Visitekaartje inzetten

Het verhaal over het visitekaartje dat op reis ging om de juiste klanten aan te trekken. En dat is iets dat visitekaartjes gewoon niet doen, zoals je waarschijnlijk heel goed weet.

Mond-tot-mondreclame is de beste reclame die er is en het is nog gratis ook! Je hebt alle belang bij mond-tot-mondreclame, het zou daarom prachtig zijn als je dit zou kunnen stimuleren. Dat blijkt te kunnen…..

We waren onze hobby aan het beoefenen: langeafstandswandelen. Wij liepen over het Pieterpad, van Pieterburen in Groningen naar de St. Pietersberg in Limburg.

Bed & Breakfast

We sliepen die nacht in een bed & breakfast annex pensionstal, ergens in Groningen. Om precies te zijn: in Wierumerschouw. Als je nooit over dit plaatsje gehoord hebt moet je even het Pieterpad gaan lopen, dan kom je er vanzelf langs.

Goed, we sliepen dus in Wierumerschouw in een bed & breakfast. En daarn liepen we weer verder. Het was een prima verblijf, we hebben het er erg leuk gehad en de service was uitstekend! Nu zou het verhaal klaar kunnen zijn.

Mond-tot-mondreclame

En als de eigenaren niet iets gedaan zouden hebben om ons te stimuleren over hun bed & breakfast te praten, dan zou het gebleven zijn bij een leuke herinnering.

De eigenaren deden echter wel iets waardoor wij over ze gingen praten. En ze deden dat op een manier die de kans dat iemand uit ons netwerk bij ze zal gaan logeren behoorlijk groot maakte.

Visitekaartje

Wat ze deden was simpel: ze gaven ons een visitekaartje mee waarop ze met pen geschreven hadden:

10% korting eerste nacht

Dat is alles wat zij gedaan hebben.

Wat deden wij

Wij liepen verder, met het visitekaartje in onze rugzak. En we spraken over de vraag aan wie we dit visitekaartje zouden geven. Het zou jammer zijn om het niet weg te geven. Bovendien: de eigenaren hadden het heel erg goed gedaan en ze waren leuk. Dus de gunfactor speelde ook mee. Wij waren tevreden klanten.

Daarom: wie in onze kennissenkring zou het beste passen bij deze accommodatie? Thuisgekomen hebben we het kaartje gegeven aan de juiste persoon. En toen we het kaartje gaven, hebben we natuurlijk verteld hoe leuk het daar was.

Een poosje later

Een poosje later waren we op een prachtige minicamping waar het naar ons idee onwaarschijnlijk rustig was: wij waren de enige gasten. We hebben de eigenaresse gesuggereerd dat het misschien een idee zou zijn om haar gasten een visitekaartje mee te geven met daarop:

10% korting eerste nacht

Dat heeft ze gedaan en wij hebben ook dit kaartje aan de juiste persoon gegeven, met ook deze keer een wervende aanbeveling.

Mond-tot-mondreclame

Wat wij hier deden laat zien waarom mond-tot-mondreclame zo goed werkt: wij hebben ons ingespannen om het kaartje te geven aan iemand die het beste bij de accommodatie paste.

Inspiratie?

Heb jij een business die het logisch maakt dat je na een poosje afscheid neemt van je klanten, maar kun je niet werken met een visitekaartje? Haal dan even alle franje van dit idee af: dit kan met een visitekaartje, maar dat hoeft niet beslist.

Als je voornamelijk online werkt en het is in jouw business dat je klanten na een poosje afscheid nemen, dan kun je overwegen om ze een kortingscode mee te geven voor een volgende keer. Over hoe je dit online kunt automatiseren heb ik een leuke workshop.

Het mooiste is als je iets geeft waar je klant zelf voordeel van heeft en wat stimuleert om over je te gaan praten en iets weg te geven. Zet je creativiteit dus aan het werk en verzin iets!

Als je geen korting kunt geven

Misschien kun je geen korting geven omdat je prijzen al zo scherp zijn dat je er nauwelijks iets aan overhoudt. En misschien denk je dat dit niet anders kan omdat je anders geen klanten krijgt. Als dit over jou gaat, lees dan het artikel over de prijsopbouw van je dienstenaanbod.

En misschien wil je geen korting geven. Dat hoeft ook niet beslist. Dit lukt ook als je een bonus geeft. En in het artikel over meer afspraken krijgen reik ik je nog een idee aan waar je geen korting en geen bonus voor hoeft te geven. Je hoeft alleen maar attent te zijn en met de klant mee te denken. Dat allemaal voorbeelden van marketing in de praktijk.

Marketing ondersteuning

Je visitekaartje inzetten is een heel simpel en gemakkelijk uitvoerbare marketingstrategie. Zo zijn er meer mogelijkheden die voor kleine ondernemers praktisch uitvoerbaar zijn. Wil je dat ik met je mee denk? Lees dan verder bij groei naar succes. 

Bronnen en credits
Visitekaartje inzetten was last modified: by