virtueel assistent inhuren

Virtueel assistent inhuren

Wat is een virtueel assistent en wat levert het op?

Een virtueel assistent is zelfstandig ondernemer die andere ondernemers op afstand ondersteunt. Vaak gaat het om secretariële ondersteuning of om ondersteuning bij online marketing. Dit levert je veel op: focus, tijd, energie, extra handen en extra vakkennis.

Virtueel Present
claudia van wezel
claudia van wezel

Claudia van Wezel: zoek je een top VA?

Zoek je een top VA? Ik heb zeer goede ervaringen met Judith de Vries VA.

Claudia van Wezel, De Groeisprong

Virtueel Assistent inhuren

Een virtueel assistent is een business ondersteuner op afstand. Daarom biedt een virtueel assistent inhuren uitkomst aan de drukke zzp’er.

Virtuele assistentie is een fijne oplossing als je te veel werk op je bordje hebt. Of te weinig kennis hebt van online tools, SEO, social media etc. En als je je liever met je vak bezighoudt en de rest wilt uitbesteden.

Als je een virtueel assistent gaat inhuren moet je eigenlijk eerst even nadenken. Want sommige virtueel assistenten kun je laten doen wat je maar wilt. Maar andere virtueel assistenten zijn gespecialiseerd. Je moet dus kijken waar jij behoefte aan hebt.

Algemene virtueel assistenten kun je allerlei soorten werk laten doen, zij hebben geen gespecialiseerde kennis. Dat betekent natuurlijk niet dat ze slecht werk leveren. Sommige van deze algemene assistenten zijn mijn beste klanten, want als er iets gedaan moet worden waar ze geen kaas van gegeten hebben, dan zoeken ze gewoon iemand die het wel weet. En zo hoort het ook.

Gespecialiseerde virtueel assistenten zijn gespecialiseerd op sommige gebieden. En op andere gebieden kunnen ze je net zo goed helpen als ieder ander, maar op die gebieden zijn ze niet gespecialiseerd. Je krijgt dan dus gewoon normaal gemiddeld werk. Ik ben een gespecialiseerde VA als het gaat om SEO, Mailchimp en MailerLite. En er zijn ook dingen die je mij niet moet laten doen. Maar dat hoor je dan wel van me en als dat nodig is zoek ik iemand voor je die daar wel goed in is.

Belangrijk bij het inhuren van een virtueel assistent is: de klik. Met een VA werk je nauw samen en zonder klik is dat voor beide partijen niet echt fijn werken.

Mijn specialisaties als virtueel assistent

De vraag is nu natuurlijk: waar kun je mij voor inzetten zodat je er echt profijt van hebt dat je een VA hebt.

Marketing automatiseren

marketing automatiseren

In de eerste plaats denk ik dan aan marketing automatiseren. En daarmee bedoel ik niet het bouwen van een funnel, hoewel dat natuurlijk wel kan.

Maar er is veel meer dat je kunt automatiseren zonder dat dit ten koste gaat van het persoonlijke contact met je klanten.

En als je dat doet, dan ga je tijd besparen op routinewerk, werk dat ook gedaan kan worden door een tool. En al die tijd kun je voor andere dingen gebruiken.

Als dit interessant voor je is, dan hoef je me echt niet permanent in te huren. Een goed gesprek over hoe je nu werkt en wat daar aan geautomatiseerd kan worden kan heel veel opleveren.


Mailchimp expert partner badge

Mailchimp

Als erkende Mailchimp expert kan ik je account voor je inrichten, zodat zelf doen gemakkelijk wordt.

Maar ik kan ook ingewikkelde automatiseringen voor je instellen. En ik kan natuurlijk ook gewoon je e-mailmarketing voor je doen. Lees meer

mailerlite expert

MailerLite

MailerLite is een platform waar je intuïtief mee werkt. Maar je kunt er ook automatiseringen maken waar je niet eens van kunt dromen.

Dan moet je wel weten hoe je dat doet. Daar kan ik je alles over vertellen en je kunt daar ook over lezen op mijn blog. Lees meer

Kennis inhuren

Kennis inhuren: dit is het grote voordeel van het inhuren van een virtuele assistent. Je voordeel is niet alleen dat je tijd bespaart. Je voordeel is vooral ook dat je kennis inhuurt. Kennis over vakgebieden waar je geen weet van hebt. Mijn klanten kunnen je daar meer over vertellen en daar kun je over lezen in de artikelen hieronder.


Waar ook erg goed in ben

Zo zijn er nog een paar dingen waar ik veel over weet:

surveymonkey

Momentive ofwel SurveyMonkey

SurveyMonkey heet tegenwoordig Momentive en het is een groot programma om enquêtes mee te maken. En het ziet er misleidend eenvoudig uit.

In werkelijkheid is dit programma gewoon ingewikkeld.

