Bijgewerkt op 13 november 2023
Wat heeft Mailchimp Essentials te bieden? Mailchimp Essentials is een simpele upgrade. Voor deze upgrade zou je kunnen kiezen als je nu Mailchimp Free gebruikt en hier te veel contacten voor verworven hebt. Op deze pagina lees je wat je vanaf Mailchimp Essentials extra krijgt zodat je kunt bepalen of dit het is wat je zoekt en of deze upgrade in jouw situatie de beste keuze is.
Je zou verwachten dat je met Mailchimp Essentials het minimale krijgt dat je nodig hebt voor e-mailmarketing, maar naar mijn idee is dat niet zo. Ik vind Essentials een prima upgrade als je moet upgraden omdat je te veel contacten hebt. En als je dit daarom doet krijg je ook een aantal dingen die je beter niet zou kunnen gebruiken of die je helemaal niet nodig hebt.
Wat heeft Mailchimp Essentials te bieden
Je kunt 3 gebruikers aanmaken in 2 verschillende rollen. Die rollen zijn de rol van Owner en de rol van Admin. En als je mij in je account toe zou willen laten om je ergens mee te helpen, dan tel ik niet mee voor deze rollen.
Dat je meerdere gebruikers aan kunt maken vind ik erg nuttig. Als je een klein bedrijf hebt en niet alles helemaal zelf doet, kun je ontdekken dat je meerdere ingangen naar het account nodig hebt.
Vaak gaan mensen dan het wachtwoord delen (mag niet van Mailchimp) maar dat is niet echt veilig. Met een upgrade naar Mailchimp Essentials kun je 2 extra gebruikers in het account hebben en dat is meestal gewoon genoeg. En zo doe je het op een veilige manier.
2 rollen
Met deze rollen ben ik het niet helemaal eens. Het leuke van rollen is dat je mensen de rechten kunt geven die precies passen bij wat ze moeten doen. Niets meer en niets minder.
Maar de extra gebruikers die je in Mailchimp Essentials kunt aanmaken, hebben de rol van Admin. En een Admin kan alles, zelfs adressen downloaden en de eigenaar van het account wijzigen. Dat vind ik een beetje te veel mogelijkheden voor iemand die bijvoorbeeld alleen een nieuwsbrief voor je hoeft te maken.
Het probleem dat ik hierbij zie, is dat als een account gehackt wordt, de dader meestal een bekende is. En is op deze manier wel erg makkelijk. Maar het is in elk geval een veiligere situatie dan wanneer je je wachtwoord deelt.
Mailchimp Essentials: 3 Audiences
In Mailchimp Essentials kun je 3 audiences aanmaken. Misschien denk je nu: “Ha fijn, dat is precies wat ik nodig heb”. Maar als je dit denkt dan is dat waarschijnlijk een vergissing die je maakt doordat je niet goed weet “hoe het moet” met Mailchimp.
3 audiences heb je eigenlijk alleen nodig als je 3 bedrijven hebt. In andere gevallen zijn er bijna altijd betere oplossingen dan 3 audiences.
Ikzelf denk vaak dat 3 audiences voor 1 bedrijf eerder een straf dan een oplossing is. Als jij denkt dat 3 audiences de oplossing voor is of eigenlijk nog veel te weinig voor jouw bedrijf is, maak dan eens een afspraak met me want dan kun je in plaats van te upgraden naar Essentials beter een cursus over groepen, segmenten en tags volgen. Dan leer ik je hoe je met Mailchimp kunt werken terwijl je alle adressen in 1 Audience hebt staan.
AB-testen
De gedachten van Mailchimp zijn soms ondoorgrondelijk. Dat blijkt maar weer, want waarom de AB-test in het Essentials pakket is gedaan, is mij een raadsel.
AB-testen kan enorm helpen om je resultaten te verbeteren. Maar daar heb je wel voldoende adressen voor nodig: 5000 per testgroep. En als je niet zoveel adressen hebt, dan kun je beter een splitrun voor een kleine mailinglijst doen en daar heb je Mailchimp Essentials niet voor nodig.
En als je wel 5000 abonnees per testgroep tot je beschikking hebt, waarom wil Mailchimp je dan Essentials kopen? Het lijkt me dat als je zoveel abonnees hebt, je Mailchimp Premium zou moeten gebruiken.
Maar de AB-test zit in het Essentials pakket dus je hebt ‘m tot je beschikking. Ik raad je aan om ‘m niet te gebruiken als je niet genoeg abonnees voor je testgroepen hebt, want je krijgt onbetrouwbare resultaten. In deze categorie over een kleine mailinglijst kun je lezen welke mogelijkheden je wel kunt gebruiken om te testen.
Customer Journey
Je krijgt ook een klein stukje van de Customer Journey (Automation). Je krijgt 4 journey points. Dat is niet hetzelfde als 4 e-mails, want de tijd die je tussen 2 e-mails wilt hebben is ook een journey point. Hierdoor kun je 2 e-mails verzenden met de Customer Journey in Mailchimp Essentials.
Je kunt geen vertakkingen maken, want het journey point if/else is niet beschikbaar in Mailchimp Essentials. Maar 2 e-mails is wel genoeg om bijvoorbeeld een welkom e-mail te sturen met nog een e-mail er achteraan.
Wat Mailchimp Essentials te bieden heeft
Mailchimp Essentials vind ik daarom een prachtige oplossing als je door succes uit Mailchimp Free gegroeid bent en gewoon verder wilt gaan zoals je deed. Maar als je meer met Mailchimp wilt doen, dan ben je veel beter af met Mailchimp Standard. Want dan krijg je wel alles wat je nodig hebt om te doen wat je wilt.
Als ik met mensen praat over de reden waarom ze willen upgraden naar Mailchimp Essentials, dan is de reden vaak dat je dan meer Audiences hebt. Als dat ook jouw reden is, maak dan alsjeblieft eerst kosteloos een afspraak met me zodat we kunnen inventariseren of dit echt een goede oplossing voor je is of dat je veel beter af bent met een cursus.