Verlaten winkelwagentje

verlaten winkelwagentje

Wist je dat je met MailChimp heel gemakkelijk een verlaten winkelwagentje e-mail kunt maken die gaat versturen als iemand in je shop z’n aankoop niet voltooit?

Natuurlijk moet die persoon wel op je mailinglijst staan, want anders mag je niet mailen. Maar als die persoon op je mailinglijst staat, dan kun je dit wel doen. En als je dit doet neemt je omzet toe.

Service

Je moet natuurlijk wel een goede e-mail sturen. Niet pusherig, maar als service. Waarom heeft die persoon niet gekocht?

  • Werkte er iets niet in je winkel?
  • Wat er iets niet duidelijk waardoor de aankoop werd afgebroken?
  • Is er een andere reden waarom iemand bij nader inzien toch maar niet kocht?

Dit zijn vragen die je in je e-mail kunt stellen. Je kunt dan hulp aanbieden om de aankoop alsnog te voltooien.

Verlaten winkelwagentje

Mensen hebben een reden om een product in een winkelwagentje te leggen: ze willen het product hebben. Daar kun je met een workflow voor een verlaten winkelwagentje mooi op inspelen. Want MailChimp bied je de mogelijkheid om een afbeelding mee te sturen van een aantal producten die in het winkelwagentje gelegd zijn. En de prijs staat daar dan ook bij.

Webshop

Als je een webshop hebt die verbonden is met MailChimp dan zou je deze workflow kunnen gebruiken. En dat is zeker aan te raden.

Als het lastig voor je is om dit zelf te doen, dan kun je dit natuurlijk ook door mij laten doen. Een dergelijke workflow hoeft maar eenmaal gemaakt te worden en daarna gaat het vanzelf.

We spreken af wanneer die workflow moet starten: een uur na het verlaten van het winkelwagentje, of 2 uur, of 6 uur. Maar wacht niet te lang. In dit artikel uit 2013 van Marketingfacts staat dat als de e-mail binnen een uur verstuurd wordt het conversiepercentage 11% is. Na 24 uur is het nog maar 6% en na 7 dagen nog slechts 3%. Snel reageren dus.

Na het instellen van de workflow heb je er geen omkijken meer aan. MailChimp doet gewoon z’n werk vanaf het moment dat het winkelwagentje verlaten is.

Voor wie?

Voorwaarde om deze workflow te kunnen gebruiken is een webshop die verbonden is met MailChimp waardoor MailChimp weet wat er in je shop gebeurt.

MailChimp Automation

Voor dienstverleners

Zou je meer willen weten over MailChimp Automation en waar je Automation handig voor zou kunnen inzetten? Schrijf je dan in voor deze serie waarin ik je voorbeelden geef van situaties waarin Automation dé oplossing is.

automation mogelijkheden

 

Judith heeft me al een aantal keren geholpen om Mailchimp op een juiste manier in te richten. De laatste maal was het echt een ingewikkelde toestand, maar nu krijgt toch iedereen een product specifieke mail afgeleverd. En dat bewijst zich bij mij in een hoop positieve reacties van klanten :-)

Tijmen van Steeg
Over Judith de Vries

Judith de Vries online markeingSinds 15 januari 2015 ben ik door MailChimp erkend als expert op het gebied van het starten met MailChimp. Later zijn daar andere erkenningen aan toegevoegd: het geven van trainingen en het helpen met een strategie voor e-mailmarketing. Hier kun je mijn dienstenaanbod voor MailChimp vinden.

Verlaten winkelwagentje was last modified: by
Verlaten winkelwagentje was last modified: by

Auteur: Judith de Vries

Ik kan je helpen met online marketing en met de vindbaarheid van je website: SEO, MailChimp en socialmediamarketing. Erkend door MailChimp. Yoast en Hubspot gecertificeerd.