Voor je kiest voor SEO

Vóór je kiest voor SEO

Vóór je kiest voor SEO zou je je eigenlijk eerst af moeten vragen waarom je kiest voor SEO als marketingstrategie. Je zou jezelf eerst een aantal vragen moeten stellen.

Vóór je kiest voor SEO

Ik vind bloggen een fijne marketingstrategie, maar vind jij dat ook leuk? Want als je dat niet leuk vindt, dan hoeft het natuurlijk niet. Er zijn ook andere marketingstrategieën die je kunt gebruiken en die misschien veel beter bij je passen.

Stel jezelf daarom de volgende vragen voor je kiest voor SEO als marketingstrategie:


Vind je het leuk om te schrijven?

SEO vraagt van je dat je heel regelmatig nieuwe content publiceert. Want als je dat niet doet, dan is je website direct veel slechter vindbaar. Dat je vaak moet publiceren is niet erg als je het leuk vindt om te schrijven. Maar als je dat eigenlijk helemaal niet leuk vindt, waarom zou je jezelf hier dan toe verplichten terwijl je ook andere keuzes kunt maken.

En als je dan toch voor SEO als marketingstrategie wilt kiezen, zou je dan het schrijven van artikelen misschien beter uit kunnen besteden aan een ghostwriter?


Kun je je gemakkelijk schriftelijk uitdrukken?

Als je er moeite mee hebt om je schriftelijk uit te drukken, dan is bloggen als marketingstrategie ook niet de beste keuze. Daar is nog wel een mouw aan te passen, want je kunt ook video’s maken die je zowel op YouTube als op je blog zet.

Maar bij die video’s moet je wel een stukje tekst plaatsen, want Google kan geen video’s kijken. Dus als je er niets bij schrijft, dan weet Google niet waar je video over gaat. En als hij niet weet waar je video over gaat, dan kan hij ‘m ook niet aanbieden als antwoord op een zoekopdracht.


Heb je moeite met de Nederlandse taal?

Als je moeite hebt met de Nederlandse taal, dan kan het ook een flinke opgave zijn om regelmatig een nieuwe blogpost te schrijven.

Maar als je dan toch beslist SEO als marketingstrategie wilt inzetten, laat je teksten dan corrigeren door iemand die hier wel heel goed in is. Misschien ken je iemand die hier goed in is. En als je niemand kent, zoek dan eens op “tekstcorrectie”.


Voor je kiest voor SEO: heb je genoeg inspiratie?

Heb je enig idee waar je over moet gaan schrijven? Want je moet keer op keer schrijven. En als je eigenlijk niet weet waar je het over moet hebben, dan kun je hier in vastlopen. Een hulpmiddel kan de website answerthepublic.com zijn.


Ben je bang om je kennis te delen?

Als je bang bent om je kennis te delen, ook dan is bloggen geen handige marketingstrategie. Want mensen komen op je website naar aanleiding van een zoekopdracht. En als je wilt dat de lezers die je aantrekt geïnteresseerd zijn in je diensten, dan moet je over het onderwerp van je diensten schrijven. Want anders kun je wel mensen aantrekken, maar dat zijn dan mensen die geen belangstelling voor je diensten hebben.


Heb je erge faalangst?

Ben je bang dat mensen je teksten niet goed genoeg vinden en je daar op afrekenen? Want als je hier last van hebt, dan zal het je erg veel stress geven om keer op keer een artikel uit je mouw te moeten schudden.


Wat verwacht je van SEO?

Ik begrijp dat je van SEO verwacht dat je website hoog in Google komt, maar heb je ook realistische verwachtingen over de hoeveelheid werk die je moet doen voor het zover is? En besef je ook dat die hoeveelheid werk niet minder wordt als je website goed scoort? Want ook dan moet je blijven bloggen.


Voor je kiest voor SEO

Vóór je kiest voor SEO moet je de antwoorden op deze vragen eigenlijk helder hebben, want als je bloggen als marketingstrategie kiest moet je er heel veel tijd in investeren.

SEO is een erg leuke en spannende strategie, maar alleen als deze strategie past bij jou als persoon én bij je omstandigheden.


Als je kiest voor SEO

Als je twijfelt of voortdurend schrijven en publiceren wel bij je past en zeker niet weet of je het op kunt brengen om al die pagina’s te optimaliseren, probeer dan eerst eens vrijblijvend of het iets voor je is.

tip

Er staat op deze website een handleiding voor beginners die SEO zelf willen doen. Dan kun je er vrijblijvend een beetje aan snuffelen. En als je het leuk vindt, overweeg dan een training SEO.

Maar als je kiest voor bloggen als marketingstrategie, kies dan alsjeblieft ook voor SEO. Want anders laat je heel veel kansen liggen en dat is zonde van je werk.

Past SEO eigenlijk niet bij je?

Als SEO eigenlijk niet bij je manier van zijn past, of niet bij je omstandigheden past, realiseer je dan dat er massa’s mogelijkheden zijn om je bedrijf in de markt te zetten. SEO is één van de mogelijkheden. Maar SEO is beslist niet de enige mogelijkheid. Lees maar eens verder op de marketingpagina. Dan zie je dat er veel meer kan dan alleen SEO.

Vrijdagmiddag SEO tips

geen technische kennis nodig

Vóór je kiest voor SEO was last modified: by

Voor je kiest voor SEO: met dank aan Mohamed Hassan voor het beeld in de uitgelichte afbeelding.

Vóór je kiest voor SEO was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.