje gelegd.
Maar besef ook dat 24% van de mensen die hun winkelwagentje verlaten zeggen dat ze dat helemaal niet gedaan hebben. Ze vertellen dat de aankoop niet lukte doordat de website crashte, of doordat de website een time-out had of een soortgelijke reden waardoor ze gewoon niet konden kopen.
Omdat je niet weet waarom iemand niet gekocht heeft terwijl hij wel genoeg geïnteresseerd was om producten in het winkelwagentje te leggen, denk ik dat je ook moet vragen of de aankoop misschien niet lukte en of de koper hulp nodig heeft.
Korting aanbieden
Als je de koop van het verlaten winkelwagentje erg graag alsnog tot stand wilt brengen kun je een korting aanbieden.
Maar daar zit een donkere schaduwkant aan: je leert hiermee aan je klanten dat het een goed idee is om iets in hun winkelwagentje te leggen en dan weg te gaan, want tja, dan kunnen ze dezelfde producten met korting krijgen. Nieuwe klanten weten dat nog niet natuurlijk, maar vaste klanten zullen dat feilloos door krijgen. Dit moet je dus wel eerst even afwegen.
Enquête
Verder kun je nog overwegen een link naar een korte enquête te sturen, want hierdoor kun je veel meer te weten komen over de oorzaken en de redenen waarom mensen het winkelwagentje verlaten hebben.
Deze link naar een enquête zou ik alleen niet plaatsen in je eerste opvolg e-mail. Dan kun je beter alsnog proberen de koop tot stand te brengen. Maar als dat niet lukt, kan het erg waardevol zijn om te weten te komen waarom het niet gelukt is.
Activeer de e-mail voor een verlaten winkelwagentje
Maar wat je ook doet, zorg er in elk geval voor dat je de e-mail voor het verlaten winkelwagentje activeert zodat je in ieder geval reageert als iemand zijn winkelwagentje verlaat.
Een e-mail voor een verlaten winkelwagentje kun je maken met iedere versie van Mailchimp, maar je moet wel eerst je shop verbinden met Mailchimp.
Maar wat nou als je klant je abandoned cart e-mail niet opent? Het lijkt dat je mensen die je e-mail niet openen ook niet kunt bereiken. Maar dat is schijn.
Met Mailchimp kun je als volgende stap een verlaten winkelwagentje ansichtkaart sturen. Automatisch. En na 24 uur of zo stuur je een ansichtkaart om je bezoeker te bedanken voor het bezoeken van je shop. Dan ben je nog een keer onder de aandacht. En daar zet je natuurlijk ook een promo-code in. Zodat het aantrekkelijk wordt om je shop nogmaals te bezoeken.