wat is je tarief

Wat is je tarief?

Get clients now facilitator

Geschatte leestijd: 4 minuten

Wat is je tarief?

Als een prospect je direct vraagt: “Wat is je tarief?”, dan is dat zelden een goed teken. Het betekent dat je prospect z’n focus heeft liggen op je tarief in plaats van op de waarde van je dienst en de oplossing van z’n probleem.

Met deze prospect krijg je last, telkens opnieuw als je gaat factureren. Want z’n focus ligt op de kosten en niet op de waarde van je dienst.

Wat is je tarief

Tarieven op de website?

En dit is gelijk het antwoord op de vraag of je al je tarieven op je website moet zetten. Ik vind van niet, want je wilt klanten die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Je wilt klanten die geïnteresseerd zijn in de oplossing van hun probleem. Je wilt geen klanten die beginnen met jouw prijzen te vergelijken met de prijzen van anderen, terwijl ze eigenlijk appels met peren aan het vergelijken zijn zonder dat ze dat zelf in de gaten hebben.

Realiseer je ook dat je prospect wel vraagt naar je tarief, maar eigenlijk wil weten wat het ‘m gaat kosten.

Wat is je tarief

Hoe zit het met het budget?

Een handige manier om een prijsindicatie te geven is: vraag op je contactpagina naar het budget.

Mailchimp doet dit tegenwoordig voor mij. Als mensen via mijn profiel in de experts directory contact met me opnemen, dan moeten ze eerst een paar vragen beantwoorden. En daar zit een vraag bij naar wat het budget is.

En dan toont Mailchimp een paar categorieën: ik heb geen budget, tot 500 euro etc. Dus als de hulpvraag in mijn mailbox komt, dan weet al het e.e.a. Maar ook de prospect die invult “ik heb geen budget” zal zich realiseren dat je zonder budget ook niet veel hulp kunt krijgen.

Wat is je tarief

Selectie

Je hoeft deze optie er natuurlijk niet bij te zetten en je kunt die vraag ook gebruiken om je prospects te selecteren. Als je als laagste optie een categorie neerzet: €5000 – €10.000 euro (om maar iets te noemen), dan communiceer je glashelder en dan zul je iedereen die dat bedrag niet kan of wil besteden weg selecteren. En dat spaart zowel jou als de ander tijd en energie.

Tanja Cavaljé

Een geniaal marketingsysteem

Get Cliënts Now is een geniaal marketingsysteem. Het is een mooie aanvulling op mijn kennis en ook goed toepasbaar voor mijn opdrachtgevers. Het leert je duidelijke keuzes te maken, die bij je bedrijf passen. Het levert tijd op door de structurele en planmatige aanpak. Bovendien levert GCN je ontzettend veel persoonlijke inzichten. En natuurlijk zorgt …

Een geniaal marketingsysteem Lees verder »

Wat is je tarief

Denk aan de langere termijn

Dus als je de vraag krijgt over wat je tarief is terwijl het gesprek nog niet eens begonnen is, dan doe je er goed deze vraag niet te beantwoorden en in plaats daarvan zelf vragen te gaan stellen.

Vraag op je contactpagina naar het budget en stel je prospect vragen zodat je uit kunt vinden waar precies de pijn zit bij je prospect. En stel vragen om uit te vinden wat deze prospect eerder heeft gedaan om het probleem op te lossen. Want als je dat weet, kun je jouw antwoorden afstemmen op het probleem van je prospect. En dan heb jij de regie over het gesprek.

Realiseer je dat je bij het accepteren van een klant niet alleen aan de huidige situatie moet denken: je wilt dat die klant je ambassadeur wordt en jou gaat verkopen aan anderen. En als je prospects aantrekt die je tarief belangrijker vinden dan wat je te bieden hebt, dan kun je erop rekenen dat ze anderen naar je toe sturen die er net zo over denken.

Ik ben een Get Clients Now!™ facilitator en ik kan je helpen met marketing.

Marketing voor diensten

Ik stuur regelmatig tips rond over dienstenmarketing. Hier kun je je inschrijven en dan krijg je als eerste 5 makkelijk toepasbare tips om meer klanten te krijgen.

Gepubliceerd op: 24-5-2021
Voor het laatst bijgewerkt op: 9-3-2022

Ken je iemand voor wie dit interessant is?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.