Home » Blog » Marketing voor dienstverleners » Warm bellen om klanten te krijgen
warm bellen om klanten te krijgen

Warm bellen om klanten te krijgen

Geschatte leestijd: 5 minuten

Warm bellen om klanten te krijgen

Je kunt warm bellen om klanten te krijgen, heb je daar wel eens aan gedacht? Warm bellen kan een erg goede manier zijn om zakelijke contacten te stimuleren, maar er zitten wel een paar haken en ogen aan. En er zijn ook een paar valkuilen.

Wat is warm bellen?

Warm bellen betekent dat je gaat bellen met mensen die je kent. Als je bedrijf al een poos bestaat kunnen dat je voormalige klanten zijn. Dat is een interessante manier om klanten op te volgen zodat je ze iets nieuws kunt verkopen. Want aan voormalige klanten verkoop je veel makkelijker dan aan nieuwe klanten. Gewoon omdat ze je al kennen en ervaring met je hebben. Maar dan moet je deze zakelijke klanten wel stimuleren natuurlijk.

Maar ook als je bedrijf nog maar net bestaat kan warm bellen een interessante mogelijkheid zijn.

Als je bedrijf net bestaat

Als je bedrijf net bestaat en je nog geen klanten hebt, dan is het moeilijker om relevant warm bellen. Want de meeste mensen in je vrienden- en kennissenkring zullen het waarschijnlijk niet in zich hebben om klant bij je te worden.

Maar evengoed kun je ze bellen, want je kunt ze vertellen wat je doet (dat is gelijk een goede oefening, begrijpen ze wat je doet, vertel je het helder genoeg?) en je kunt ze vragen of ze mensen kennen die tot jouw doelgroep behoren. Vraag ze gewoon om hulp.

Ze kennen geen mensen uit je doelgroep

Als ze geen mensen in jouw doelgroep kennen is dat jammer, maar er is dan geen man overboord. Want nu weten ze wel wat jij doet. Dus als ze iemand tegenkomen die wel bij je doelgroep behoort, dan denken ze misschien aan je. En als ze niets vertelt, dan weet je zeker dat ze niet aan je denken. Maak het dus mogelijk.

Ze kennen wel mensen uit je doelgroep

En als ze wel mensen uit je doelgroep kennen, dan wordt het interessant. Je kunt je vriend dan vragen om je te introduceren. Een introductie is een fijne manier om ergens binnen te komen.

Het leukste is natuurlijk een persoonlijke kennismaking. Maar als dat niet kan is het ook behulpzaam als je vriend zijn kennis wil bellen om je te introduceren.

En denk ook eens aan je social media kanalen. De mensen die jou volgen zijn op de een of andere manier in je geïnteresseerd. Dus bel ze eens om kennis te maken!

frans wilms leiderschapsdomeinen

Frans Wilms: Heel bruikbaar

Judith voorziet me iedere keer weer opnieuw met voor mij verrassende marketing inzichten, die ik zó kan gebruiken in mijn dagelijkse praktijk. Ze weet strategie en de praktijk van alledag fantastisch met elkaar te verbinden. No-nonsens, strategisch én praktisch en dat met een positieve opgewekte instelling, waardoor het tegelijkertijd luchtig blijft. En ook fijn: ze …

Frans Wilms: Heel bruikbaar Lees meer »

Wetgeving warm bellen

  • Telefonische acquisitie bij particulieren en zzp’ers is per 1 juli 2021 opt-in. Dat betekent dat mensen eerst toestemming moeten geven voor je ze mag bellen. Daarom is het niet alleen behulpzaam als je vriend je wil introduceren, het is ook echt nodig dat je vriend voor jou om toestemming vraagt om zijn kennis te mogen bellen.
  • Voormalige klanten mag je bellen, maar daar is een grens aan. Hoe lang dit mag is vaag. Maar als je gewoon rekening houdt met de levensduur van je product of dienst, dan zul je dit niet snel fout doen.
  • En je telefoonnummer moet zichtbaar zijn, je mag niet anoniem bellen.

Lees het eventueel even zelf na op Ondernemersplein.

Toestemming bij warm bellen

Nu even goed nadenken:

Je mag beslist een vriend van een vriend bellen, maar dan moet het wel over vriendenzaken gaan. En dat was je nou net niet van plan, je wilde gaan praten over je business. En je kent de kennis van je vriend niet. Dat betekent dat je lauw aan het bellen bent naar de kennis van je vriend. Lauw omdat de kou eraf is doordat je een introductie hebt.

Als je vriend je echt fysiek gaat introduceren (samen koffiedrinken) dan hoef je je verder geen zorgen te maken over toestemming. Maar als je vriend je alleen het telefoonnummer van zijn kennis geeft dan is dat vanaf 1 juli 2021 niet meer genoeg. Ook kijken in het bel-me-niet register is niet genoeg.

Je moet dus correct handelen om niet conflict met de wetgeving te komen. Maar dan kun je dit gewoon doen.

  • Bedrijven mag je gewoon bellen.
  • Maar zzp’ers en particulieren mag je alleen bellen als je toestemming hebt.

Het vervolg

Het zal niet snel gebeuren dat iemand die je op deze manier leert kennen direct klant wordt na je telefoontje. Het zou fijn zijn als dat wel zo was, maar zo gaat dat gewoonlijk niet. Je zult nog een paar keer moeten bellen.

Dus vraag netjes of je over een poosje nog een keer mag bellen en daarom z’n telefoonnummer mag bewaren. Noteer wanneer je die rechtstreekse toestemming hebt gekregen. En zo ontstaat er geleidelijk aan een lijst met telefoonnummers van mensen die relevant zijn voor wat jij doet.

Elk nieuw nummer dat je krijgt zet je op je lijst en je werkt die lijst telkens opnieuw van boven naar beneden af. Doordat je regelmatig van je laat horen zul je op termijn zeker klanten krijgen. Vind je dit allemaal veel te eng? Dan kan het enorm helpen als je een telefoontraining volgt. Hier kun je een goede telefoontrainer vinden. Want alles is te leren.


Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen je marketing vorm te geven.

Hoe werkt online marketing

Online marketing is natuurlijk niet hetzelfde als af en toe iets op social posten. In deze download leg ik je uit hoe online marketing werkt.

En dan weet je ook waarom jouw online marketing niet werkt en daar kun je dan iets aan doen.

Gepubliceerd op: 15-2-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 5-11-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?