verzendtijd optimalisatie

Bijgewerkt op 16 augustus 2023

Verzendtijd optimalisatie van Mailchimp Standard en Premium

Verzendtijd optimalisatie gaat over de vragen: wat is de beste dag om je nieuwsbrief te versturen en wat is de beste tijd om ‘m te versturen? Mailchimp biedt daar hulp bij als je de legacy versie van Mailchimp gebruikt, of Mailchimp Standard of Premium. En als je Mailchimp Free of Essentials gebruikt, dan kun je dit gewoon handmatig bepalen met behulp van je statistieken.

Wat is de beste dag om je nieuwsbrief te versturen?

Als mensen me raadplegen hoor ik ze vaak aarzelend dingen zeggen als: “ik weet er niet veel van, maar ik weet wel dat je een nieuwsbrief nooit op maandag moet versturen” (of op dinsdag, vul zelf maar in).

Er zijn veel mensen die denken dat een bepaalde weekdag beter is dan andere weekdagen en dat er dagen zijn waarop beslist geen zin heeft een nieuwsbrief te versturen.

Verkeerd uitgangspunt

Volgens een onderzoek van MailerLite is het zo dat e-mails die je op dinsdag verstuurt het net ietsje beter doen dan e-mails die je op een andere dag verstuurt. En volgens datzelfde onderzoek worden e-mails die je in het weekend verstuurt minder geopend dan e-mails die je op andere dagen verstuurt.

Mailchimp doet dat anders. Mailchimp geeft een persoonlijk advies dat gebaseerd is op het doel van je e-mail en op historische data uit jouw branche.

Het doet me denken aan de vraag: als je een hamburgerkraam wilt beginnen, waar ga je dan staan? Dan krijg je allerlei verkeerde antwoorden: op de markt, bij een voetbalveld etc. Maar het enige juiste antwoord is: ergens waar mensen honger hebben.

Wat is je doel?

Dat geldt voor e-mails ook. Denk na over je doel. Als je genoegen neemt met een hoge open rate, nou volg dan het onderzoek van MailerLite en verstuur op dinsdag. Maar als het versturen van e-mails niet je hobby is en je die hamburgers graag wilt verkopen, verstuur je e-mails dan op het moment waarop mensen honger hebben.

Maandagochtend

Ikzelf verstuur mijn Mailchimp nieuwsbrieven op maandagmorgen rond 9.00 uur. Want mijn lezers hoeven geen honger te hebben, maar ze moeten wel tijd hebben. En wie begint er nou direct met werken op maandagochtend? Je gaat dan toch eerst je e-mails lezen? Of niet soms?

Verzendtijd optimalisatie Mailchimp Standard en Premium

“Let Mailchimp optimize send time for maximum engagement” is een prachtige functie voor betalende gebruikers van Mailchimp. Als je deze functie gebruikt dan weet je zeker dat je je nieuwsbrief op de gunstigste tijd verstuurt. Mailchimp gebruikt hiervoor niet alleen informatie over jouw mailinglijst: hij gebruikt alle informatie die hij heeft.

Als je je nieuwsbrief hebt gemaakt dan zie je op de pagina Confirm staan: “Let Mailchimp optimize send time for maximum engagement”.  Dat is een functie die je kunt gebruiken als je de betaalde versie van Mailchimp gebruikt.

Als je deze functie nog niet gebruikt, moet je dat zeker gaan doen, want het is een erg mooie functie.

Mailchimp database

Als je de beste verzendtijd handmatig gaat bepalen dan heb je alleen de beschikking over de tijden waarop je abonnees je nieuwsbrief geopend hebben. Meer heb je niet.

Maar als je de verzendtijd door Mailchimp laat bepalen, dan gebruikt Mailchimp veel meer gegevens. Hij gebruikt niet alleen informatie uit je eigen mailinglijst. Ook de informatie uit de mailinglijsten van andere accounts weegt hij mee. Bijvoorbeeld de informatie die hij haalt uit de mailinglijst van je concurrent.

Mensen zijn vaak op meerdere nieuwsbrieven geabonneerd. Mailchimp weet hierdoor veel meer over je abonnees dan jij zelf kunt weten. Al die informatie gebruikt hij om de optimale verzendtijd van je nieuwsbrief te bepalen als je het vakje aanvinkt bij “Let Mailchimp optimize send time for maximum engagement”.

Waar let Mailchimp op?

Allereerst: mensen die je nieuwsbrief zelden of nooit openen worden niet meegewogen bij het bepalen van de beste tijd om te verzenden. Mailchimp kijkt naar je beste abonnees die bijna altijd openen.

