waarom 1 audience in mailchimp

Waarom 1 audience in Mailchimp?

Bijgewerkt op 2 december 2023

Waarom gebruik je 1 audience in Mailchimp? Dat vraagt om een beetje uitleg want in Mailchimp is het niet vrijblijvend om alle adressen in 1 audience te zetten. Dit is echt belangrijk.

Het lijkt alsof Mailchimp hierin anders is dan andere platforms en dat is ook zo, maar op een andere manier dan het lijkt. Want bij andere platforms gebruik je gewoonlijk ook 1 lijst, maar dat zie je niet zo makkelijk. Het lijkt op andere platforms alsof je meerdere lijsten kunt gebruiken.

Structuur van een Mailchimp account

Als je goed kijkt naar de structuur van een betaald Mailchimp account waar je meerdere audiences kunt hebben dan zie je dit:

Audience 1

  • Groep 1
  • Groep 2
  • Groep 3
  • Tag 1
  • Tag 2
  • Tag 3

Audience 2

  • Groep 1
  • Groep 2
  • Groep 3
  • Tag 1
  • Tag 2
  • Tag 3


Opvallend hierbij is dat die 2 audiences in hetzelfde account zitten maar op geen enkele manier met elkaar communiceren.

Je zou in hetzelfde account dus 2 audiences kunnen hebben die toebehoren aan verschillende bedrijven. En die 2 totaal verschillende audiences die elk van een ander bedrijf zijn, hebben ook verschillende afmeldformulieren. En dit is uniek. Dat vind je niet in andere platforms.

Structuur van veel andere platforms

Bij veel andere platforms lijkt het alsof je veel meer lijsten kunt hebben, maar is helemaal niet zo. Want die structuur ziet er zo uit:

  • Account 1
    • Lijst 1
    • Lijst 2
    • Lijst 3

Als je nu goed kijkt, dan zie je dat wat bij Mailchimp een Audience is, bij andere platforms het account is. En wat bij Mailchimp groepen en tags zijn, zijn bij andere platforms lijsten.

Mailchimp heeft dus niet minder mogelijkheden dan andere platforms, maar méér mogelijkheden.

Bij Mailchimp mag je ook niet meer dan 1 account hebben, terwijl veel andere platforms het je toestaan zoveel accounts aan te maken als je maar wilt. Maar bij Mailchimp heb je ook echt genoeg aan 1 account.

Mailchimp heeft meer mogelijkheden

Mailchimp heeft dus niet minder mogelijkheden dan andere platforms, maar méér mogelijkheden. Maar dan moet je Mailchimp wel gebruiken op de manier waar het voor ontworpen is.

Dit ging in het verleden vaak fout, want je kon een onbeperkt aantal audiences aanmaken. En dat deden veel mensen ook, want dat is natuurlijk veel makkelijker dan de moeite nemen om de software die je gebruikt te begrijpen.

Maar als je Mailchimp niet gebruikt volgens het ontwerp, dan ga je meer betalen dan nodig is. Want dan heb je adressen meerdere malen in het account staan en dan betaal je ook meerdere malen voor die adressen. Gebruik je Mailchimp echter wel volgens het ontwerp, dan is Mailchimp goedkoper dan op het eerste gezicht lijkt.

Mailchimp heeft iets gedaan aan die wildgroei aan audiences waar jij nadeel van hebt en waardoor jij boos wordt omdat je hierdoor te veel betaalt. Nu kun je in een gratis account niet meer dan 1 audience hebben. In betaalde accounts kun je wel meer audiences hebben, maar ook dan heb je ze zelden nodig. En voor je gaat upgraden denk je waarschijnlijk eerst even na, terwijl in het verleden een nieuw audience aanmaken de makkelijkste weg was.

In dat ene audience kun je indelingen maken zoals je dat in andere platforms met verschillende lijsten doet. Dus je hebt gewoon genoeg aan dat ene audience.