Een enquête beginnen te maken is niet zo moeilijk, maar die enquête tot een goed einde brengen is een heel ander verhaal. Het gebeurt hierdoor regelmatig dat ik een enquête die half af is mag voltooien. Meer over SurveyMonkey – Momentive.

paytium

Paytium

Paytium is een betaalformulier voor WordPress. En ik vind dit formulier geknipt voor dienstverleners die iets vooruit willen laten betalen of die hun boek willen verkopen of zoiets.

Ik vind Paytium daar zo geschikt voor omdat Paytium (vanaf de Pro versie) ook facturen kan maken. En dat past weer helemaal bij mijn enthousiasme om te automatiseren wat geautomatiseerd kan worden. Meer over Paytium lees je hier.

David de Boer: Meerdere automations in MailerLite


David de Boer

Paytium is mijn WordPress plugin waarmee mensen betalingen op hun website kunnen ontvangen. De plugin kan steeds meer, en ik merkte dat mijn gebruikers dat niet altijd doorhadden. Daarom wilde ik ze graag gericht informeren over alle mogelijkheden, maar alleen als ze daar zelf interesse in hadden.

Judith heeft voor mij een uitgebreid e-mailmarketing systeem opgezet, meerdere geautomatiseerde reeksen die ingeschakeld worden als abonnee’s interesse tonen in een bepaalde mogelijkheid van mijn product. Wil iemand bijvoorbeeld meer weten over periodieke betalingen? Dan krijgen ze geautomatiseerd een informatieve reeks daarover.

Dit heeft Judith allemaal gedaan in MailerLite, een alternatief op MailChimp wat ikzelf veel gebruikersvriendelijker vindt.

Wat ik fijn vond aan Judith is dat ze enorm zelfstandig werkt. Als er iets moest gebeuren, ging ze zelf contact opnemen met MailerLite, in plaats van dat aan mij te vragen. Daarnaast heeft ze op basis van mijn bestaande content (blogposts en de handleiding) de content geschreven voor de e-mails. Dat heeft mij enorm veel tijd bespaard.

Een aanrader!

David de Boer, Paytium

Varian: Monkey Survey Enquête

Om een goed beeld te krijgen van wat er bij onze klanten leeft en waar er nog verbeteringen mogelijk zijn hadden we het idee opgevat om Monkey Survey in te zetten als tool.
Alleen had niemand ervaring met de tool en het gebruik. Gelukkig was Judith bereid ons te helpen!

Samen hebben we de enquête door meerdere interactieve stappen geperfectioneerd en deze is nu naar alle klanten gestuurd!

Ik vond het fijn om met Judith samen te werken omdat zij continu mee dacht en het werk uit handen nam!

Varian

Ik kan natuurlijk allemaal fantastische dingen gaan vertellen over hoe geweldig ik ben, maar dat vinden wij hier in Nederland niet oké. Bovendien: Claudia weet waar ze over praat, want ik werk al sinds 2011 voor haar.

Claudia van Wezel vertelt

waarom een virtueel assistent nemen

Claudia van Wezel: Waarom een virtueel assistent nemen

Ja, waarom zou je een virtueel assistent nemen?

Als je werkt als zelfstandige merk je vaak dat je aan je eigenlijke taken niet voldoende toekomt vanwege die 1001 kleine dingetjes die steeds “ook nog” moeten gebeuren.

En al die dingetjes nemen samen heel veel tijd. En soms is het ook gewoon fijn als je een aantal taken kunt delegeren: het is niet altijd handig als je steeds duizendpoot moet zijn en therapeut en ondernemer en boekhouder en PR-vrouw en blogschrijfster en nog veel meer tegelijk.

Dat maakte dat ik een aantal jaar geleden op een webforum verzuchtte: ik zou wel een secretaresse kunnen gebruiken, maar ik kan het me niet permitteren om er één in dienst te nemen.

Virtueel assistent nemen

Dit werd opgepikt door Judith de Vries, die weldra het eerste contact met mij legde.

Ik had toen nog nooit van een virtueel assistent gehoord, maar zag direct de mogelijkheden: iemand die geen fysieke ruimte in mijn praktijk nodig heeft, maar op afstand “mijn rechterhand” kan zijn! En dit doet voor een zelf (flexibel) in te stellen aantal uren per week.

Dat was het begin van een heel vruchtbare samenwerking.

Dus: waarom een VA nemen?

Je zou een virtueel assistent moeten nemen omdat ze:

  • je handboek voor docenten kan corrigeren en redigeren
  • bijvoorbeeld vertelt dat een blog met weinig wit-ruimte niet gelezen wordt en dat mensen “door de tekst scannen”…
  • je blog kan plaatsen en je berichten op de social media kan plaatsen
  • in de agenda van alles en nog wat voor je kan bijhouden
  •  je uitlegt dat je een nieuwsbrief nodig hebt
  • en ze deze ook nog eens in elkaar kan zetten als je daar zelf geen tijd voor hebt

Omdat ze een echte “self-starter” is die het werk ziet liggen…

… en ze daarbij met je meedenkt en initiatiefrijk is

Omdat ze het je – in niet mis te verstane bewoordingen – vertelt als ze denkt dat je een misser maakt op PR-gebied of een kans laat schieten!

