Waarom een RSS nieuwsbrief

Waarom een RSS nieuwsbrief? Dit is een vraag die ik in dit artikel zal proberen te beantwoorden want er zijn een aantal goede redenen te noemen waarom mensen kiezen voor een RSS nieuwsbrief.

Ik merk vaak als ik het heb over een RSS nieuwsbrief, dat mensen dit verwarren met een RSS feed en dan bij voorbaat al “nee” zeggen, zonder te weten wat een dergelijke nieuwsbrief voor voordelen heeft en zonder er ooit eentje gezien te hebben.

Opzien tegen het technische werk

Mensen die een RSS nieuwsbrief bij me bestellen zijn bijna altijd mensen die erg opzien tegen het “technische werk” dat erbij komt kijken als je telkens opnieuw een nieuwsbrief maakt. Dat is geen slecht idee, want e-mailmarketing is ook een hoop werk.

Het laten maken van nieuwsbrieven kun je natuurlijk ook uitbesteden, maar dat brengt kosten met zich mee en als je net start met je bedrijf kan dit mogelijk een obstakel zijn.

De reden om voor een RSS nieuwsbrief te kiezen is dan het gemak.

Tijdbesparing

Maar er zijn ook mensen die prima in staat zijn om zelf een nieuwsbrief te maken en die toch kiezen voor een RSS nieuwsbrief. Deze mensen doen dat omdat ze het druk hebben.

Als je het erg druk hebt is een RSS nieuwsbrief een tijdbesparende oplossing. Dit type nieuwsbrief maakt zichzelf en verstuurt zichzelf, dus wat wil je nog meer? Besef dat je 13 werkdagen per jaar kunt besparen als je eens per week een blogpost plaatst en rondstuurt via je nieuwsbrief.

Personalisatie

Er is een nog een reden waarom je voor RSS zou kunnen kiezen. Deze reden hoor ik zelden, terwijl ik denk dat dit de allerbeste reden is: personalisatie.

Bij personalisatie denk je misschien aan de voornaam van je abonnee boven je nieuwsbrief. Dat is beslist een goed idee, maar als ik een nieuwsbrief krijg over onderwerpen die me niet interesseren dan helpt het niet als mijn voornaam erboven staat. Ik voel me dan niet aangesproken omdat de inhoud niet bij me past.

Gewone nieuwsbrief

Als je handmatig een gewone nieuwsbrief maakt, dan is het wel mogelijk om bepaalde delen van de tekst wel naar abonnee A te sturen en niet naar abonnee B, maar dat is moeilijk en ingewikkeld. Je kunt dan een globale indeling maken, maar hoe meer onderwerpen je hebt, hoe ingewikkelder het wordt.

RSS nieuwsbrief

Met een RSS nieuwsbrief kan dat wel heel eenvoudig. Als je kiest voor een RSS nieuwsbrief dan kun je je abonnees zelf hun abonnement laten samenstellen. Je kunt dan bijvoorbeeld voor iedere categorie op je blog een nieuwsbrief maken. Het maken van die nieuwsbrieven kost je eenmalig tijd.

Als je wilt dat je RSS nieuwsbrief er goed uitziet kost die eerste nieuwsbrief je meer tijd dan de tijd die je anders nodig zou hebben om 1 nieuwsbrief te maken. Als alle andere nieuwsbrieven die je voor andere interesses wilt maken dezelfde lay-out hebben dan zijn die andere nieuwsbrieven heel snel klaar.

Toevoegingen

Wat mensen vaak niet weten is dat je – naast je blogpost – ook teksten kunt toevoegen aan een RSS nieuwsbrief. Je hoeft je niet te beperken tot het rondsturen van je blog. Je kunt een stukje over jezelf toevoegen, je kunt aanbiedingen toevoegen, dat is allemaal gewoon mogelijk.

Persoonlijke e-mails

Als je over een aantal verschillende onderwerpen schrijft en écht gepersonaliseerde e-mails wilt sturen, dan is dat haast niet te doen zonder RSS.

