Verzendtijd optimalisatie

Verzendtijd optimalisatie voor je nieuwsbrief. In dit artikel kun je lezen wat de beste dag is om een nieuwsbrief te versturen.

  • Je kunt de verzendtijd optimalisatie die Mailchimp biedt gebruiken als je Mailchimp Standard of Mailchimp Premium gebruikt.
  • Als je Mailchimp Essential of Mailchimp Free gebruikt, dan hebben we je statistieken nodig om de optimale verzendtijd te vinden.

Beste dag voor een nieuwsbrief

Als mensen me raadplegen hoor ik ze vaak aarzelend dingen zeggen als: “ik weet er niet veel van, maar ik weet wel dat je een nieuwsbrief nooit op maandag moet versturen” (of op dinsdag, vul zelf maar in).

Er zijn veel mensen die denken dat een bepaalde weekdag beter is dan andere weekdagen en dat er dagen zijn waarop beslist geen zin heeft een nieuwsbrief te versturen.


Dit is niet waar!

Het is niet waar dat er bepaalde dagen zijn die “beter” zijn dan andere dagen en het is ook niet waar dat er dagen zijn waarop je beslist geen nieuwsbrief zou moeten versturen.

De beste dag om je nieuwsbrief te versturen is de dag waarop je abonnee online is om ‘m te lezen. En welke dag dat is hangt af van je doelgroep. En nog iets scherper: het hangt af van de samenstelling van je mailinglijst.


Verzendtijd optimalisatie bij Mailchimp Free en Essential

De optimale verzendtijd van je nieuwsbrief bepalen als je Mailchimp Free of Mailchimp Essential gebruikt kan alleen handmatig.


Optimale verzendtijd

Mijn doelgroep vond het lang heel fijn om mijn nieuwsbrief op maandagochtend om 8 uur te krijgen. Nu niet meer, een deel van mijn doelgroep wil ‘m rond 11.00 uur ontvangen. Maar als jouw doelgroep uit nachtbrakers bestaat, dan kun je ‘m beter na 12 uur ’s nachts versturen.

Iedere mailinglijst heeft een eigen abonnees en geen mailinglijst is hetzelfde. Daarom kun je niets algemeens zeggen over de beste dag om te verzenden of de beste tijd om te verzenden.


Ritme

Het is wel een goed idee om een vast ritme aan te houden. Het is handig om je eerste nieuwsbrieven op verschillende dagen te versturen. Dan ontdek je snel genoeg welke dagen voor jou behoorlijk gunstig zijn en welke dagen niet.

Als je dat weet, kies dan een voor jou gunstige dag en houd je eraan. Dan gaan je lezers je nieuwsbrief verwachten en dat vergoot de kans dat ze ‘m openen.


Rapporten

Als je in je rapporten kijkt dan zie je een grafiek en die grafiek kun je zien op welk tijdstip je nieuwsbrief het meeste geopend is.

Hierbij moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat een nieuwsbrief alleen geopend kan worden als hij verzonden is. Daarom zul je rond de tijd waarop je ‘m verzonden hebt gewoonlijk een kleine piek zien in je grafieken.

Let daarom vooral ook op andere pieken in je statistieken en experimenteer. Als je je nieuwsbrief gewoonlijk om 3 uur ’s middags verstuurt en je ziet en piek om 10 uur ’s morgens de volgende dag, dan doe je iets niet goed. Ga dan eens rond 10 uur ’s morgens versturen.

Maar als je alleen een piek ziet rond de tijd waarop je verzonden hebt, experimenteer dan eens met die tijd. Stuur ‘m eens een uurtje eerder of later en kijk eens of je dan een grotere open rate krijgt. Dat is bewerkelijk want Mailchimp Free heeft geen planfunctie, maar het kan wel de moeite waard zijn.


Optimale verzendtijd

Als mensen je nieuwsbrief graag willen lezen, dan doen ze dat ook als je ‘m op een verkeerde tijd verstuurt. En je verstuurt ‘m voor een aantal mensen altijd op de verkeerde tijd.

Als mensen je nieuwsbrief niet willen lezen, dan willen ze dat ook niet als je ‘m op de optimale tijd verstuurt.