En, last but not least, omdat ze je op gezette tijden ook nog eens een hart onder de riem steekt! Ik kan Judith dus van harte aanbevelen! Neem een virtueel assistent! Neem Judith!

Claudia van Wezel, Praktijk de Groeisprong



Voordelen van een virtueel assistent

Dat het inhuren van iemand aan wie je werk kunt uitbesteden voordelen heeft zal duidelijk zijn. Maar ook op afstand werken heeft een aantal voordelen:

  • je hoeft je virtueel assistent geen kamer of bureau aan te bieden
  • bij het kiezen van je virtueel assistent hoef je je niet te beperken tot de directe omgeving van je kantoor
  • als je zelf vanuit huis werkt en helemaal geen kantoor hebt, kun je evengoed een virtueel assistent inhuren
  • je kunt je focussen op je echte werk in plaats van allerlei tools “uit te vogelen”
  • je hebt een paar extra rechterhanden tot je beschikking

Luister ook eens naar wat Hubert te vertellen heeft, want hij heeft me ook wel handig ingezet.

Hubert Haenen aan het woord

Waar Hubert zijn VA voor inzet

Waar Hubert zijn VA voor inzet

De meeste mensen denken dat je een techneut nodig hebt om je website op orde te houden. Zo dacht ik vroeger ook. Maar nu weet ik wel beter.

Je hebt een VA nodig, een virtueel assistent, die gewoon de dagelijkse kleine klussen kan opknappen zoals het netjes plaatsen van content, foto’s en blogs op een manier zoals bijvoorbeeld Google dat graag wil. En als je een beetje naar Google luistert dan scoor je ook hoog.

Werk stroomlijnen

Een betrokken VA configureert ook plugins en werkt ze bij, stroomlijnt je e-mailmarketing met je website en je social media: kortom ze zorgt dat je een goedlopende internet machine hebt. Ze denkt vooral ook met je mee, kan je uitdagen om actief te zijn, vertelt je wat nodig is.

Ik schrijft “ze” en ik bedoel ook ze. Ik heb het hier over Judith de Vries, “mijn” VA . Toen ik stopte met mijn restaurant zorgde ze ervoor dat alles wat daarmee te maken had op internet snel en goed “gesaneerd” werd en nu ik bezig ben met andere activiteiten helpt ze me geweldig met het vormgeven van mijn nieuwe site en vooral de structuur ervan. En als we een technische man/vrouw nodig hebben dan geeft ze dat aan.

Specialisten

Ik heb inmiddels geleerd dat de “techniek” een ding is (websitebouwers) en het echt werken met die machine een zaak van andere specialisten is, zoals “mijn” VA Judith.

Interessant is ook dat een VA als Judith door haar grote kennis ook ontzagwekkend snel werkt en dus veel doet in een korte tijd en daar ook tot op de minuut verantwoording van aflegt. Ook dat is heel plezierig.

Hubert Haenen



Misschien twijfel je nog en weet je niet zeker of zoiets misschien meer kost dan het oplevert. Kijk dan eens op de pagina reviews. Daar kun je lezen hoe anderen dit ervaren hebben.

De klik

Met een VA werk je zo nauw samen dat er beslist een klik moet zijn en de neuzen dezelfde kant op moeten staan. Als dat niet zo is, dan werkt het niet. Wanneer er een klik is en wanneer niet merken we natuurlijk pas in een videogesprek, en dan bespreken we o.a. wat ik belangrijk vind in een samenwerking wat jij belangrijk vindt in een samenwerking.

Aanleveren

We gaan bijvoorbeeld heldere afspraken maken over aanlevertijden zodat ik je opdracht voldoende aandacht kan geven.

Korte projecten

Je kunt me inhuren voor een duurzame doorlopende samenwerking. Maar VA-werk kan ook een project zijn met een kop en een start. Bijvoorbeeld een enquête maken met SurveyMonkey. Of een formulier voor je in orde maken als je daar zelf niet uitkomt, of leren hoe het moet. En je kunt me ook inhuren voor Mailchimp projecten die een duidelijke kop en een duidelijke staart hebben.

Dat zijn korte, afgeronde projecten en daarna zijn weer klaar en gaan we weer elk onze eigen weg. Als dit je aanspreekt, neem dan contact op en dan praten we verder.


Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

 

De kopafbeelding op deze pagina is speciaal voor mij gemaakt door Stef Ringoot.