Waar zit je doelgroep op de social media

Waar zit je doelgroep op social media?

Waar zit je doelgroep op de social media? Dit is de vraag waar ik in dit artikel op in wil gaan: waar zit je doelgroep? Want daar moet jij ook zijn.

Vóór je op de social media gaat zoeken naar relevante volgers, is het een goed idee éérst te onderzoeken op welke platforms je doelgroep in voldoende mate aanwezig is. Je kunt dit op meerdere manieren doen:

social media doelgroep: de man zonder social media
Auteursrecht afbeelding: Stef Ringoot

Welke social media mensen leuk vinden blijkt te verschillen per leeftijdsgroep. Je zou dus moeten beginnen met vast te stellen hoe je oud de mensen die je aantrekt zo ongeveer zijn. Om na te gaan hoe oud de mensen die je aantrekt zo ongeveer zijn heb je Google Analytics nodig.


Doelgroep social media: leeftijd

En als je daarmee bezig bent, ga dan gelijk na of de leeftijd van de mensen die je aantrekt zo ongeveer gelijk is aan de leeftijd van je ideale doelgroep.

Als de leeftijd van de mensen die je aantrekt heel anders is dan de leeftijd van je ideale doelgroep, dan ben je op dit moment waarschijnlijk actief op de verkeerde social media óf de teksten op je website passen niet bij de mensen voor wie je graag wilt werken.


Leeftijd op de social media

Onderzoeken naar leeftijdsgroepen op de social media zijn gebaseerd op feiten, daarom lopen ze altijd een beetje achter want de feiten van vandaag zijn nog niet bekend.

Waar je doelgroep op de social media actief is, daar moet jij ook zijn. In dit artikel kun je nagaan op welke platforms je doelgroep was in vorige jaren en waar je doelgroep nu zit. En mogelijk kun je daar een trend uit afleiden.


Andere factoren

Natuurlijk is leeftijd niet de enige belangrijke factor als je je afvraagt of je in een platform moet investeren. Het gaat er ook om wat mensen doen op een platform.


Focus

Social media zijn heel erg interessant voor je business, maar er is ook een valkuil: zorg dat je je focus niet verliest.

Zorg dat je je website op de eerste plaats blijft stellen, want je website is van jou en de verschillende social platforms zijn tijdelijk populair voor een leeftijdsgroep en dan ineens niet meer. Het kan zomaar gebeuren dat je favoriete klanten ineens naar een ander platform verhuizen. En het kan ook zomaar gebeuren dat een platform uit de gratie raakt en ineens leegloopt.

De ervaring leert dat als een social platform z’n populariteit verliest, het platform heel erg snel leegloopt. Het loopt dan zo snel leeg dat het dan te laat is om je focus te verleggen en naadloos over te stappen naar een ander platform.


Social media inzetten

Stel daarom een duidelijk doel: wat wil jij bereiken met je aanwezigheid op de social media?

Door duidelijk voor ogen te houden wat jij wilt bereiken met de social media ben je minder gevoelig voor de waan van de dag.


Waar zit je doelgroep?

Voor zakelijk gebruik doet het er niet zoveel toe welke social media jijzelf leuk vindt. Waar het om gaat is: wat levert een platform je op en waar zit je doelgroep?

Hieronder vind je een beschrijving van de verschillende platforms, een indicatie van wie daar zoal te vinden zijn en een verwijzing naar artikelen over die platforms.



Waar zit je doelgroep op social media? was last modified: by
Waar zit je doelgroep op social media? was last modified: by

Over Judith de Vries

Ik kan je helpen meer klanten te krijgen. Erkend als expert door MailChimp en MailerLite. Yoast SEO en Hubspot gecertificeerd. Licentiehouder van het 28-dagen marketingprogramma Get Clients Now!™.