Home » Blog » E-mailmarketing » E-mailstrategie » Wat is AB testen met e-mails
wat is ab testen

Wat is AB testen met e-mails

Geschatte leestijd: 4 minuten

Wat is AB testen met e-mails

Bij een een AB test kies je eerst een klein verschil tussen je e-mails:

  • je kiest 2 verschillende titels
  • of je verstuurt ze op 2 verschillende tijden
  • of je stuurt de ene e-mail namens je bedrijf en de andere namens jezelf
  • en kunt zelfs de inhoud compleet laten verschillen

Het doel hiervan is dat je wilt weten welke nieuwsbrief het beste presteert. Je stuurt daarom beide versies naar een klein percentage van je abonnees. Dat is je test groep. Dan wacht je een poosje en daarna stuur je de nieuwsbrief die het beste gepresteerd heeft naar de rest van je abonnees.

Meestal stuur je 10% naar groep A en 10% naar groep B en 80% naar de rest. Maar je kunt natuurlijk ook met andere percentages werken.

AB-testen: is je lijst groot genoeg?

In alle gevallen moet je rekening mee houden dat je mailinglijst groot genoeg moet zijn voor een AB test. Als je lijst niet groot genoeg is, dan kun je die test wel uitvoeren, maar dan krijg je onbetrouwbare resultaten.

Hier kun je een voorbeeld zien van een test die niet goed is uitgevoerd: te kleine groepen en de tijd tussen de test e-mails en de rest van de e-mails was te kort.

ab test groepen te klein
Te kleine groepen voor een betrouwbare AB test

Je ziet hier 2 groepen van elk 99 abonnees. De bedoeling was dat de versie met de hoogste open rate naar de rest van de abonnees zou gaan.

  • Versie A heeft een open rate van 20,41% en een click rate van 1,02%.
  • Versie B heeft een open rate van 14,14% en een click rate van 0%.

Je zou dus denken dat versie B zou worden aangewezen als de verliezer. Maar versie B is aangewezen als de winnaar.

Dat komt in dit geval doordat de test veel te weinig tijd gekregen heeft. Toen die tijd voorbij was, kwam versie B als beste uit de bus. Maar daarna zijn er nog andere testadressen geweest die geopend hebben. Waardoor na verloop van tijd duidelijk werd dat eigenlijk versie A de winnaar is. Maar toen was de rest van de e-mails al verstuurd.

Onbetrouwbare resultaten kunnen als gevolg hebben dat je niet de winnende nieuwsbrief naar de rest van je abonnees stuurt, maar de verliezende nieuwsbrief! Dat wil je natuurlijk niet.

Hoe dan wel?

De vraag is natuurlijk: hoe moet het dan wel?

Nou, als je een werkelijk betrouwbare test wil uitvoeren, dan moet je minimaal 5000 abonnees hebben in iedere testgroep. En als je een test wilt doen waarbij 10% versie A krijgt en 10% versie B krijgt en 80% de rest krijgt, dan betekent dit dat je heel veel abonnees moet hebben. Minimaal 50.000.

Als je – net als de meeste bedrijven – zoveel abonnees niet hebt, dan heb je niets aan een AB test. Nog sterker: in het voorbeeld hierboven kun je zien dat je dan zelfs nadeel kunt hebben van een AB test.

Alternatief voor AB-testen met e-mails

Als je niet genoeg adressen hebt om een betrouwbare AB-test uit te voeren, dan kun je dit oplossen door een splitrun uit te voeren.

Juist als je net begint met e-mailmarketing en je lijst nog moet groeien, juist dan heb je veel informatie nodig over hoe je het doet, want daar moet je van leren. Dat kun je doen door je lijst te splitsen. Je stuurt dan nieuwsbrief A naar 50% van je lijst en je stuurt nieuwsbrief B naar de andere 50% van je lijst. En de resultaten analyseer je.

En als je MailerLite gebruikt en een kleine lijst hebt, dan kun je Auto Resend kiezen.

Als je lijst groot genoeg is om 5000 abonnees in elke groep te zetten, dan kun je een echt betrouwbare AB-test uitvoeren.

Hier lees je hoe je dit doet als je Mailchimp gebruikt. En als je lijst echt heel erg groot is, dan kun je ook multivariate testen met Mailchimp Premium.

Zowel door Mailchimp als door MailerLite ben ik erkend als e-mail specialist.

groeiversneller

De groeiversneller van je lijst

Hoe je een “weggever” maakt die converteert zodat je inschrijvingen krijgt van echt geïnteresseerde mensen.

Gepubliceerd op: 22-2-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-10-2022

Judith minicursus MailChimp

Judith de Vries

E-mail specialist

Mailchimp expert en MailerLite expert