wat is inbound marketing

Wat is inbound marketing?

Geschatte leestijd: 5 minuten

Wat is inbound marketing?

Wat is inbound marketing

Inbound marketing is een manier marketing bedrijven waarbij je erop focust dat je klant een uitstekende ervaring krijgt met jouw bedrijf in alle fasen van het contact.

Je begint met mensen aan te trekken en dan begin je ook met die uitstekende ervaring te geven. Dat doe je door content te maken waar je lezers iets aan hebben. Content die direct gerelateerd is aan de problemen en de uitdagingen van je klant. Als je inbound marketing wil gaan bedrijven moet je dus niet bang zijn om je kennis te delen.

Je maakt allerlei soorten behulpzame content die gemakkelijk toegankelijk is: op je blog, op YouTube (wat heb je daarvoor nodig?), in je nieuwsbrief of waar dan ook.

Wat is inbound marketing

Betrokkenheid

Je wilt graag dat je klanten betrokken raken en dat kun je uitstekend doen door ze te verleiden je e-book of e-mailserie aan te vragen. Het aanvragen van een e-book of e-mailserie is het begin van de volgende fase van inbound marketing: betrokkenheid.

Je mag je prospects dan mailen en dat geeft jou de kans een relatie met je lezers op te bouwen.

Natuurlijk laat je in je nieuwsbrief je dienstenaanbod zien. Maar je nieuwsbrief is beslist geen reclamefolder. Een inbound nieuwsbrief lijkt meer op een cursus met allerlei handige tips.

Wat is inbound marketing

Een uitstekende ervaring bieden

Zo ga je je inspannen om op alle fronten een uitstekende ervaring te bieden aan je klant of prospect waardoor je steeds vertrouwder wordt voor je klant. En doordat je dit vertrouwen opbouwt, wordt het voor je klant steeds logischer om voor jou te kiezen wanneer je klant iemand uit jouw beroepsgroep nodig heeft.

  • Je gaat een blog opbouwen met leuke artikelen waar mensen echt iets aan hebben. Een blog met antwoorden op hun vragen.
  • En je zorgt voor een systeem waardoor je contact kunt houden met je prospects. In een simpele vorm is dat een e-mailmarketing platform. Maar naarmate het contact persoonlijker wordt heb je daar niet genoeg aan. Als je iets aan iemand verkocht hebt, dan is het natuurlijk wel leuk als je daarna ook nog eens iets van je laat horen. Ook daarvoor heb je een systeem nodig om al die contacten bij te houden.
  • Maar je moet je klanten ook achteraf even vragen naar hun ervaringen met jou. Want daar kun je van leren. Hiervoor heb je dus ook een systeem nodig. Dat kan met Mailchimp surveys en het kan met Google forms. Of met SurveyMonkey. Kies iets dat bij je past, als je maar zorgt dat je navraag doet.

Wat is inbound marketing

Vertrouwen opbouwen

Vertrouwen opbouwen is de kern van waar het om gaat. Bij het opbouwen van vertrouwen zijn er een aantal punten die je in de gaten moet houden.

Wees consistent

Probeer je marketingboodschappen zo consistent mogelijk te maken, want daar door ontstaat vertrouwen. Wat je zegt en wat je doet moet dus heel dicht bij elkaar liggen. Als je het ene zegt en het andere doet, dan is dat niet bevorderlijk voor het opbouwen van vertrouwen.

Weet met wie je praat

Je moet bijhouden wat er gebeurt tussen jou en je klant of tussen jou en je prospect. Je hebt dus een CRM nodig om aantekeningen te kunnen maken.

Als prospect met je praat, dan weet je tijdens het 2e gesprek meer over je prospect dan bij het eerste gesprek. Tenzij je geen aantekeningen maakt natuurlijk. Maak die aantekeningen dus wel en lees ze ook even door voor het derde gesprek.

Dit geldt voor je bulk e-mails. Span je in om mensen te mailen over onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. En en als ze net iets gekocht hebben, mail ze dan niet met een aanbod voor dezelfde dienst. Tenzij het een dienst is die meerdere malen gekocht kan worden.

Inbound marketing is dus een klantgerichte geïntegreerde aanpak. Hubspot heeft een prachtig CRM dat is ingericht voor inbound marketing.

En kijk eens naar de fantastische groei die MailerLite gerealiseerd heeft met inbound marketing. Want als je een beslissing neemt over de klant die je wilt bedienen en de strategieën die je wilt gebruiken, dan wordt marketing leuk en gemakkelijk.

Als je een duidelijk marketingplan wilt waardoor je elke dag precies weet wat je moet doen, kijk dan bij Get Clients Now!™.

Wat is inbound marketing

Zelf contact opnemen

Als je zelf contact opneemt met prospects gaat het eigenlijk helemaal niet anders. Zorg dat je vooraf research doet zodat je weet met wie je praat. En draai niet je eigen riedeltje af, maar stel vragen zodat je te weten komt waar je prospect mee worstelt en in welke fase van de buyers journey je prospect is.

Marketing voor diensten

Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.

Gepubliceerd op: 8-5-2020
Voor het laatst bijgewerkt op: 21-4-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?