Daarom zijn het niet de minsten die RSS nieuwsbrieven rondsturen. Bijvoorbeeld Hubspot stuurt echt persoonlijke e-mails rond die precies gaan over de onderwerpen waar je in geïnteresseerd bent. En verder vallen ze je niet lastig.

Als dit je aanspreekt en je zelf ook graag echt persoonlijke e-mails wilt gaan sturen, lees dan hier verder bij de workshop RSS. Dit is dé manier om achter de schermen perfect te regisseren welke content je naar iedere abonnee stuurt.

Je schrijft over één onderwerp

Mogelijk denk je dat jij over één onderwerp schrijft. Ik schrijf ook over één onderwerp: inbound marketing. Maar toch heb ik een indeling gemaakt om het voor mijn abonnees mogelijk te maken zich af te melden voor de onderwerpen waarin ze niet geïnteresseerd zijn. Ik heb er toch helemaal geen belang bij om mensen nieuwsbrieven te sturen over onderwerpen waar ze niet in geïnteresseerd zijn?

Nadelen RSS

Dit verhaal zou niet compleet zijn als ik niet ook de nadelen van RSS zou noemen. Zijn er nadelen? Ja, er zijn milde nadelen.

Herkenbaar

Een mild nadeel is dat dat de inbox van de ontvanger herkent dat het een RSS nieuwsbrief is. Hierdoor heb je 100% zekerheid dat je nieuwsbrief binnen zal komen in de reclamefolder (of zoiets, afhankelijk van het type inbox van de ontvanger). Maar een gewone nieuwsbrief komt ook bijna altijd binnen in een reclamefolder. Dus het valt mee met dit nadeel.

Verzendtijd optimalisatie

Een ander mild nadeel geldt alleen voor mensen die de betaalde versie van MailChimp gebruiken. Als je de betaalde versie van MailChimp gebruikt heb je de mogelijkheid om de verzendtijd van je nieuwsbrief door MailChimp te laten optimaliseren. Dit geldt niet voor een RSS nieuwsbrief.

Dat vind ik een beetje jammer, want bij de betaalde versie van MailChimp heb je een prachtige mogelijkheid om de verzendtijd te laten optimaliseren en dan kun je die mogelijkheid niet gebruiken. Helaas.

Deze nadelen weerhouden mij er niet van om RSS nieuwsbrieven te gebruiken in situaties waarin dat handig is.

checklist voor nieuwsbrieven

Checklist voor nieuwsbrieven

Een checklist waardoor het maken van je nieuwsbrieven veel gemakkelijker gaat en je er zeker van kunt zijn dat je niets vergeet voor je op de verzendknop klikt.

In deze checklist noem ik de punten die je beslist moet controleren. En sommige van deze punten zouden wel eens nieuw voor je kunnen zijn.

Je kunt deze checklist hier gratis ophalen.

mailchimp logo

Waarom een RSS nieuwsbrief was last modified: by
Waarom een RSS nieuwsbrief was last modified: by

2 reacties op “Waarom een RSS nieuwsbrief

  1. Hallo Samula, een RSS nieuwsbrief is een nieuwsbrief die zelf de inhoud van je nieuwste blogpost ophaalt en die zichzelf verstuurt volgens een door jou ingesteld schema. MailChimp gaat de dag voordat de verzending gepland is naar je blog. Hij kijkt daar of je iets nieuws hebt gepubliceerd. Als dat zo is dan neemt hij de inhoud mee, hij zet de inhoud in je nieuwsbrief en daarna verstuurt hij je nieuwsbrief. Als je niets gepubliceerd hebt gaat hij gewoon weer weg. En dan komt hij weer terug bij de volgende geplande publicatiedatum.

  2. dag Judith,

    de vraag die hier voor mij aan vooraf gaat is: wat is een RSS nieuwsbrief en wat is het verschil met een gewone mailchimp nieuwsbrief.
    Geen idee namelijk

Reacties zijn gesloten.