Verplichte velden: oppassen

Verplichte velden op je inschrijfformulier kunnen er de oorzaak van zijn dat je veel minder inschrijvingen krijgt dan je zou kunnen krijgen. En soms zijn ze er ook de oorzaak van dat het inschrijfformulier op je website niet lijkt te werken. In werkelijkheid is dat gelukkig niet zo.

In dit artikel het ik het over verplichte velden en over het gebruik van een inschrijfplugin in combinatie met verplichte velden. Het is zaak om op te passen met verplichte velden. Ze hebben haken en ogen die je je niet direct realiseert.

Verplichte velden zijn dwingend

Verplichte velden zijn dwingend. Ik begrijp best dat je graag een achternaam van je abonnee wilt hebben. Maar realiseer je wel dat als als iemand geen achternaam wil geven, hij of zij dit ook echt niet gaat doen.

En dat kun jij niet zien, want iemand die een verplicht veld niet in wil vullen gaat gewoon weg.

Als jij – met uitzondering van je vraag naar het e-mailadres – verplichte velden op je inschrijfformulier hebt staan, dan kun je heel gemakkelijk denken dat dit onschadelijk is, want het aantal inschrijvers dat afhaakt, daar weet je niets over.

Let op

Het is ook niet aan te raden om onverplichte velden te maken met vragen over zaken die je niet werkelijk hoeft te weten. Ook onverplichte velden zorgen ervoor dat een deel van je inschrijvers voortijdig afhaakt.

Ook dat zie je niet. Je ziet alleen de inschrijvingen binnenkomen van mensen die je vragen accepteren. Misschien vullen deze mensen niet alle velden in, maar als ze inschrijven accepteren ze wel dat je deze vragen stelt.

Je ziet niet dat er ook een heleboel mensen zijn die niet accepteren dat je vragen stelt over zaken die je eigenlijk helemaal niets aangaan. Deze mensen gaan weg en ze zijn voor jou verloren want ze komen niet terug.

Verplichte velden en plugin

Verplichte velden en een MailChimp plugin gaan prima samen. Maar evengoed krijg ik er vaak vragen over omdat de plugin niet lijkt te werken.

In dit artikel wil ik ingaan op een veelgestelde vraag over een probleem met een plugin: hij doet ’t niet.

MailChimp plugin doet het niet

Je moet natuurlijk wel een goede plugin gebruiken. Ikzelf gebruik graag

Hiermee bedoel ik niet dat andere plugins niet zouden deugen of zoiets want dat weet ik helemaal niet. Dit zijn gewoon de plugins die ik graag gebruik en ik ben er tevreden over.

Maar ook als je een goede plugin gebruikt kun je ontdekken dat hij het niet doet terwijl hij wel goed geconfigureerd lijkt te zijn. En dan kun je zo wanhopig worden dat je via Google gaat zoeken en op dit artikel komt.

Verplichte velden

Als ik op zoek ga naar de oorzaken waarom een plugin het niet doet, dan vind ik heel vaak dezelfde oorzaak:

  • op MailChimp zijn velden verplicht gemaakt
  • deze velden zijn niet opgenomen in de velden van de plugin

Verplichte velden op MailChimp zijn velden die mensen verplicht in moeten vullen. Als je die verplichte velden niet als verplicht opneemt in de velden van de plugin dan is de inschrijving niet mogelijk.

Daarom doet de plugin het dan niet.

Oplossing

De oplossing is afhankelijk van wat je wilt:

  • neem de verplichte velden op in de velden van de plugin en toon die verplichte velden dus op je website
  • of verwijder de verplichting van de velden van MailChimp

Volgende fase

Als er zaken zijn die je werkelijk erg graag wilt weten over je abonnee, vraag die zaken dan liever niet bij de inschrijving.

Als je bezoeker eenmaal abonnee is kun je hem of haar mailen en iets leuks aanbieden in ruil voor de achternaam of wat je ook maar weten wilt.

Maar doe dit niet op het inschrijfformulier want dat kost je inschrijvingen.

Makkelijker

Het kan natuurlijk ook gemakkelijker: volg een korte cursus Mailchimp op maat of overweeg je e-mailmarketing uit te besteden. Maar je kunt ook heel veel praktische tips vinden in de handleiding Mailchimp die je op deze website kunt vinden. In deze handleiding heb ik mijn beste tips verzameld.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Verplichte velden: oppassen was last modified: by
Verplichte velden: oppassen was last modified: by