Verzendtijd optimalisatie is altijd een goed idee, maar de verzendtijd is niet de enige bepalende factor. De inhoud van je nieuwsbrief is veel belangrijker.


Verzendtijd optimalisatie Mailchimp Standard en Premium

“Let Mailchimp optimize send time for maximum engagement” is een prachtige functie voor betalende gebruikers van Mailchimp. Als je deze functie gebruikt dan weet je zeker dat je je nieuwsbrief op de gunstigste tijd verstuurt. Mailchimp gebruikt hiervoor niet alleen informatie over jouw mailinglijst: hij gebruikt alle informatie die hij heeft.

Als je je nieuwsbrief hebt gemaakt dan zie je op de pagina Confirm staan: “Let Mailchimp optimize send time for maximum engagement”.  Dat is een functie die je kunt gebruiken als je de betaalde versie van Mailchimp gebruikt.

Als je deze functie nog niet gebruikt moet je dat zeker gaan doen, want het is een erg mooie functie.


Let Mailchimp optimize send time for maximum engagement

Als je de beste verzendtijd handmatig gaat bepalen dan heb je alleen de beschikking over de tijden waarop je abonnees je nieuwsbrief geopend hebben. Meer heb je niet.

Maar als je de verzendtijd door Mailchimp laat bepalen, dan gebruikt Mailchimp veel meer gegevens. Hij gebruikt niet alleen informatie uit je eigen mailinglijst. Ook de informatie uit de mailinglijsten van andere accounts weegt hij mee. Bijvoorbeeld de informatie die hij haalt uit de mailinglijst van je concurrent.

Mensen zijn vaak op meerdere nieuwsbrieven geabonneerd. Mailchimp weet hierdoor veel meer over je abonnees dan jij zelf kunt weten. Al die informatie gebruikt hij om de optimale verzendtijd van je nieuwsbrief te bepalen als je het vakje aanvinkt bij “Let Mailchimp optimize send time for maximum engagement”.


Waar let Mailchimp op

Allereerst: mensen die je nieuwsbrief zelden of nooit openen worden niet meewogen bij het bepalen van de beste verzendtijd. Mailchimp kijkt naar je beste abonnees die bijna altijd openen.

En hij kijkt niet alleen naar de tijd waarop de meeste mensen openen, hij kijkt naar de optimale verhouding tussen openen en clicks. Hij kiest dus de allergunstigste tijd.

Hij houdt er ook rekening mee dat er op het moment waarop de nieuwsbrief verzonden wordt altijd meer opens en clicks zullen zijn dan op andere momenten.

En hij houdt rekening met de resultaten van nieuwsbrieven die je eerder verzonden hebt.

Dit krijg je zelf niet voor elkaar, daarom is dit een fantastische functie. En hoe groter Mailchimp wordt, hoe meer informatie hij heeft en hoe beter hij zal weten wanneer jouw nieuwsbrief het beste verzonden kan worden.


Geldigheidsduur

Mensen veranderen en mailinglijsten veranderen ook. Mensen kunnen zich afmelden en je krijgt er nieuwe abonnees bij. Hierdoor is de optimale verzendtijd niet altijd hetzelfde. Mailchimp houdt dit allemaal bij: zijn advies voor de optimale verzendtijd is 24 uur geldig.


Ga het gebruiken

Ga dit gewoon eens gebruiken. Je zult zien dat je open rate en je click rate omhoog gaan. En je zult ook merken dat de optimale verzendtijd voor jouw nieuwsbrief geleidelijk aan verandert omdat de samenstelling van je mailinglijst verandert.

Je kunt natuurlijk ook een AB test uitvoeren met 2 verschillende verzendtijden.

Als deze zaken ingewikkeld vindt, overweeg dan een gesprek over e-mailstrategie. En als je nog meer wilt weten, lees dan de handleiding Mailchimp.

Lees ook: Clickmap gebruiken

Verzendtijd optimalisatie was last modified: by

Verzendtijd optimalisatie: met dank aan OpenClipart-Vectors en Canva voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Bron: Mailchimp blog

Verzendtijd optimalisatie was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.