Voettekst wijzigen met behoud van links

In de voettekst van je nieuwsbrief staan je adresgegevens. Dat zie je als je je nieuwsbrief verstuurd hebt, maar als je hem maakt zie je alleen een code staan. Hetzelfde geldt voor je inschrijfformulieren. Met behulp van die rare code haalt MailChimp je adresgegevens op uit je account.

Als de voettekst van je nieuwsbrief gaat wijzigen dan heb je te maken met een aantal haken en ogen. Je kunt in conflict komen met de wetgeving rond e-mailmarketing en je kunt in conflict komen met MailChimp. Hoe dat in elkaar steekt wil ik je hier uitleggen.

Wettelijke vereisten

Als je niets aan de voettekst van je nieuwsbrief verandert voldoet hij vanzelf aan de wettelijke vereisten. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken en je hoeft ook niet te begrijpen wat die codes in de voettekst allemaal te betekenen hebben, want als je niets doet en er gewoon vanaf blijft gaat het vanzelf goed.

Afmeldlink

Het is wettelijk verplicht een afmeldlink met je nieuwsbrief mee te sturen. Een afmeldlink staat daarom automatisch in de voettekst van je nieuwsbrief. Als je de afmeldlink verwijdert dan voldoet je nieuwsbrief niet meer aan de wettelijke vereisten.

MonkeyRewards

De MonkeyRewards: dit is de badge van MailChimp. De MonkeyRewards zijn natuurlijk niet wettelijk verplicht en als je de betaalde versie van MailChimp gebruikt kun je deze verwijderen. Dit moet je niet doen door de merge tag te verwijderen. Je kunt MonkeyRewards uit zetten. Als je de betaalde versie van MailChimp gebruikt kan het echter gunstig voor je zijn de MonkeyRewards onderaan je nieuwsbrief en je inschrijfformulieren te laten staan, want dit is een affiliate-link.

MonkeyRewards en afmeldlink verwijderen

Hierboven staat al dat de afmeldlink wettelijk verplicht is en dat MailChimp het niet leuk vindt als je wel hun platform gratis wilt gebruiken, maar niet bereid bent ze hier de credits voor te geven.

  • Maar wat gebeurt er als je de wettelijk verplichte afmeldlink verwijdert en/of als je de MonkeyRewards verwijdert terwijl je de gratis versie van MailChimp gebruikt?

Wettelijk verplicht: afmeldlink

Als je de afmeldlink uit de footer verwijdert dan overtreed je de wet.

  • Ook de MonkeyRewards mag je niet verwijderen zolang je het forever free plan van MailChimp gebruikt. Je nieuwsbrief zou dan niet meer voldoen aan de afspraken die je met MailChimp hebt gemaakt.
  • Als je de betaalde versie van MailChimp gebruikt zijn de MonkeyRewards niet verplicht.

Voettekst wijzigen

Als je de footer wijzigt waardoor je nieuwsbrief niet meer aan de wettelijke vereisten voldoet of als je de footer wijzigt waardoor je nieuwsbrief niet meer aan je afspraken met MailChimp voldoet, dan zie je op de pagina Confirm een melding staan.

  • Je kunt de voettekst dan voor verzending van je nieuwsbrief herstellen.

Als je in de voettekst geknoeid hebt dan weet je waarschijnlijk niet hoe je ‘m weer kunt herstellen, maar dit heeft MailChimp heel erg gemakkelijk voor je gemaakt. Ga naar de pagina Design en sleep een nieuw footer-blok naar je nieuwsbrief. In het nieuwe blok staan alle codes kant-en-klaar waardoor je nieuwsbrief weer aan de wettelijke vereisten zal voldoen.

Extra voettekst

Als je de footer niet herstelt en je verstuurt je nieuwsbrief zonder afmeldlink of zonder verplichte MonkeyRewards, dan plaatst MailChimp een extra footer onder je nieuwsbrief.

Die extra voettekst zie je niet in de preview van je nieuwsbrief, het zal je waarschijnlijk helemaal niet opvallen.

Maar de ontvanger van je nieuwsbrief ziet ‘m wel. Die extra voettekst staat als tekstlink onder je nieuwsbrief als hij in de inbox van je abonnee ontvangen wordt.

voettekst wijzigen extra voettest

Voettekst

De links in deze extra footer zijn aanklikbaar en je nieuwsbrief voldoet weer aan de wettelijke vereisten en aan je afspraken met MailChimp. Het is dus zinloos om de inhoud van de footer te verwijderen.

Vormgeving wijzigen

Die vormgeving van je voettekst kun je natuurlijk wel wijzigen, je kunt allerlei lettertypes en -formaten kiezen, je bent vrij om je eigen kleuren te kiezen, maar de inhoud is verplicht.


