Verschillen tussen nieuwsbrief en blog

Wat zijn de verschillen tussen nieuwsbrief en blog? De verschillen tussen een nieuwsbrief en een blog wil ik in dit artikel op een rijtje zetten. Hierbij ga ik het zowel over de specifieke kenmerken van een nieuwsbrief als over de specifieke kenmerken van een blog hebben. Daarna ga ik het over de verschillen hebben en dan over een handige en tijdbesparende aanpak.

Verschillen tussen een nieuwsbrief en een blog


Kenmerken van een nieuwsbrief

Ik begin met de kenmerken van een nieuwsbrief zoals waar je ‘m maakt, waar hij toe dient, of hij geïndexeerd wordt en hierdoor vindbaar is via de zoekmachine en wat de inhoud van een  nieuwsbrief is.

Kenmerk nieuwsbrief: platform

Als we het over een nieuwsbrief hebben dan bedoelen we e-mailmarketing. Een nieuwsbrief maak je meestal niet op je website. Ik zeg “meestal” omdat er uitzonderingen zijn.  Meestal maak je een nieuwsbrief ergens anders, op een andere website.

MailChimp is één van de platforms waar je een nieuwsbrief kunt maken, maar het is niet het enige platform. Er zijn er veel meer, bijvoorbeeld MailerLite. Vaak heeft een platform een gratis versie om mee te beginnen. Later, als  je lijst groeit of als je meer functionaliteiten wilt gebruiken ga je er iets voor betalen.

Kenmerk nieuwsbrief: functie

Die nieuwsbrief stuur je rond naar je adressenlijst. Dit doe je om een relatie en geloofwaardigheid op te bouwen en dit vertrouwen te bestendigen.

Doordat je een nieuwsbrief kunt personaliseren ziet die nieuwsbrief eruit als een persoonlijke nieuwsbrief, terwijl je ‘m kunt versturen naar heel veel mensen tegelijk. Hierdoor kun je via je nieuwsbrief op een persoonlijke manier contact houden met geïnteresseerden.

Op deze adressenlijst staan je klanten en mensen die zich hebben ingeschreven omdat ze geïnteresseerd zijn. Zet er verder niemand op want dan ben je aan het spammen en dan overtreed je de wet.

Kenmerk nieuwsbrief: indexatie

Nieuwsbrieven worden zelden geïndexeerd. Ze zijn dus niet vindbaar via de zoekresultaten. Je stuurt je nieuwsbrief naar geïnteresseerden die ‘m hopelijk openen en lezen en daarna gaat hij het archief in.

Mensen vinden het vaak zonde van al dat werk en vragen me dan om het archief op hun website te zetten. Dat kan, je kunt een lange lijst met titels van nieuwsbrieven op je website zetten. Maar houdt er rekening mee dat die nieuwsbrieven ook dan niet geïndexeerd worden. Door een lange lijst met aanklikbare titels op je website te publiceren doe je eigenlijk niets anders dan mensen wegsturen naar een andere website: de website waar je nieuwsbrieven staan.

Beschouw een nieuwsbrief liever als een wegwerpartikel. Iedere nieuwsbrief die je rondstuurt heeft tijdelijke waarde op het moment dat je ‘m rondstuurt, maar daarna vermindert de waarde. De inhoud van je nieuwsbrief kan z’n waarde behouden, maar er zijn betere manieren om de inhoud uit de verf te laten komen dan een archief op je website te plaatsen. Op een betere manier kom ik straks terug in het hoofdstuk over de handige aanpak.

Kenmerk nieuwsbrief: inhoud

Het woord “nieuwsbrief” is een beetje misleidend, je zou hierdoor kunnen gaan denken dat je nieuws rond zou moeten sturen en je dat niets zou moeten sturen als je geen nieuws hebt.

Dat is echter geen goede strategie. Zoals ik hierboven al zei: een nieuwsbrief dient om contact te houden met geïnteresseerden en daar heb je geen nieuws voor nodig. Sterker nog: mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in nieuws over je bedrijf. Mensen zijn geïnteresseerd je vakkennis, stuur daarom liever gratis tips rond.


Verschillen tussen nieuwsbrief en blog

Kenmerken van een blog

Een blog is een ander verhaal want een blog staat (hopelijk) op je eigen domein. Ik zeg “hopelijk” want soms zie ik een website met een blog in het menu, maar als ik het blog aanklik ga ik naar WordPress.com.

