Bijgewerkt op 30 november 2023
Mensen vragen me vaak wat de beste dag is om te verzenden. En dan komt er daarna iets vaags als: ik heb gehoord dat ik niet op maandag moet versturen (of een andere dag, noem maar iets).
Maar bij het optimaliseren van de verzenddag moet je je realiseren dat de optimale verzendtijd onlosmakelijk verbonden is met je doelgroep: naar wie mail je? Wanneer werken die mensen? Wanneer hebben ze het druk?
Je kunt dus hier dus eigenlijk niet iets over zeggen dat voor iedereen geldt. Maar je kunt wel iets zeggen over de optimale verzenddag voor een specifieke branche. En dat doet Mailchimp.
Voor wie
Dit is een prachtige nieuwe feature, op dit moment nog in Beta. En hij is beschikbaar voor gebruikers van Mailchimp Premium en Mailchimp Standard. Maar ook voor mensen die de legacy versie gebruiken, op voorwaarde dat je de Pro-add on hebt.
Ik moet je eerlijk zeggen: ik ben erg terughoudend met adviezen om te upgraden. Want meestal lukt het ook wel zonder upgrade en vaak vind ik de extra kosten niet in verhouding staan tot wat je aan extra’s krijgt.
Maar nu begin ik daar toch aan te twijfelen, want dit is een feature waar zoveel behoefte aan is en die in combinatie met verzendtijd optimalisatie zoveel kan opleveren, dat een upgrade wel eens de moeite waard zou kunnen zijn.
Waar vind je het en hoe werkt het
In tegenstelling tot verzendtijd optimalisatie vind je verzenddag optimalisatie niet in je gewone campagnes. Je vindt dit in de Campaign Manager.

Periode instellen
In de Campaign Manager stel je een periode in. Denk bijvoorbeeld aan een week. Hiermee zeg je dat je je nieuwsbrief binnen deze periode wilt versturen.

Send Day Optimization activeren
Daarna ga je naar de volgende pagina waar je je campagne maakt. Hier moet je Send Day Optimization ofwel SDO activeren door het schuifje om te zetten.

Verzenddag optimalisatie: het resultaat

En dan komt het resultaat. Een kind kan de was doen.
Je kunt hier een dag aanklikken en kiezen voor e-mail. De weergave die je dan krijgt is een beetje anders dan je gewend bent, maar niet zo anders dat er niet mee te werken valt. In deze weergave is ook verzendtijd optimalisatie beschikbaar.
Om deze feature goed te kunnen benutten is het essentieel dat je je branche aangeeft in Mailchimp:
- Ga naar de foto links onder, of naar de eerste letter van je gebruikersnaam als je geen foto hebt neergezet.
- Kies voor Account & Billing.
- Kies nu voor Settings – Details.
- Scrol een flink stuk tot je ziet: Help us improve your stats.
Hier zit een dropdown waar je je branche kunt kiezen. En als die er niet bij staat, kies er dan eentje die er zo veel mogelijk op lijkt.