Inhoud wijzigen

Sinds mei 2017 is het ook mogelijk om delen van de inhoud van de voettekst te wijzigen. Maar als je geen extra grijze voettekst wilt, ga dan heel zorgvuldig te werk.

Contactgegevens

Als je een nieuwsbrief verstuurt is het wettelijk verplicht dat je identificeerbaar bent. Daarom moet je je adresgegevens in de voettekst plaatsen als je een nieuwsbrief naar de inbox stuurt.

Je nieuwsbrief heeft twee versies: er gaat er eentje naar de inbox en er komt er eentje op de archiefpagina. Deze twee versies kunnen verschillen.

MailChimp zorgt ook dat ze verschillen. Je abonnees die je nieuwsbrief in de inbox ontvangen zien je adres. Als je nieuwsbrief op de social media gedeeld wordt dan gaat het om de versie die op de archiefpagina staat, hier is je adres niet zichtbaar.

Contactgegevens wijzigen

Tot mei 2017 was het zo dat in de voettekst altijd de merge tag van je adres moest laten staan om te voorkomen dat je een extra voettekst zou krijgen.

Dat vonden we hier in Nederland niet zo fijn, want de volgorde van een Amerikaans adres is anders dan de volgorde van een Nederlands adres.

Sinds mei 2017 houdt MailChimp hier rekening mee: je kunt de merge tag van het adres nu verwijderen en je adres in de voettekst intypen.

Daarom vind je hieronder de verschillende manieren om je adresgegevens te wijzigen. Voor alle versies van MailChimp geldt dat je zelf mag weten hoe je het doet, maar je moet er wel voor zorgen dat er een adres staat.


Adresgegeven wijzen met de merge tag

Als je deze adresgegevens via de merge tag wilt wijzigen, doe dan dit:

  • Bovenaan het dashboard staat aan de rechterkant je gebruikersnaam
  • Als je hierop klikt opent er een menu
  • Kies hier voor  Account
  • Ga daarna naar Settings

Menu bij Settings

  • Open het menu bij Settings
  • In dit menu zie je staan: Contact Information
  • Scrol hier naar beneden, tot je ziet staan: Edit Contact Information. Klik dit aan.

Nu  kun je je contactgegevens wijzigen.

  • Klik op Save om je gegevens op te slaan

Lijstinformatie

Je zou kunnen denken dat je nu klaar bent, maar dat is niet zo. Scrol nog verder naar beneden.

Onder Lists in this account zie je staan: Edit List Information

  • Ook hier moet je je contactgegevens wijzigen en dit moet je doen voor al je lijsten
  • Klik op Save om je gegevens op te slaan.

Op deze manier wijzig je zowel de adresgegevens die in de voettekst van je nieuwsbrief staan als de adresgegevens die in de voettekst van je inschrijfformulieren staan.


Adresgegevens zelf intypen

Tegenwoordig kun je je contactgegevens ook gewoon intypen in de voettekst van je nieuwsbrief zonder dat er dan direct een grijze voettekst onder geplaatst wordt.

Zorg wel dat je de afmeldlink laat staan. En als je de kosteloze versie van MailChimp gebruikt, zorg dan ook dat je de merge tag van de MonkeyRewards laat staan. Dat is het logo van MailChimp en dat is verplicht voor mensen die de kosteloze versie gebruiken.

Add us to your address book

Hier vind je hoe je de adresgegevens ophaalt met de merge tag, maar “Add us to your address book” vertaalt:

Stap 1

  • Zoek de volgende merge tag en verwijder ‘m:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|*

Stap 2

  • In plaats daarvan zet je deze merge tag neer:
*|LIST:ADDRESS|*

Stap 3

  • Vervolgens typ je in: “Voeg me toe aan je adresboek”.

Hiervan maak je een aanklikbare link waar je deze merge tag onder zet

*|LIST:ADDRESS_VCARD-HREF|*

Voeg ons toe aan je adresboek

Adresgegevens zelf intypen

Als je je adresgegevens zelf wilt intypen, doe dan dit.

Verwijder deze merge tag:

*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|*

In plaats daarvan typ je je adresgegevens in.

Zet achter je adres (op dezelfde regel)

*|END:IF|*

Het is aan te raden om ook een link neer te zetten waarmee mensen je kunnen toevoegen aan hun adresboek. Zie hiervoor stap 3 hierboven.

Als de merge tags niet werken

Als je bij een test ontdekt dat de merge tags niet werken, dan kunnen daar verschillende oorzaken voor zijn. Hier kun je vinden wat de redenen kunnen zijn waardoor de merge tags niet werken. En je vindt daar gelijk ook nog meer info over merge tags. En er staat op deze website ook een uitgebreide handleiding voor Mailchimp die je zeker verder op weg zal helpen.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor Mailchimp nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Voettekst wijzigen met behoud van links was last modified: by

Bronnen en credits

Voettekst wijzigen met behoud van links was last modified: by