Dat kan als tijdelijke oplossing, bijvoorbeeld als je een website hebt waarbij het heel moeilijk is om een blog te installeren. Maar als permanente oplossing vind ik het een slechte oplossing. Want als het blog goed gaat presteren in de zoekresultaten dan profiteert niet je eigen domein maar WordPress.com daarvan. Probeer daarom een blog op je eigen domein te krijgen.

Kenmerk blog: functie

De functie van een blog is het aantrekken van bezoekers naar je website. Een blog is de motor van je website. Doordat je een blog hebt waar je telkens opnieuw een artikel aan toevoegt komen er steeds meer antwoorden op zoekopdrachten op je website te staan. Hierdoor gaat je website stijgen in de zoekresultaten.

Kenmerk blog: indexatie

In tegenstelling tot een nieuwsbrief wordt een blog wel geïndexeerd. De artikelen op je blog zijn vindbaar via de zoekmachines en kunnen dus ook bezoekers aantrekken.

Kenmerk blog: inhoud

Voor een blog geldt nog sterker dan voor een nieuwsbrief dat je er beslist geen nieuws op zet. Als je nieuws op je blog plaatst dan creëer je een gedateerd blog vol met oud nieuws en daar trek je geen bezoekers mee aan.

Op je blog schrijf je over je onderwerp en doordat je over je onderwerp schrijft trek je met je blog bezoekers aan.


Verschillen tussen nieuwsbrief en blog

De belangrijkste verschillen tussen een nieuwsbrief en een blog op een rijtje zodat je begrijpt waarom het geen goed idee is een nieuwsbrief te gebruiken als een blog.

Verschillen tussen nieuwsbrief en blog: doelgroep

  • Een nieuwsbrief schrijf je voor geïnteresseerden die zich hier vrijwillig voor hebben aangemeld, of voor klanten die iets bij je gekocht hebben.
  • Een blog schrijf je voor dezelfde doelgroep, maar ook voor vreemden die nog nooit van je gehoord hebben.

Verschillen tussen nieuwsbrief en blog: waarde

Zowel in een nieuwsbrief als op een blog schrijf je tips waar mensen iets aan hebben. Maar een nieuwsbrief heeft tijdelijke waarde terwijl een blog bedoeld is om jarenlang bezoekers mee aan te trekken.

Verschillen tussen nieuwsbrief en blog: indexatie

Een nieuwsbrief wordt meestal niet geïndexeerd en is daarom niet vindbaar in de zoekresultaten. Een blog wordt wel geïndexeerd en kan daarom via de zoekresultaten bezoekers aantrekken.

Handige aanpak

Het schrijven op je blog en het maken van je nieuwsbrief kosten je tijd. Content marketing kan je zelfs heel veel tijd kosten.

Hierboven beschreef ik al dat mensen daardoor vaak op het idee komen om een archief van nieuwsbrieven als een soort blog op hun website te zetten. Maar dat is een slecht idee omdat nieuwsbrieven zelden geïndexeerd worden en zelfs al zouden ze geïndexeerd worden, dan staan ze niet op je eigen domein.

De handige en tijdbesparende aanpak is daarom: doe het andersom.

  • Schrijf een goed artikel op je blog.
  • Laat dit artikel ophalen door je e-mailplatform d.m.v. een RSS-nieuwsbrief en laat het door je e-mailplatform rondsturen.

Dan heb je het voordeel dat je hetzelfde artikel niet 2x hoeft te schrijven, terwijl het wel geïndexeerd wordt en jarenlang bezoekers kan aantrekken.

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van dit systeem, kijk dan eens bij de RSS nieuwsbrief van het MailChimp startpakket. Daar kun je ook voorbeelden van RSS-nieuwsbrieven vinden. En als je hulp nodig hebt bij het opzetten van een zinvol en vindbaar blog dan kan ik je ook helpen.

Handleidingen

Als je verder wilt lezen: hier vind je een handleiding voor MailChimp en hier vind je een handleiding voor zoekmachine optimalisatie.

Categorieën: Bloggen, E-mailmarketing

Gratis tips en series over:

  • Mailchimp of MailerLite
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Marketing

Gewoon kiezen wat je hebben wilt en meenemen.

Gratis producten

Gratis producten

Verschillen tussen nieuwsbrief en blog was last modified: by

Credits

Met dank aan Geralt voor het materiaal van de kopafbeelding.

Verschillen tussen nieuwsbrief en blog was last modified: by