Aantal afmeldformulieren

Hoeveel verschillende audiences je bij jouw platform kunt gebruiken kun je zien aan het aantal afmeldformulieren. Bij Mailchimp heeft ieder audience een eigen afmeldformulier waaraan je kunt zien dat het verschillende adressenlijsten zijn die niet met elkaar communiceren.

Maar bij bijvoorbeeld MailerLite is er 1 afmeldformulier voor alle groepen in het account.

Voordelen van 1 audience bij Mailchimp

Omdat Mailchimp op deze manier in elkaar steekt, is het sterk aan te raden om je adressen ook echt in 1 audience te verzamelen en te bewaren. Want anders mis je de voordelen van Mailchimp.

Je statistieken

Een groot voordeel van alles op dezelfde lijst is dat iedere abonnee 1 profiel heeft. In dat profiel kun je de activiteit van je abonnee zien, de opens en de clicks, alles. Je weet dan wat je abonnee doet en waar je abonnee wel of niet in geïnteresseerd is.

Dat voordeel vervalt zodra je meerdere audiences gaat gebruiken. Want een abonnee die op meerdere lijsten staat heeft ook meerdere profielen. En dus ook meerdere tijdlijnen waarop de activiteit geregistreerd staat.

Terwijl het aan de andere kant juist heel erg gewenst is dat een abonnee 2 verschillende profielen en 2 verschillende activity feeds heeft als je 2 verschillende bedrijven hebt.

Segmenten

Als je een nieuwsbrief wilt gaan versturen naar een segment van je lijst, dan is het essentieel dat alle adressen in hetzelfde audience staan. Want als dat niet zo is, dan horen sommige adressen misschien bij een segment, terwijl ze daar niet in zitten omdat sommige gegevens in een ander audience staan.

Een nieuwsbrief voor iedereen

En wat te doen als je een nieuwsbrief naar iedereen op je lijst wilt versturen? Als je adressen dan op verschillende lijsten staan, dan moet je een heleboel kopieën van je nieuwsbrief maken om dezelfde nieuwsbrief naar al die lijsten te kunnen versturen.

Maar dan heb je nog een probleem: als sommige mensen op meerdere lijsten staan, dan krijgen ze ook meerdere nieuwsbrieven en dat zullen ze niet echt fijn vinden.

Inactieve abonnees

Met adressen die verspreid staan over verschillende lijsten is het erg moeilijk om te bepalen welke adressen inactief zijn en welke niet. Want een adres kan op de lijst inactief zijn, maar juist heel erg actief op de andere lijst.

Op deze manier heb je dus gewoon geen overzicht en geen helder beeld van wat je abonnees doen. En dan kun je dus ook niet uit je e-mail marketing halen wat er in zit.

Daarom: als je Mailchimp gebruikt, gebruik het platforms dan ook op de manier waarvoor het gemaakt is: alle adressen in hetzelfde audience. Ga niet upgraden met als doel meer lijsten tot je beschikking te krijgen, want van meer lijsten heb je meer last dan gemak.


Ik ben een Mailchimp PRO partner en ik kan je uitstekend helpen al je adressen in hetzelfde audience te zetten, terwijl je ze toch kunt mailen alsof ze op een aparte lijst staan. Hier kun je een compleet overzicht van mijn diensten voor Mailchimp vinden.

2 gedachten over “Waarom 1 audience in Mailchimp?”

  1. Hoi Judith,

    Dank voor je heldere uitleg. Ik heb 2 verschillende websites, dus verschillende doelgroepen, verschillende aanmeldformulieren en geen mailadressen die waarschijnlijk op beide lijsten staan. Dan zijn 2 of meer audiences toch juist handig of eigenlijk een must? En in welke upgrade zittende meerdere audience – mailchimp is daar niet helder over.

  2. Als je 2 websites hebt met verschillende doelgroepen dan is het handig als je 2 audiences gebruikt, omdat je dan ook 2 verschillende afmeldformulieren hebt. Je kunt dan upgraden naar Mailchimp Essentials, daar kun je 3 audiences aanmaken.

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven