Je bent hier: Home » Blog » Zoekmachine » Wat is een ankertekst
Wat is een ankertekst

Wat is een ankertekst

Geschatte leestijd: 5 minuten

Wat is een ankertekst

Een aanklikbare link is een knooppunt op het web en een ankertekst vertelt waar dat knooppunt over gaat. Google haalt informatie uit een ankertekst. Een goede, veelzeggende ankertekst is minder belangrijk aan het worden, maar het is nog geen onbelangrijke tekst geworden.

Wat is een ankertekst

Een ankertekst is de zichtbare tekst waar je een aanklikbare link aan vast maakt.

“Klik hier” als ankertekst

Als voorbeeld: Klik hier

“Klik hier” is in dit voorbeeld de ankertekst. Google kijkt naar die ankertekst om te weten waar de link over gaat. Maar ook voor je bezoeker is het fijn als je ze vertelt waar ze naartoe gaan als ze op de link klikken.

“Klik hier” geeft geen enkel informatie aan Google, daarom is “klik hier” geen goede tekst om hiervoor te gebruiken. Een goede ankertekst zou zijn:

Neem voor meer informatie contact op met Virtueel Present

Dat is een tekst die informatie geeft over die link: hij vertelt waar je naartoe gaat als je erop klikt.

“Lees meer”

Ander voorbeeld: lees meer…

“Lees meer” geeft totaal geen informatie over de link.

Dat is geen probleem voor de lezer, want krijgt die informatie gewoonlijk uit de context. Maar Google weet helemaal niets.

Avondtraining SEO met resultaat

Pilot, spotgoedkoop, online, 1 uur per maand, start 18 november 19-20 uur, kleine groep

SEO met resultaat


Goede ankerteksten schrijven

Een goede ankertekst zou in deze situatie zijn: Het blog van Virtueel Present staat vol artikelen over Mailchimp. Je weet waar de link naartoe gaat en wat je daar kunt verwachten. Dit is de informatie waar Google op let.

Als je naar artikelen op je eigen site verwijst, kun je daarom een heleboel voor jezelf doen door te zorgen voor  duidelijke ankerteksten. Als je dat in het verleden niet gedaan hebt, begin daar dan nu mee. En verbeter de ankerteksten die al op je site staan.

Iedere duidelijke ankertekst vertelt aan Google bij welke zoekopdrachten jouw pagina een passend zoekresultaat is.

Als iemand zo vriendelijk is een link naar jouw website te plaatsen, dan is een goede ankertekst natuurlijk nog belangrijker. Je kunt dan natuurlijk vragen of jij de ankertekst zelf mag bepalen, maar dat is omslachtig, veel werk en als de eigenaar van de andere site dat niet wil, kun je daar niets aan doen.

Er is iets heel anders wat je wel kunt doen en dat veel effectiever is: verwerk zoekwoorden in de titels van je artikelen, want hierdoor wordt het voor de andere site logisch om de titel van je artikel als ankertekst te gebruiken.


Ankerteksten zijn niet moeilijk

Links en ankerteksten schijnen erg moeilijk te begrijpen te zijn. Ik heb er laatst iets over verteld aan iemand en zij speelde het zelfs klaar om te denken dat het op wiskunde voor gevorderden lijkt :)

Relaties

Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat juist gevoelsmensen die weinig met “exact” hebben, denken dat dit moeilijk is, want links en ankerteksten gaan over relaties.

Lees ook:  Tabs en SEO

Ze praten over je

Als jij een link naar een andere website plaatst, betekent dat niets anders dan dat jouw website over die andere website praat. En als iemand een link naar jouw website plaatst, dan praat die andere website over jou. Hoe moeilijk kan dit zijn?

Wat zeggen ze over je

De ankertekst is datgene wat ze over je zeggen. Als een gerelateerde website een link naar jouw website plaatst en daar een goede ankertekst voor gebruikt, dan is dat voor Google een veelzeggende bevestiging van de inhoud van jouw website.

Bij slechte ankerteksten, zoals: “klik hier”, weet Google dat er over je gepraat wordt, maar wat er gezegd wordt is nietszeggend.

Welke ankerteksten je bedrijf nodig heeft

Als je een netwerk van links naar je website gaat opbouwen heb je verschillende soorten links nodig:

  • links naar je homepage
  • plus links naar je sales pagina’s
  • links waar je bedrijfsnaam in staat
  • en vooral links die zoektermen als ankerteksten hebben.

Als je actief gaat link builden, let er dan op welke teksten mensen gebruiken om naar je website te linken en vraag eventueel om een andere ankertekst.



Als jij een uitgaande link plaatst, zorg dan voor een goede, veelzeggende ankertekst. Een ankertekst hoeft niet uit slechts één woord te bestaan. Mensen klikken vaker op lange ankerteksten en langere ankerteksten zijn ook gemakkelijker aanklikbaar voor mensen die je blogpost lezen op een mobiel apparaat.

Je vertelt met je ankertekst aan Google dat er een relatie is tussen jouw tekst en de tekst op die andere website en welke relatie dat is.

Vergelijk het met een feestje

Als je op een feestje bent en je wordt aan iemand voorgesteld (er wordt een relatie gelegd), dan stelt die ander jou toch ook niet voor met de woorden: “dit is zij”. Die ander zegt dan: “Dit is ….[jouw naam]”. Doe dit op Internet ook. Stel je netjes voor, noem je naam en zeg mensen waar ze naartoe gaan.

Google

Omdat heel veel mensen geen aandacht schenken aan de kwaliteit van de ankerteksten zoekt Google daar een eigen oplossing voor.  Google denk er daarbij aan om de titel van de pagina als ankertekst te nemen, ongeacht welke ankertekst jij neerzet.

Als dat gaat gebeuren wordt de titel van je pagina of artikel nog belangrijker. Houd hier rekening mee. En als SEO je marketingstrategie is, lees dan vooral verder in de handleiding SEO zelf doen.

Als je nou echt wilt dat je website iets doet voor je bedrijf, overweeg dan een cursus SEO leren.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen meer klanten te krijgen.

Judith de Vries

Judith de Vries

Get Clients Now!™ facilitator

Mailchimp expert

MailerLite expert

en ook nog goed in SEO

Bronnen en credits

Gepubliceerd op: 5-5-2013
Voor het laatst bijgewerkt op: 24-10-2021