  • En hij kijkt niet alleen naar de tijd waarop de meeste mensen openen, hij kijkt naar de optimale verhouding tussen openen en clicks. Hij kiest dus de allergunstigste tijd.
  • Hij houdt er ook rekening mee dat er op het moment waarop de nieuwsbrief verzonden wordt altijd meer opens en clicks zullen zijn dan op andere momenten.
  • En hij houdt rekening met de resultaten van nieuwsbrieven die je eerder verzonden hebt.

Dit krijg je zelf niet voor elkaar, daarom is dit een fantastische functie. Hoe groter Mailchimp wordt, hoe meer informatie hij heeft en hoe beter hij zal weten wanneer jouw nieuwsbrief het beste verzonden kan worden.

Geldigheidsduur

Mensen veranderen en mailinglijsten veranderen ook. Mensen kunnen zich afmelden en je krijgt er nieuwe abonnees bij. Hierdoor is de optimale verzendtijd niet altijd hetzelfde. Mailchimp houdt dit allemaal bij: zijn advies voor de optimale verzendtijd is 24 uur geldig.

Ga dit gewoon eens gebruiken. Je zult zien dat je open rate en je click rate omhoog gaan. En je zult ook merken dat de optimale verzendtijd voor jouw nieuwsbrief geleidelijk aan verandert omdat de samenstelling van je mailinglijst verandert.

Een Mailchimp nieuwsbrief inplannen is een goed idee. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat je je nieuwsbrief altijd volgens een vast ritme verstuurt. Op een vaste dag en op een vaste tijd.

Het is handig om de planfunctie van Mailchimp hiervoor te gebruiken. De planfunctie is beschikbaar in alle betaalde versies van Mailchimp. Als je Mailchimp Free gebruikt kun je de verzending niet uitstellen, het is dan alles of niets.

Mailchimp nieuwsbrief inplannen met verzendtijd optimalisatie

Het is belangrijk om je nieuwsbrief volgens een vast ritme te verzenden. Je ontvangers leren hierdoor wanneer je nieuwsbrief komt. Als je goede content aanbiedt, dan gaan je ontvangers naar je nieuwsbrief uitkijken en erop rekenen dat hij komt.

En als je ontvangers gaan uitkijken naar je nieuwsbrief, dan zal hij vaker geopend worden. Daarom is het aan te raden je nieuwsbrief altijd op een vaste dag en een vaste tijd te verzenden. Dat gaat het beste als je hier de functie Schedule voor gebruikt, ook als je niet met vakantie gaat.

Je kunt een verzendtijd inplannen op hele kwartieren. Zo kun je je marketing vooraf regelen en lekker met vakantie gaan.

Benodigde tijd: 2 minuten

Op de pagina waar je je nieuwsbrief gaat verzenden zie je alle gegevens van je nieuwsbrief: naar wie je gaat versturen, de afzender, de regel die mensen in de mailbox zien en een afbeelding van je nieuwsbrief. Bovenaan deze pagina zie je 3 mogelijkheden staan:

  1. Finish later

    Dit is een optie als je nieuwsbrief nog niet helemaal klaar is en je er misschien nog iets aan wil veranderen. En deze functie gebruik je ook als je Mailchimp Free of Essentials gebruikt en je de nieuwsbrief nog even wilt bewaren om later te verzenden.

  2. Schedule

    Dit is de knop waar het om gaat als je de verzendtijd van je nieuwsbrief door Mailchimp wilt laten bepalen. Klik hier aan: Send Time Optimization en Mailchimp doet de rest.

    set up your schedule verzendtijd optimalisatie mailchimp

  3. Send

    Met deze knop kun je de verzenddatum en de verzendtijd zelf instellen.

RSS of timewarp

Maar nu: je gebruikt Mailchimp Free of Essentials en je gaat met vakantie. Het is daarom absoluut nodig dat je je nieuwsbrief vooraf klaar kunt zetten zodat hij tijdens je vakantie vanzelf verzonden wordt. Zoals je hierboven gelezen hebt kan dat niet met Mailchimp Free of Essentials. Maar er is wel een alternatief. Je kunt een RSS-nieuwsbrief klaarzetten. Want RSS kun je in iedere versie van Mailchimp plannen.

Time warp

Verwar verzendtijd optimalisatie niet met time warp. Time betekent dat de verzendtijd zich aanpast aan de tijdzone van de ontvanger. Tenzij je naar een internationaal publiek verstuurt is dat voor ons in Nederland niet interessant.


Als Mailchimp specialist en PRO partner kan ik je goed helpen met Mailchimp.

mailchimp tips

Plan voor een e-mail

Gratis plan voor een e-mail zodat je niet meer hoeft te hopen dat je e-mail iets voor je doet: je gaat dit regisseren!

Over de auteur

Scroll naar boven